AS 2003, č. 2, s. 55 - 56, (bj).
Prostějov v Jihlavě
Zvláštní místopisný úkaz: v neděli 30. března se krajské město Jihlava z vyšší múzické moci na jeden den stalo Prostějovem, městem spojovaným se jménem básníka Wolkera a hlavně místem mladých talentovaných recitátorů a interpretů. Již tradičně sem přijíždí porota ve složení Hana Kofránková, Aleš Vrzák, dr. Ivan Němec, doplněná Petrem Soumarem (herec HDJ) a Barborou Jandovou (divadelní dramaturg). Již tradičně krajské kolo na Vysočine pořádá nezávislé divadelní studio De Facto Mimo, již tradičně na komfortní Malé scéně Horáckého divadla, i když tentokrát se mohlo pochlubit i svou domovskou (nekomfortní, ale nekonformní) scénou. Nutno dodat, že se Jihlava v tomto posledním březnovém víkendu proměnila v klokotající divadelní Mekku hostící současně dvě přehlídky - třídenní festival studentského divadla a v neděli pak navíc ještě krajské kolo 45. ročníku soutěže recitátorů a divadel poezie. Závěr nedělního večera a posluchačského maratónu patřil Haně Kofránkové a Alfredu Strejčkovi a jejich pořadu o Přemyslu Pitterovi Kdo zachraňuje jednu duši.
Sólovými recitátory zůstaly obsazeny první dvě kategorie. „Recitoval se“ Wernisch, Prèvert, Bukowski, Allen, Váša i Thákur. V konečném důsledku nakonec postupují ti interpreti, kteří text dokázali nejen vyrovnaně, po výrazu a smyslu sdělit, ale současně říci i něco víc o sobě, ze sebe a za sebe.
V první kategorii si porota z devíti úcastníků jednomyslně do druhého kola přizvala Ivu Stříbrskou z třebíčského Katolického gymnázia, která zaujala citlivou interpretací textu Procházkové Taková noc, Jiřího Krause (ZUŠ Nové Město na Moravě), jehož vybraný text Sport a zdraví Františka Gellnera byl bezmála dramaturgickým objevem a Miroslava Pánka (SOUS Jihlava), jehož uvolněný, přitom přesný projev a kontakt vévodil celé první kategorii v přednesu obou vybraných textů: Macourkova Nilského krokodýla i Prèvertovy Stránky ze sešitu. Do Prostějova nakonec pojede „pánská jízda“ – Miroslav Pánek a Jiří Kraus.
V druhé kategorii nebylo rozhodování o postupu do užšího kola tak jednoznačné. Úroveň osmi zúčastněných byla dobrá, víceméně vyrovnaná, texty zajímavé a jejich prezentace výrazná.
Z postupujících čtyř dívek (Marie Vančurová a Eva Kociánová ze ZUŠ Žďár nad Sázavou, Tereza Otavová z Gymnázia Jihlava a Markéta Nečasová z Gymnázia Nové Město na Moravě) se nakonec porota rozhodla poslat do Prostějova Terezu Otavovou, která předvedla bohatou výrazovou škálu v textech Ivana Wernische Z Bedřichova života a Ta láska Jacquese Prèverta, a Markétu Nečasovou, která po čisté interpretaci Thákurova Zahradníka překvapila ješte lehkostí a bezprostředním kontaktem v lidové norské pohádce O zajíci, který se oženil.
V kategorii „divadel poezie“ bylo jediným regionálním účastníkem domácí nezávislé divadelní studio De Facto Mimo s inscenací poezie Karla Hynka nazvané Inu, mládí je mládí (Románek).
Tvůrcům tohoto představení (režie: Petr Soumar, hrají: Tereza Otavová, Ondrej Jiráček a Lukáš Váca) se podařilo nejen vytvořit ze surrealistické poezie a dopisu stylově čistou expresivní divadelní podívanou plnou poetické metaforičnosti, ale současně i svou interpretací, dramaturgicko-režijní a tvůrčí hereckou prací s daným tématem vytvořit představení, které je skutečnou výpovědí o jejich cítění, vidění a prožívání lásky, vášně, samoty, života, odcizení. S Románkem se na Wolkrově Prostějově určitě setkáte (možná i na jiných amatérských divadelních přehlídkách, protože momentálně sklízí úspěch i jinde). Mohl by nadále rozšiřovat hranice a možnosti vnímání takzvaného „divadla poezie“, stejně jako v Jihlavě rozšiřuje svým žánrem pestrost repertoáru divadla De Facto Mimo.
