Choťánky, sál hostince, opona Matka Vlast s pozadím Hradčan, neznámý autor, s. a., fragment opony v soukr. vlastnictví
Rozměr: 500 x 300 cm
Matka Vlast s českým znakem, v pozadí Hradčany. Malba postav hodnotnější než pozadí. Snad jiný autor. Obraz má po stranách nevyřešené prázdné plochy, jakoby byl všit. Rámováno malovanými draperiemi.
2012 Majitel opony Michal Novák sdělil: Oponu jsem koupil po velké náhodě, jednalo se o starou hospodu v Choťánkách u Poděbrad, objekt je určen k demolici, možná už nestojí, historie neznámá, nikdo nic neví.
Našel jsem ji naštěstí srolovanou pod slámou, proto je asi relativně v tomto stavu, rozměr je 5 x 3 m . Jedná se o velmi pěkně provedenou vlasteneckou tvorbu, ale žádný podpis jsem bohužel díky tomuto stavu nenašel.
2014 Opona prodána do Velkých Chvalovic, sokromé majitelce. V souvislosti s potřebou pořídit fotodokumentaci opony zjistil Jiří Němec, že opona již neexistuje.Údajně se z ní zachoval jen střed a zbytek noví majitelé vyhodili, protože se rozpadla při neodborném pokusu o restaurování.
2015 zaslal Michal Novák fotodokumentaci opony, viz Obrázky
---
Opona s motivem Matky Vlasti od neznámého autora, nalezená v bývalém hostinci v Choťánkách, je typickou ukázkou „vlasteneckého“ umění, pracujícího se symboly srozumitelnými každému diváku. Zdůrazňuje ženskost ústřední postavy, upomíná na tvarosloví používané ikonami obrazového výtvarnictví, zejména Mikolášem Alšem. Odtud i kostým, který odpovídá obrozenecké představě slovanského šatu ze starých pověstí českých. Vzpomeňme na mnohá vyobrazení kněžny Libuše.
Věnec v levé ruce Matky dozajista symbolizuje vítězství, pravá ruka chránící synka není rukou, která by ho přitahovala k sobě, je to gesto udávající sílu a důvěru děcku – budoucnosti. Dítě se za chvíli stane mužem a bude svou zemi hájit, o čemž nás má přesvědčit štít se symbolem lva. Matčin pohled je upřen kamsi mimo čas, téměř do věčnosti, zatímco syn obrací pozornost k realitě zobrazované budoucnosti, vedutě s panoramatem Hradčan, neklamnému symbolu státnosti a tím i samostatnosti a národní hrdosti. Obraz, jímž je opona vybavena, k nám hovoří i abstraktní řečí, převládající přísně dělené tóny nám nabízejí souručenství červené a bílé (štít a oděv), panorama Hradčan na nás dýchá tónem modrým, to upomíná na myšlenku čechoslovakismu, neboť pak nám vzniká barevná škála československé trikolóry. Dalším symbolickým prvkem je obloha nad krajinou. Jedná se jednoznačně o svítání, tedy veskrze pozitivní emoci – naději. Pro její vyjádření autor odhlíží od reálu, neboť panorama se z pozice, z níž je nahlíženo, nachází západním směrem. Taková autorská licence není ojedinělá, lze ji nalézt např. na oponě Františka Pešána uvedené v druhé knize malovaných opon na str. 296.
Kompoziční princip používá systém průhledu z hlediště přes iluzivní portál zpestřený bohatou drapérií. Vlivem neodborného restaurování zůstalo z opony o původní velikosti 500 x 300 cm údajně pouze torzo.
(Mgr. Pavel Purkrábek, červenec 2016 - příspěvek pro připravovanou knihu Malované opony divadel českých zemí II)
STROTZER, Milan (ed.) Malované opony divadel českých zemí II. Praha, NIPOS 2017. Komentář Pavel Purkrábek s. 87.
2012 Majitel opony Michal Novák sdělil: Oponu jsem koupil po velké náhodě, jednalo se o starou hospodu v Choťánkách u Poděbrad, objekt je určen k demolici, možná už nestojí, historie neznámá, nikdo nic neví.
