BRHELOVÁ, Eva: Brněnský sen, co prima lechtá na chodidlech - Zlatý kolovrat. AS 2007, č. 2, s. 59-61.
Na funkční práci s divadelním znakem a symbolem bylo založeno také představení Zlatý kolovrat rosického Divadelního souboru Emanuela Krumpáče. Pravidelní účastníci přehlídky v čele s Lukášem Hemalou se pokusili ztvárnit stejnojmennou Erbenovu baladu spojením dramatických situací předlohy, hraných postavami balady, a epických pasáží realizovaných vypravěčem a chórem. Tvůrci využívají jako scénu dřevěnou konstrukci, která připomíná vrata vesnického stavení a je kombinovaná s plátnem, umožňujícím stínohru. Oceňované syntetické propojení všech divadelních složek doplňují neutrální obličejové masky, dramatická hudba (J. Pavlica, D. Andrtová, J. Corner) a mluvené slovo (včetně využití lidové poezie a jiných Erbenových textů). Všechny tyto složky, zejména kombinace scénografie, slova, herectví a hudby, podporují gradaci napětí, sdělnost situací, psychologický výklad a jevištní charakterizaci postav původního lyrickoepického textu. Dramatické situace vrcholí symbolickým jednáním (např. zavraždění Dory, vyjádřené expresivní akcí s bílými látkami v nadpozemském svícení). Jinou působivou situací, při které osudově mrazí, je svatba Marie s králem, kdy při tanci svatebčanů bílými stěnami zámeckého sálu pomalu a stále zřetelněji prosakuje krev. Hra začíná jako panoptikum loutek – chór přivádí na jeviště Doru, Marii, babici, krále, pachole a starce, staví je do situací a vzájemných vztahů, dává jim do rukou klíčové rekvizity (nůž, sekyra, klubko, kolovrat, přeslice, kužel). Chór nejčastěji nabývá roli osudu, ale jeho další funkce ve hře již jsou méně ujasněné (dvořané-loutky, zlé myšlenky, zlé skutky, mrtví?). Předmětem diskuze diváků, lektorského sboru a souboru se také stal v inscenaci ne zcela odůvodněný dramaturgický zásah do původního příběhu. Král se totiž nejprve zamiluje do Marie, a ta má pak tedy rozumný důvod k pomstě na sestře Doře, protože jí Dora milého přebere. Navzdory některým problematickým detailům Zlatého kolovratu (neujasněnost motivací postav, funkce chóru a použití masek) získal DS Emanuela Krumpáče první doporučení na náchodskou přehlídku.
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.
Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.