AS 2000, č. 4. Ladislav Vrchovský
DĚTEM SE LÍBILO ŠLAPACÍ KRÁLOVSTVÍ
Oblastního festivalu divadelních souborů hrajících pro děti Dospělí dětem 2000 v obci Hovězí na Vsetínsku se ve dnech 2. a 3.června zúčastnilo osm kolektivů. Hlavní cenu a nominaci na národní přehlídku Rakovnická Popelka získal soubor OPAL Opava za inscenaci hry Šlapací království (upravená rozhlasová hra autorů Z. Svěráka a J. Šípa Kolo se zlatými ráfky). Stejný soubor si odnesl i cenu dětské poroty.
Dále byli oceněni: Jaroslav Hájek ze souboru Skřítek Havířov za práci na přípravě inscenace pohádky A. de Saint Exupéryho Malý princ, Jana Lukšová a Hana Steberová z Gymnázia Orlová za práci na inscenaci pohádky Jana Wericha Fimfárum, Danuše Šenkeříková (Magnet Bruntál) za přípravu inscenace hry Až opadá listí z dubu na motivy Jana Wericha.
Cenu za scénografii ve hře Ostrov splněných přání získal Alois Holásek ze souboru Duo Frýdek - Místek, vavříny za herecké výkony si vysloužily Marcela Mrkosová (Jiříkovo vidění Ostrava) za roli Vlka v pohádce Červená Karkulka a Karla Larišová (Duo Frýdek - Místek) za roli Kašpárka v pohádce Ostrov splněných přání.
Porota pracující ve složení Stanislav Macek, Miroslav Dědic, Petr Jedlička a Ladislav Vrchovský přivítala kvalitativní vzestup výběru dramatických předloh a literárních textů upravovaných pro jeviště. Z osmi her se objevili jako autoři: dvakrát Jan Werich, A. de Saint Exupéry, Zdeněk Svěrák a Jan Šíp, Vojtěch Cynibulk. Bohužel stále ještě „žijí" na jevištích i pánové Oubram a Novák, objevila se opět muzikálová pohádka O líných strašidlech Vl. Čorta. Ostravský soubor Jiříkovo vidění přišel s autorským textem na motivy pohádky O červené Karkulce (autor J. Neduha).
Vítězná inscenace OPALU Opava přinesla objevnou dramaturgii a také kvalitní výsledek při pokusu o přenesení hry z rozhlasových vln na jeviště. Dále ukázala možnosti propojení výrazových prostředků známých z loutkového a činoherního divadla. Téměř metodickou ukázkou je v tomto případě výběr, sjednocení a užití výtvarných výrazových prostředků. Samozřejmostí u OPALU Opava jsou pěvecké, hlasové a pohybové dispozice herců i přehledná režie.
Malý princ v podání havířovského Skřítka je velmi kultivovaným a přitom sdělným a poutavým divadlem s výrazným výkonem dětského hlavního představitele. Celek nepůsobí jako literatura na jevišti, což u této předlohy často bývá hlavním kamenem úrazu. Je tomu tak proto, že text je zestručněn až na základní poselství jednotlivých postav a situací. Soubor se však nedokázal vyrovnat s cizím prostředím a podstatně větším sálem, než v jakém doma působí.
Strašidlo Bublifuk autorské dvojice Oubram-Novák v podání krnovského Lidového divadla nemohlo oslovit ani děti, ani jejich rodiče. Nekvalitní text se stal (už po několikáté) hlavní příčinou neúspěchu jinak interpretačně docela disponovaného souboru.
Frýdecké Duo předvedlo Cynibulkův Ostrov splněných přání. Předloha pro loutkové divadlo sloužila tentokrát činohercům, kterým se bezezbytku podařilo na dětského diváka přenést zábavnou formou závažné mravní poselství o ceně života. Ozdobou inscenace byl výkon představitelky Kašpárka.
Werichovo Fimfárum si soubor z orlovského Gymnázia mírně upravil, představení s rysy studentského divadla však vkusnou a oduševnělou formou pobavilo malé i velké diváky.
U Červené Karkulky ostravského Jiříkova vidění je hlavním problémem režijně nezvládnutý mimořádně disponovaný představitel vlka, který na sebe strhává veškerou pozornost. Navíc je tak zábavný, že děti nakonec zapomenou, že jde vlastně o zlou a nebezpečnou šelmu. Autor textu napsal obsáhlou roli pro psa, způsobil si však následně jako režisér problémy s posláním i srozumitelností akcí s touto postavou spojených.
