Plzeň, Žumbera, GARDAVSKÝ, Vladimír: V Dialogu se představuje generace dnešních třicátníků (Vojtěch Štěpánek: Nevim)
Divadelní spolek Žumbera po uvedení tragikomedie s větším obsazením (Kočičí hra) nastudoval pro změnu veskrze komorní „komediální dialog na vážné téma“ Nevim Vojtěcha Štěpánka, od loňského roku nového šéfa činohry Národního divadla moravskoslezského, který ale svoji novinku před třemi lety připravil jako autorskou inscenaci v pražském A studiu Rubín. V plzeňském Divadle Dialog se režie ujal Vlastimil Vyhnis. Režisér umisťuje Štěpánkovu abstraktní tragikomedii do prázdného prostoru vymezeného jen dvěma dveřmi a bílou páskou na podlaze připomínající grafický záznam tepu lidského srdce. V něm se odvíjí svižný dialog s vážnými podtexty, který nám přibližuje generaci současných třicátníků.
Jedná se o setkání dvou mladých žen, odehrávající se v kómatu jedné z nich, a to Kristýny (Michaela Adámková), která se rozhoduje, zda se má vrátit do života nebo definitivně opustit své tělo a zemřít. Druhá z dívek, Andula (Klára Gaierová), zase řeší problém, zda si nechat dítě, ke kterému přišla dost nezáviděníhodným způsobem, a ani neví, kdo je nastávajícím otcem. K otevírání niter a dobírání se pravd je povzbuzují tajemné vnitřní (nebo snad božské?) hlasy (Michal Čáp Havlíček, Alena Křivancová). Ač obě mladé ženy samy tápají, jak naložit se svými životy, a jen tlak biologického času je nutí k zodpovědnějšímu přístupu k vlastnímu žití, terčem jejich kritických hlášek se stávají skoro výhradně muži, kteří pod rouškou nezávislosti, individuality a svobody maskují svoji nedospělost, nepřipravenost pro partnerské soužití, a neumějí opravit ani dveře od záchodu. Divačky feministky si bezpochyby smlsnou. V průběhu hry se také dovídáme, jakým způsobem jsou životy Kristýny a Anduly propojeny.
Přestože jde o imaginární rozhovor, obě protagonistky naplnily své postavy živočišností, spontánností a autenticitou. S těhotnou Andulou může divák spoluprožívat smutek, dojetí i pláč, s Kristýnou se zase podělí o deziluzi a rozhořčení, obě představitelky se navíc elegantně přenášejí přes četné vulgarismy užitečně umístěné v textu a v pravý čas i věrohodně srší sarkasmem. Dilemat přijde na přetřes víc, svorníkem všeho jsou však problémy pramenící z promiskuity a nestabilních vztahů. Zábavné i poučné představení.
Vladimír Gardavský
Jedná se o setkání dvou mladých žen, odehrávající se v kómatu jedné z nich, a to Kristýny (Michaela Adámková), která se rozhoduje, zda se má vrátit do života nebo definitivně opustit své tělo a zemřít. Druhá z dívek, Andula (Klára Gaierová), zase řeší problém, zda si nechat dítě, ke kterému přišla dost nezáviděníhodným způsobem, a ani neví, kdo je nastávajícím otcem. K otevírání niter a dobírání se pravd je povzbuzují tajemné vnitřní (nebo snad božské?) hlasy (Michal Čáp Havlíček, Alena Křivancová). Ač obě mladé ženy samy tápají, jak naložit se svými životy, a jen tlak biologického času je nutí k zodpovědnějšímu přístupu k vlastnímu žití, terčem jejich kritických hlášek se stávají skoro výhradně muži, kteří pod rouškou nezávislosti, individuality a svobody maskují svoji nedospělost, nepřipravenost pro partnerské soužití, a neumějí opravit ani dveře od záchodu. Divačky feministky si bezpochyby smlsnou. V průběhu hry se také dovídáme, jakým způsobem jsou životy Kristýny a Anduly propojeny.
Přestože jde o imaginární rozhovor, obě protagonistky naplnily své postavy živočišností, spontánností a autenticitou. S těhotnou Andulou může divák spoluprožívat smutek, dojetí i pláč, s Kristýnou se zase podělí o deziluzi a rozhořčení, obě představitelky se navíc elegantně přenášejí přes četné vulgarismy užitečně umístěné v textu a v pravý čas i věrohodně srší sarkasmem. Dilemat přijde na přetřes víc, svorníkem všeho jsou však problémy pramenící z promiskuity a nestabilních vztahů. Zábavné i poučné představení.
Vladimír Gardavský
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.
Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.