CÍSAŘ, Jan: Jak jsme na tom s amatérským divadlem. AS 2000, č. 3
JAK JSME NA TOM S AMATÉRSKÝM DIVADLEM?
Nemohu se zbavit dojmu, že občas existují o úrovni amatérského divadla v současné době jisté iluze. Či spíše: domníváme se, že nadále trvá zlaté období 80tých let, kdy amatérské divadlo produkovalo inscenace vysoké kvality, z nichž některé - a nebylo jich málo - zasahovaly výrazně i do vývoje celého českého divadla profesionálního.
Nerad bych tento problém zjednodušoval. Není však v tuto chvíli čas na to, abych probíral všechny souvislosti a důvody, které podle mého názoru způsobují, že současné české amatérské divadlo už nemá a hned tak brzo nebude mít šanci na to, aby dosáhlo této úrovně.
O jednom důvodu se ovšem přece jenom zmíním. Zůstává nepochybně zásadním faktem to, že jisté impulsy vývojové přejalo divadlo profesionální a že amatérské divadlo jenom ve zcela výjimečných případech může působit jako objevitel neznámých a přitom vysoce kvalitních pevnin.
Diferenciace amatérského divadla je a bude velmi bohatá a budou do něho vstupovat četné tendence, které budou porušovat dosavadní konvence a zvyklosti. Což je jenom ku prospěchu možnosti amatérského divadla z různých stran obsáhnout skutečnost.
Ale na druhé straně musíme mít stále na paměti připouštět, že naše otazníky nad řadou inscenací nebudou pramenit jenom z toho, zda přijímáme nebo odmítáme styl i názor té nebo které inscenace. Budou - jsem o tom hluboce přesvědčen - skutečně především vyrůstat z toho, že složitými a nelehkými cestami se bude amatérské divadlo vyrovnávat s nejrůznějšími podněty a jenom ve výjimečných případech tyto podněty zpracuje po svém a na vysoké kvalitní úrovni.
Což svědčí o tom, že amatérské divadlo při všech svých problémech, má zároveň jednu hodnotu, která mu zřejmě zůstane zachována: Jde o převahu autorského přístupu, který se nespokojuje s pouhou interpretací textu, ale snaží se tento text v rámci osobnostních postojů někam více či méně posouvat. A i když budou mít amatérské inscenace nejrůznější problémy a budeme se přít o to, jak jsou tyto problémy veliké i o to, proč vznikly, pak tato kvalita bude zřejmě tím motorem, který amatérské divadlo stále požene kupředu.
Jan Císař
Vybráno ze Zpravodaje Divadelní Třebíče 6/2000
Nemohu se zbavit dojmu, že občas existují o úrovni amatérského divadla v současné době jisté iluze. Či spíše: domníváme se, že nadále trvá zlaté období 80tých let, kdy amatérské divadlo produkovalo inscenace vysoké kvality, z nichž některé - a nebylo jich málo - zasahovaly výrazně i do vývoje celého českého divadla profesionálního.
Nerad bych tento problém zjednodušoval. Není však v tuto chvíli čas na to, abych probíral všechny souvislosti a důvody, které podle mého názoru způsobují, že současné české amatérské divadlo už nemá a hned tak brzo nebude mít šanci na to, aby dosáhlo této úrovně.
O jednom důvodu se ovšem přece jenom zmíním. Zůstává nepochybně zásadním faktem to, že jisté impulsy vývojové přejalo divadlo profesionální a že amatérské divadlo jenom ve zcela výjimečných případech může působit jako objevitel neznámých a přitom vysoce kvalitních pevnin.
Diferenciace amatérského divadla je a bude velmi bohatá a budou do něho vstupovat četné tendence, které budou porušovat dosavadní konvence a zvyklosti. Což je jenom ku prospěchu možnosti amatérského divadla z různých stran obsáhnout skutečnost.
Ale na druhé straně musíme mít stále na paměti připouštět, že naše otazníky nad řadou inscenací nebudou pramenit jenom z toho, zda přijímáme nebo odmítáme styl i názor té nebo které inscenace. Budou - jsem o tom hluboce přesvědčen - skutečně především vyrůstat z toho, že složitými a nelehkými cestami se bude amatérské divadlo vyrovnávat s nejrůznějšími podněty a jenom ve výjimečných případech tyto podněty zpracuje po svém a na vysoké kvalitní úrovni.
Což svědčí o tom, že amatérské divadlo při všech svých problémech, má zároveň jednu hodnotu, která mu zřejmě zůstane zachována: Jde o převahu autorského přístupu, který se nespokojuje s pouhou interpretací textu, ale snaží se tento text v rámci osobnostních postojů někam více či méně posouvat. A i když budou mít amatérské inscenace nejrůznější problémy a budeme se přít o to, jak jsou tyto problémy veliké i o to, proč vznikly, pak tato kvalita bude zřejmě tím motorem, který amatérské divadlo stále požene kupředu.
Jan Císař
Vybráno ze Zpravodaje Divadelní Třebíče 6/2000
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.
Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.