Předloha muzikálu O líných strašidlech, z pera Vladimíra Čorta také nese všechny znaky „díla zplozeného bez vnitřního tvůrčího přetlaku". V textu je řada věcných chyb, banalit, příběh je více než primitivní. Bohužel však ani v rovině interpretace nebylo při představení opavské MEDÚZY v soutěži zrovna na co se dívat, a pěvecké výkony zůstaly často za základními požadavky na zapamatování textu a intonační jistotu, o taneční složce ani nemluvě.
Soubor MAGNET Bruntál předvedl pohádkovou miniaturu Až opadá listí z dubu, napsanou vlastními silami na motivy Jana Wericha. Mravoučný spektákl, varující před neúměrným používáním alkoholu, se místy spoléhal na účinky obhroublého humoru, často však až na hranici vkusu. Naštěstí šlo o poslední, podvečerní představení přehlídky a v sále vskutku malé děti už nebyly. Přesto je na práci souboru sympatická snaha diskutovat o tom, co ještě je únosné a co ne, což v rámci zkoušek jistě vede k obohacení psychického růstu mladých členů kolektivu. Samo představení pak nepostrádalo spád a rozhodně nenudilo, naopak, přineslo i řadu režijně inspirativních okamžiků.
Účastníkům přehlídky byla při závěrečném hodnocení doporučena pro výběr vhodných textů v divadle pro děti spolupráce s katedrou teorie a dějin dramatických umění Univerzity Palackého v Olomouci a také spolupráce s místními Základními uměleckými školami. Ukazuje se, že interpretační schopnosti i možnosti využití techniky plošně rostou, největší potíž však stále spočívá ve výběru kvalitní předlohy a v práci s ní. Přes všechna negativa (kterých bylo vskutku málo) však letošní severomoravská přehlídka divadelních souborů hrajících pro děti potěšila předvedením velmi ambiciózního představení souboru Opal Opava a celkovým nárůstem kvality ve všech směrech.
Ladislav Vrchovský
Oblastního festivalu divadelních souborů hrajících pro děti Dospělí dětem 2000 v obci Hovězí na Vsetínsku se ve dnech 2. a 3.června zúčastnilo osm kolektivů. Hlavní cenu a nominaci na národní přehlídku Rakovnická Popelka získal soubor OPAL Opava za inscenaci hry Šlapací království (upravená rozhlasová hra autorů Z. Svěráka a J. Šípa Kolo se zlatými ráfky). Stejný soubor si odnesl i cenu dětské poroty.
Dále byli oceněni: Jaroslav Hájek ze souboru Skřítek Havířov za práci na přípravě inscenace pohádky A. de Saint Exupéryho Malý princ, Jana Lukšová a Hana Steberová z Gymnázia Orlová za práci na inscenaci pohádky Jana Wericha Fimfárum, Danuše Šenkeříková (Magnet Bruntál) za přípravu inscenace hry Až opadá listí z dubu na motivy Jana Wericha.
Cenu za scénografii ve hře Ostrov splněných přání získal Alois Holásek ze souboru Duo Frýdek - Místek, vavříny za herecké výkony si vysloužily Marcela Mrkosová (Jiříkovo vidění Ostrava) za roli Vlka v pohádce Červená Karkulka a Karla Larišová (Duo Frýdek - Místek) za roli Kašpárka v pohádce Ostrov splněných přání.
Porota pracující ve složení Stanislav Macek, Miroslav Dědic, Petr Jedlička a Ladislav Vrchovský přivítala kvalitativní vzestup výběru dramatických předloh a literárních textů upravovaných pro jeviště. Z osmi her se objevili jako autoři: dvakrát Jan Werich, A. de Saint Exupéry, Zdeněk Svěrák a Jan Šíp, Vojtěch Cynibulk. Bohužel stále ještě „žijí" na jevištích i pánové Oubram a Novák, objevila se opět muzikálová pohádka O líných strašidlech Vl. Čorta. Ostravský soubor Jiříkovo vidění přišel s autorským textem na motivy pohádky O červené Karkulce (autor J. Neduha).
