Kuks, VYHODNOCENÍ XXXVII. NP venk. div. souborů KDP 2006, Větrník č. 8.
KDP 2006 - ceny:
Cena Souboru za inspirativní ztvárnění objevné dramaturgie,
cena za inscenaci a doporučení na JH 2007;
Vendule Štíchové za herecký výkon,
Petru Haškovi za režii a roli režiséra v inscenaci hry neznámého autora
Amor tyran
KDP - čestné uznání:
Martinu Bohadlovi za herecký výkon
František Laurin za porotu KDP:
Inscenace souboru Geisslers Hofkomedianten Kuks hry Amor tyran vznikla v roce 2000 při příležitosti festivalu barokního divadla na Kuksu. Podobné texty, většinou morality (dnes objevované Dr. Bohadlem), se hrávaly v prostředí šlechtických salonů. Práce souboru stojí na prvcích lidového divadla (realizuje se samozřejmě jenom část textu), hraje se stylizovaně s množstvím režijních i výtvarných nápadů, jistá naivita přístupu je kombinována s prvky moderního divadla. Představení je koncipované jako zkouška přerušovaná režisérem (Petr Hašek je nejenom výrazným hercem, ale také skutečným režisérem inscenace), se zapojením diváků do hry. Herci hrají s mimořádným nasazením, nadsázkou a bohatou pohybovou stylizací, především Vendula Štíchová. Originální soubor přinesl inscenaci poučnou i poučenou, ale především zábavnou.
Recenze soutěžních představení uveřejněné ve zpravodaji 37. KDP ve Vysokém nad Jizerou
Geisslers Hofkomedianten Kuks: Amor tyran
Amor Tyran byl první inscenací Geisslers Hofkomedianten Kuks (GHK). Vznikla v roce 2002 a obnovené premiéry se dočkala letos, kdy se konal už 5. Festival barokního divadla v hospitalu zřízeném na Kuksu hrabětem Sporckem, milovníkem umění a osvíceným majitelem panství. Sporck byl velmi prozíravým i z hlediska dnešního vnímání cestovního ruchu - učinil z tohoto východočeského kousku přírody nad říčkou Labem turistickou atrakci - lázně, které léčily pouhou čistou vodou, zahřívanou na "termální" efekt! Ale hlavním táhlem tu byly společenské události a působivá sochařská "scénografie" - kdo dnes, i mezi trochu jen vzdělanými, nezná Braunovy sochy Neřestí a Ctností či jeho lesní Betlém...
Dr. Stanislav Bohadlo je hudební vědec a má se Sporckem mnoho společného - vrací jeho nápady do tohoto autentického prostředí. Bohadlo učí na královéhradecké univerzitě, je blázen do barokní hudby a vůbec do uměleckých projevů této úchvatné epochy. Objevuje po evropských archivech barokní texty (např. Rademinovu Atalantu), které GHK zdařile rekonstruuje. U nás je barokní období (v současné divadelní praxi) spojeno především s lidovou hrou (adaptace J. Kopeckého) nebo s evropskou literaturou (Fielding, Gay, apod.) Texty, jimiž se zabývají GHK, jsou tak pro nás překvapením. Takové hry se předváděly v prostředí šlechtických salonů, sálů, někdy v nich sami šlechtici hráli, jindy je přijeli zahrát "berufstheatry", tedy první profesionálové toho druhu. Většinou šlo o morality dotýkající se křesťanského života. Tzv. "hauptakce" se neobešla bez všelijakých efektů, hudby, bohatých kostýmů, masek i různých překvapení, ohňostrojů apod. Amor tyran hrála putující společnost Josepha Antona Geisslera, z jehož provedení GHK čerpá. Inscenace Amora je založena na textu, který přeložil Josef Balvín.
Analyzovat proto představení mladého souboru z Kuksu není snadné - co jsme viděli byla jejich svébytná adaptace založená na prvcích divadla na divadle, na lidové hře, která nás těší spontánností, temperamentem, stylizovaným herectvím, režijními i hudebními nápady, jejichž zpracování přibližuje tuto "hauptakci" dnešnímu vnímání, dokonce s využitím současných divadelních forem a postupů, zapojováním publika, hrou ve hře (proces zkoušky), zcizovacími efekty... Soubor tvoří amatérští herci i mladí profesionálové, kteří ještě před pár lety dělali různé "alternativní" výboje, dnes pracují soustředěně, vědomě a jejich inscenace je v mnohém poučná, inspirující - a především zábavná.
