1943 - Osnova pro 1. stupeň povinného školení divadelního ochotnictva předepsaná ÚMDOČ
Osnovu zachytil František Smažík v publikaci – učebnici Ochotnické divadelnictví v přehledech a obrazech s ilustracemi Ing. arch. Karla Mezery, Pragotisk 1943, 155 str.
K zpracování obsáhlé látky v přehledech a obrazech ho přivedla jednak předepsaná osnova ÚMDOČ, jednak osobní zkušenosti z pěti běhů školy v obvodu vnitřní Prahy Pražského okrsku ÚMDOČ.
Kapitoly:
Smysl ochotnické práce / Organizace ÚMDOČ / Spolková administrativa
Osnova:
- Umění, jeho pojem a rozdělení
- Divadelní umění, definice a náležitosti
- Cíl ochotnické služby umění
- Ochotnický slib
- Stručné dějiny ÚMDOČ
- Statistika
- Členství
- Pojem ÚMDOČ
- Práva a povinnosti
- Prostředky k dosažení účelu
- Okresek – obvod – spolek
- Spolkové stanovy
- Dramaturg
Vznik a vývoj divadelní hry
Osnova:
- Rozdělení slovesných děl
- Stavba dramatu
- Rozdělení dramat podle podstaty řešení sporu
- Ostatní dramatické útvary
- Řecké divadlo
- Tragedie a komedie
- Římské divadlo
- První křesťané
- Druhé zrození divadla ve středověku
- Vývoj divadla v novověku
- Vznik a vývoj českého divadla a české divadelní hry
Jevištní řeč
Osnova:
- Nářečí
- Pojem jazyka spisovného
- Poměr herce k textu
- Jaká má být divadelní mluva
- Nejčastější chyby proti správnému tvarosloví a skladbě, proti správné výslovnosti a přednesu
- Přízvuk a nejčastější chyby proti němu
- Zvuková podoba věty
Jevištní pohyb, společenské vystupování a chování
Osnova:
- Všeobecné zásady správného pohybu na scéně
- Mimika
- Gesta
- Chůze
- Postoj
- Sezení
- Vstupování
- Smekání
- Podání ruky, líbání ruky
- Kouření
- Obsluha u stolu, jídlo, pití
- Hostitel
- Společnost
Vytvoření dané role
Osnova:
- Podmínky uměleckého hereckého výkonu
- Předpoklady správné mluvy a pohybů
- Postup herecké práce (technika tvoření role)
- Prožití a tvoření role
Kostýmování
Osnova:
- Stručné dějiny kostýmování
- Egypťané
- Babyloňané a Asyřané
- Řekové
- Římané
- Románská doba
- Gotika
- Renaissance italská, španělská a švédská
- Baroko
- Rokoko
- Empire
- Biedermaier
- 1840–1875
- 1875–1900
- Pánská móda a správné oblékání dnešní doby
Líčení
Osnova:
- Potřeby k líčení, líčidla, náčiní
- Postup vytvoření masky
- Hlavní pravidla úspěchu v líčení
Režisérova práce
Osnova:
- Vlastnosti dobrého režiséra
- Režijní příprava bez hereckého souboru
- Práce s herci na zkouškách
- Technická zkouška
Výtvarníkova práce
Osnova:
- Dějiny divadelní dekorace
- Vývoj jevištní techniky
- Výtvarné směry
- Výhody menšího jeviště proti jevišti velkému
- Vlastnosti dobrého jevištního výtvarníka
- Postup práce a povinnosti jevištního výtvarníka
Divadelní představení a jeho organizace
Osnova:
- Desatera: pro herce – režiséra – zkoušky – představení – inspicienta
- Patera: pro napovědu – technické spolupracovníky
K zpracování obsáhlé látky v přehledech a obrazech ho přivedla jednak předepsaná osnova ÚMDOČ, jednak osobní zkušenosti z pěti běhů školy v obvodu vnitřní Prahy Pražského okrsku ÚMDOČ.
Kapitoly:
Smysl ochotnické práce / Organizace ÚMDOČ / Spolková administrativa
Osnova:
- Umění, jeho pojem a rozdělení
- Divadelní umění, definice a náležitosti
- Cíl ochotnické služby umění
- Ochotnický slib
- Stručné dějiny ÚMDOČ
- Statistika
- Členství
- Pojem ÚMDOČ
- Práva a povinnosti
- Prostředky k dosažení účelu
- Okresek – obvod – spolek
- Spolkové stanovy
- Dramaturg
Vznik a vývoj divadelní hry
Osnova:
- Rozdělení slovesných děl
- Stavba dramatu
- Rozdělení dramat podle podstaty řešení sporu
- Ostatní dramatické útvary
- Řecké divadlo
- Tragedie a komedie
- Římské divadlo
- První křesťané
- Druhé zrození divadla ve středověku
- Vývoj divadla v novověku
- Vznik a vývoj českého divadla a české divadelní hry
Jevištní řeč
Osnova:
- Nářečí
- Pojem jazyka spisovného
- Poměr herce k textu
- Jaká má být divadelní mluva
- Nejčastější chyby proti správnému tvarosloví a skladbě, proti správné výslovnosti a přednesu
- Přízvuk a nejčastější chyby proti němu
- Zvuková podoba věty
Jevištní pohyb, společenské vystupování a chování
Osnova:
- Všeobecné zásady správného pohybu na scéně
- Mimika
- Gesta
- Chůze
- Postoj
- Sezení
- Vstupování
- Smekání
- Podání ruky, líbání ruky
- Kouření
- Obsluha u stolu, jídlo, pití
- Hostitel
- Společnost
Vytvoření dané role
Osnova:
- Podmínky uměleckého hereckého výkonu
- Předpoklady správné mluvy a pohybů
- Postup herecké práce (technika tvoření role)
- Prožití a tvoření role
Kostýmování
Osnova:
- Stručné dějiny kostýmování
- Egypťané
- Babyloňané a Asyřané
- Řekové
- Římané
- Románská doba
- Gotika
- Renaissance italská, španělská a švédská
- Baroko
- Rokoko
- Empire
- Biedermaier
- 1840–1875
- 1875–1900
- Pánská móda a správné oblékání dnešní doby
Líčení
Osnova:
- Potřeby k líčení, líčidla, náčiní
- Postup vytvoření masky
- Hlavní pravidla úspěchu v líčení
Režisérova práce
Osnova:
- Vlastnosti dobrého režiséra
- Režijní příprava bez hereckého souboru
- Práce s herci na zkouškách
- Technická zkouška
Výtvarníkova práce
Osnova:
- Dějiny divadelní dekorace
- Vývoj jevištní techniky
- Výtvarné směry
- Výhody menšího jeviště proti jevišti velkému
- Vlastnosti dobrého jevištního výtvarníka
- Postup práce a povinnosti jevištního výtvarníka
Divadelní představení a jeho organizace
Osnova:
- Desatera: pro herce – režiséra – zkoušky – představení – inspicienta
- Patera: pro napovědu – technické spolupracovníky
Bibliografie:
SMAŽÍK, František: Ochotnické divadelnictví v přehledech a obrazech s ilustracemi Ing. arch. Karla Mezery, Pragotisk 1943, 155 str.
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.
Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.