Vítězná inscenace OPALU Opava přinesla objevnou dramaturgii a také kvalitní výsledek při pokusu o přenesení hry z rozhlasových vln na jeviště. Dále ukázala možnosti propojení výrazových prostředků známých z loutkového a činoherního divadla. Téměř metodickou ukázkou je v tomto případě výběr, sjednocení a užití výtvarných výrazových prostředků. Samozřejmostí u OPALU Opava jsou pěvecké, hlasové a pohybové dispozice herců i přehledná režie.
Malý princ v podání havířovského Skřítka je velmi kultivovaným a přitom sdělným a poutavým divadlem s výrazným výkonem dětského hlavního představitele. Celek nepůsobí jako literatura na jevišti, což u této předlohy často bývá hlavním kamenem úrazu. Je tomu tak proto, že text je zestručněn až na základní poselství jednotlivých postav a situací. Soubor se však nedokázal vyrovnat s cizím prostředím a podstatně větším sálem, než v jakém doma působí.
Strašidlo Bublifuk autorské dvojice Oubram-Novák v podání krnovského Lidového divadla nemohlo oslovit ani děti, ani jejich rodiče. Nekvalitní text se stal (už po několikáté) hlavní příčinou neúspěchu jinak interpretačně docela disponovaného souboru.
Frýdecké Duo předvedlo Cynibulkův Ostrov splněných přání. Předloha pro loutkové divadlo sloužila tentokrát činohercům, kterým se bezezbytku podařilo na dětského diváka přenést zábavnou formou závažné mravní poselství o ceně života. Ozdobou inscenace byl výkon představitelky Kašpárka.
Werichovo Fimfárum si soubor z orlovského Gymnázia mírně upravil, představení s rysy studentského divadla však vkusnou a oduševnělou formou pobavilo malé i velké diváky.
U Červené Karkulky ostravského Jiříkova vidění je hlavním problémem režijně nezvládnutý mimořádně disponovaný představitel vlka, který na sebe strhává veškerou pozornost. Navíc je tak zábavný, že děti nakonec zapomenou, že jde vlastně o zlou a nebezpečnou šelmu. Autor textu napsal obsáhlou roli pro psa, způsobil si však následně jako režisér problémy s posláním i srozumitelností akcí s touto postavou spojených.
Předloha muzikálu O líných strašidlech, z pera Vladimíra Čorta také nese všechny znaky „díla zplozeného bez vnitřního tvůrčího přetlaku". V textu je řada věcných chyb, banalit, příběh je více než primitivní. Bohužel však ani v rovině interpretace nebylo při představení opavské MEDÚZY v soutěži zrovna na co se dívat, a pěvecké výkony zůstaly často za základními požadavky na zapamatování textu a intonační jistotu, o taneční složce ani nemluvě.
Soubor MAGNET Bruntál předvedl pohádkovou miniaturu Až opadá listí z dubu, napsanou vlastními silami na motivy Jana Wericha. Mravoučný spektákl, varující před neúměrným používáním alkoholu, se místy spoléhal na účinky obhroublého humoru, často však až na hranici vkusu. Naštěstí šlo o poslední, podvečerní představení přehlídky a v sále vskutku malé děti už nebyly. Přesto je na práci souboru sympatická snaha diskutovat o tom, co ještě je únosné a co ne, což v rámci zkoušek jistě vede k obohacení psychického růstu mladých členů kolektivu. Samo představení pak nepostrádalo spád a rozhodně nenudilo, naopak, přineslo i řadu režijně inspirativních okamžiků.
Účastníkům přehlídky byla při závěrečném hodnocení doporučena pro výběr vhodných textů v divadle pro děti spolupráce s katedrou teorie a dějin dramatických umění Univerzity Palackého v Olomouci a také spolupráce s místními Základními uměleckými školami. Ukazuje se, že interpretační schopnosti i možnosti využití techniky plošně rostou, největší potíž však stále spočívá ve výběru kvalitní předlohy a v práci s ní. Přes všechna negativa (kterých bylo vskutku málo) však letošní severomoravská přehlídka divadelních souborů hrajících pro děti potěšila předvedením velmi ambiciózního představení souboru Opal Opava a celkovým nárůstem kvality ve všech směrech.
Ladislav Vrchovský
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.
Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.