Saša Gregar
Vyšlo ve Větrníku č. 5
18. 10. 2006
Cena Souboru za inspirativní ztvárnění objevné dramaturgie,
cena za inscenaci a doporučení na JH 2007;
Vendule Štíchové za herecký výkon,
Petru Haškovi za režii a roli režiséra v inscenaci hry neznámého autora
Amor tyran
KDP - čestné uznání:
Martinu Bohadlovi za herecký výkon
František Laurin za porotu KDP:
Inscenace souboru Geisslers Hofkomedianten Kuks hry Amor tyran vznikla v roce 2000 při příležitosti festivalu barokního divadla na Kuksu. Podobné texty, většinou morality (dnes objevované Dr. Bohadlem), se hrávaly v prostředí šlechtických salonů. Práce souboru stojí na prvcích lidového divadla (realizuje se samozřejmě jenom část textu), hraje se stylizovaně s množstvím režijních i výtvarných nápadů, jistá naivita přístupu je kombinována s prvky moderního divadla. Představení je koncipované jako zkouška přerušovaná režisérem (Petr Hašek je nejenom výrazným hercem, ale také skutečným režisérem inscenace), se zapojením diváků do hry. Herci hrají s mimořádným nasazením, nadsázkou a bohatou pohybovou stylizací, především Vendula Štíchová. Originální soubor přinesl inscenaci poučnou i poučenou, ale především zábavnou.
Recenze soutěžních představení uveřejněné ve zpravodaji 37. KDP ve Vysokém nad Jizerou
Geisslers Hofkomedianten Kuks: Amor tyran
Amor Tyran byl první inscenací Geisslers Hofkomedianten Kuks (GHK). Vznikla v roce 2002 a obnovené premiéry se dočkala letos, kdy se konal už 5. Festival barokního divadla v hospitalu zřízeném na Kuksu hrabětem Sporckem, milovníkem umění a osvíceným majitelem panství. Sporck byl velmi prozíravým i z hlediska dnešního vnímání cestovního ruchu - učinil z tohoto východočeského kousku přírody nad říčkou Labem turistickou atrakci - lázně, které léčily pouhou čistou vodou, zahřívanou na "termální" efekt! Ale hlavním táhlem tu byly společenské události a působivá sochařská "scénografie" - kdo dnes, i mezi trochu jen vzdělanými, nezná Braunovy sochy Neřestí a Ctností či jeho lesní Betlém...
Dr. Stanislav Bohadlo je hudební vědec a má se Sporckem mnoho společného - vrací jeho nápady do tohoto autentického prostředí. Bohadlo učí na královéhradecké univerzitě, je blázen do barokní hudby a vůbec do uměleckých projevů této úchvatné epochy. Objevuje po evropských archivech barokní texty (např. Rademinovu Atalantu), které GHK zdařile rekonstruuje. U nás je barokní období (v současné divadelní praxi) spojeno především s lidovou hrou (adaptace J. Kopeckého) nebo s evropskou literaturou (Fielding, Gay, apod.) Texty, jimiž se zabývají GHK, jsou tak pro nás překvapením. Takové hry se předváděly v prostředí šlechtických salonů, sálů, někdy v nich sami šlechtici hráli, jindy je přijeli zahrát "berufstheatry", tedy první profesionálové toho druhu. Většinou šlo o morality dotýkající se křesťanského života. Tzv. "hauptakce" se neobešla bez všelijakých efektů, hudby, bohatých kostýmů, masek i různých překvapení, ohňostrojů apod. Amor tyran hrála putující společnost Josepha Antona Geisslera, z jehož provedení GHK čerpá. Inscenace Amora je založena na textu, který přeložil Josef Balvín.
Analyzovat proto představení mladého souboru z Kuksu není snadné - co jsme viděli byla jejich svébytná adaptace založená na prvcích divadla na divadle, na lidové hře, která nás těší spontánností, temperamentem, stylizovaným herectvím, režijními i hudebními nápady, jejichž zpracování přibližuje tuto "hauptakci" dnešnímu vnímání, dokonce s využitím současných divadelních forem a postupů, zapojováním publika, hrou ve hře (proces zkoušky), zcizovacími efekty... Soubor tvoří amatérští herci i mladí profesionálové, kteří ještě před pár lety dělali různé "alternativní" výboje, dnes pracují soustředěně, vědomě a jejich inscenace je v mnohém poučná, inspirující - a především zábavná.
Saša Gregar
Vyšlo ve Větrníku č. 5
18. 10. 2006
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.
Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.