Choťánky, o. Nymburk, opona Matka vlast, v pozadí Hradčany, Karlův most, neznámý autor, soukromé vlastnictví, s.a.
Choťánky, o. Nymburk, opona Matka vlast, v pozadí Hradčany, Karlův most, neznámý autor, soukromé vlastnictví, s.a.
Choťánky, o. Nymburk, opona Matka vlast, neznámý autor, soukromé vlastnictví, s.a., zničena 2014
Choťánky, o. Nymburk, opona Matka vlast, neznámý autor, soukromé vlastnictví, s.a., zničena 2014
Zdroj: Michal Novák, Poděbrady
Choťánky, o. Nymburk, opona Matka vlast, v pozadí Hradčany, Karlův most, neznámý autor, soukromé vlastnictví, detail, s.a.
Choťánky, o. Nymburk, opona Matka vlast, v pozadí Hradčany, Karlův most, neznámý autor, soukromé vlastnictví, detail, s.a.

PURKRÁBEK, Pavel: Choťánky, sál hostince, opona Matka Vlast s pozadím Hradčan, neznámý autor, s.a., fragment opony v soukr. vlastnictví

Opona s motivem Matky Vlasti od neznámého autora, nalezená v bývalém hostinci v Choťánkách, je typickou ukázkou „vlasteneckého“ umění, pracujícího se symboly srozumitelnými každému diváku. Zdůrazňuje ženskost ústřední postavy, upomíná na tvarosloví používané ikonami obrazového výtvarnictví, zejména Mikolášem Alšem. Odtud i kostým, který odpovídá obrozenecké představě slovanského šatu ze starých pověstí českých. Vzpomeňme na mnohá vyobrazení kněžny Libuše.
Věnec v levé ruce Matky dozajista symbolizuje vítězství, pravá ruka chránící synka není rukou, která by ho přitahovala k sobě, je to gesto udávající sílu a důvěru děcku – budoucnosti. Dítě se za chvíli stane mužem a bude svou zemi hájit, o čemž nás má přesvědčit štít se symbolem lva. Matčin pohled je upřen kamsi mimo čas, téměř do věčnosti, zatímco syn obrací pozornost k realitě zobrazované budoucnosti, vedutě s panoramatem Hradčan, neklamnému symbolu státnosti a tím i samostatnosti a národní hrdosti. Obraz, jímž je opona vybavena, k nám hovoří i abstraktní řečí, převládající přísně dělené tóny nám nabízejí souručenství červené a bílé (štít a oděv), panorama Hradčan na nás dýchá tónem modrým, to upomíná na myšlenku čechoslovakismu, neboť pak nám vzniká barevná škála československé trikolóry. Dalším symbolickým prvkem je obloha nad krajinou. Jedná se jednoznačně o svítání, tedy veskrze pozitivní emoci – naději.
Kompoziční princip používá systém průhledu z hlediště přes iluzivní portál zpestřený bohatou drapérií. Vlivem neodborného restaurování zůstalo z opony o původní velikosti 500 x 300 cm údajně pouze torzo.

(Mgr. Pavel Purkrábek, červenec 2016 - příspěvek pro připravovanou knihu Malované opony divadel českých zemí II)

Související Obrázky

Choťánky, o. Nymburk, opona Matka vlast, neznámý autor, soukromé vlastnictví, s.a., zničena 2014
Choťánky, o. Nymburk, opona Matka vlast, v pozadí Hradčany, Karlův most, neznámý autor, soukromé vlastnictví, detail, s.a.
Choťánky, o. Nymburk, opona Matka vlast, v pozadí Hradčany, Karlův most, neznámý autor, soukromé vlastnictví, s.a.
Máte nějaké další informace k tomuto tématu?

Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.

Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.

Vaše jméno:
Váš e-mail:
Informace:
Obrana proti spamu: do této kolonky napiště slovo 'divadlo':