Našel jsem ji naštěstí srolovanou pod slámou, proto je asi relativně v tomto stavu, rozměr je 5 x 3 m . Jedná se o velmi pěkně provedenou vlasteneckou tvorbu, ale žádný podpis jsem bohužel díky tomuto stavu nenašel.
2014 Opona prodána do Velkých Chvalovic, sokromé majitelce. V souvislosti s potřebou pořídit fotodokumentaci opony zjistil Jiří Němec, že opona již neexistuje.Údajně se z ní zachoval jen střed a zbytek noví majitelé vyhodili, protože se rozpadla při neodborném pokusu o restaurování.
2015 zaslal Michal Novák fotodokumentaci opony, viz Obrázky
---
Opona s motivem Matky Vlasti od neznámého autora, nalezená v bývalém hostinci v Choťánkách, je typickou ukázkou „vlasteneckého“ umění, pracujícího se symboly srozumitelnými každému diváku. Zdůrazňuje ženskost ústřední postavy, upomíná na tvarosloví používané ikonami obrazového výtvarnictví, zejména Mikolášem Alšem. Odtud i kostým, který odpovídá obrozenecké představě slovanského šatu ze starých pověstí českých. Vzpomeňme na mnohá vyobrazení kněžny Libuše.
Věnec v levé ruce Matky dozajista symbolizuje vítězství, pravá ruka chránící synka není rukou, která by ho přitahovala k sobě, je to gesto udávající sílu a důvěru děcku – budoucnosti. Dítě se za chvíli stane mužem a bude svou zemi hájit, o čemž nás má přesvědčit štít se symbolem lva. Matčin pohled je upřen kamsi mimo čas, téměř do věčnosti, zatímco syn obrací pozornost k realitě zobrazované budoucnosti, vedutě s panoramatem Hradčan, neklamnému symbolu státnosti a tím i samostatnosti a národní hrdosti. Obraz, jímž je opona vybavena, k nám hovoří i abstraktní řečí, převládající přísně dělené tóny nám nabízejí souručenství červené a bílé (štít a oděv), panorama Hradčan na nás dýchá tónem modrým, to upomíná na myšlenku čechoslovakismu, neboť pak nám vzniká barevná škála československé trikolóry. Dalším symbolickým prvkem je obloha nad krajinou. Jedná se jednoznačně o svítání, tedy veskrze pozitivní emoci – naději. Pro její vyjádření autor odhlíží od reálu, neboť panorama se z pozice, z níž je nahlíženo, nachází západním směrem. Taková autorská licence není ojedinělá, lze ji nalézt např. na oponě Františka Pešána uvedené v druhé knize malovaných opon na str. 296.
Kompoziční princip používá systém průhledu z hlediště přes iluzivní portál zpestřený bohatou drapérií. Vlivem neodborného restaurování zůstalo z opony o původní velikosti 500 x 300 cm údajně pouze torzo.
(Mgr. Pavel Purkrábek, červenec 2016 - příspěvek pro připravovanou knihu Malované opony divadel českých zemí II)
STROTZER, Milan (ed.) Malované opony divadel českých zemí II. Praha, NIPOS 2017. Komentář Pavel Purkrábek s. 87.
Poznámka:
Základní informaci o existenci opony podala o. p. s. Z babiččina kapsáře 2012, Kateřina Novotná
Současné užití:
2012 - nabízena k prodeji v antikvariátu
2014 - prodána do Velkých Chvalovic, soukromé majitelce. (JN 140718)
2014 - prodána do Velkých Chvalovic, soukromé majitelce. (JN 140718)
Majitel/umístění:
2012 - Michal Novák, Poděbrady (Choťánky)
2014 - zatím nezjištěná nová soukromá majitelka
2012 - Michal Novák, Poděbrady (Choťánky)
2014 - zatím nezjištěná nová soukromá majitelka
Fyzický stav:
existuje, v soukromém vlastnictví
fyzický stav nutné restaurování
fyzický stav nutné restaurování
Tematická skupina:
Vlastenecké projevy
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.
Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.