A protože svou zprávičku o recitování, přednášení, sdílení a naslouchání v Jihlavě končím právě Románkem, napadá mě, že právě v tomto přístupu ke čtení a hraní je snad nejjasnější smysl všeho interpretování textu – v nacházení všech možných významů, rovin a možností a v nalézání sebe sama, svých vlastních témat.
(bj)
Zvláštní místopisný úkaz: v neděli 30. března se krajské město Jihlava z vyšší múzické moci na jeden den stalo Prostějovem, městem spojovaným se jménem básníka Wolkera a hlavně místem mladých talentovaných recitátorů a interpretů. Již tradičně sem přijíždí porota ve složení Hana Kofránková, Aleš Vrzák, dr. Ivan Němec, doplněná Petrem Soumarem (herec HDJ) a Barborou Jandovou (divadelní dramaturg). Již tradičně krajské kolo na Vysočine pořádá nezávislé divadelní studio De Facto Mimo, již tradičně na komfortní Malé scéně Horáckého divadla, i když tentokrát se mohlo pochlubit i svou domovskou (nekomfortní, ale nekonformní) scénou. Nutno dodat, že se Jihlava v tomto posledním březnovém víkendu proměnila v klokotající divadelní Mekku hostící současně dvě přehlídky - třídenní festival studentského divadla a v neděli pak navíc ještě krajské kolo 45. ročníku soutěže recitátorů a divadel poezie. Závěr nedělního večera a posluchačského maratónu patřil Haně Kofránkové a Alfredu Strejčkovi a jejich pořadu o Přemyslu Pitterovi Kdo zachraňuje jednu duši.
Sólovými recitátory zůstaly obsazeny první dvě kategorie. „Recitoval se“ Wernisch, Prèvert, Bukowski, Allen, Váša i Thákur. V konečném důsledku nakonec postupují ti interpreti, kteří text dokázali nejen vyrovnaně, po výrazu a smyslu sdělit, ale současně říci i něco víc o sobě, ze sebe a za sebe.
V první kategorii si porota z devíti úcastníků jednomyslně do druhého kola přizvala Ivu Stříbrskou z třebíčského Katolického gymnázia, která zaujala citlivou interpretací textu Procházkové Taková noc, Jiřího Krause (ZUŠ Nové Město na Moravě), jehož vybraný text Sport a zdraví Františka Gellnera byl bezmála dramaturgickým objevem a Miroslava Pánka (SOUS Jihlava), jehož uvolněný, přitom přesný projev a kontakt vévodil celé první kategorii v přednesu obou vybraných textů: Macourkova Nilského krokodýla i Prèvertovy Stránky ze sešitu. Do Prostějova nakonec pojede „pánská jízda“ – Miroslav Pánek a Jiří Kraus.
V druhé kategorii nebylo rozhodování o postupu do užšího kola tak jednoznačné. Úroveň osmi zúčastněných byla dobrá, víceméně vyrovnaná, texty zajímavé a jejich prezentace výrazná.
Z postupujících čtyř dívek (Marie Vančurová a Eva Kociánová ze ZUŠ Žďár nad Sázavou, Tereza Otavová z Gymnázia Jihlava a Markéta Nečasová z Gymnázia Nové Město na Moravě) se nakonec porota rozhodla poslat do Prostějova Terezu Otavovou, která předvedla bohatou výrazovou škálu v textech Ivana Wernische Z Bedřichova života a Ta láska Jacquese Prèverta, a Markétu Nečasovou, která po čisté interpretaci Thákurova Zahradníka překvapila ješte lehkostí a bezprostředním kontaktem v lidové norské pohádce O zajíci, který se oženil.
V kategorii „divadel poezie“ bylo jediným regionálním účastníkem domácí nezávislé divadelní studio De Facto Mimo s inscenací poezie Karla Hynka nazvané Inu, mládí je mládí (Románek).
Tvůrcům tohoto představení (režie: Petr Soumar, hrají: Tereza Otavová, Ondrej Jiráček a Lukáš Váca) se podařilo nejen vytvořit ze surrealistické poezie a dopisu stylově čistou expresivní divadelní podívanou plnou poetické metaforičnosti, ale současně i svou interpretací, dramaturgicko-režijní a tvůrčí hereckou prací s daným tématem vytvořit představení, které je skutečnou výpovědí o jejich cítění, vidění a prožívání lásky, vášně, samoty, života, odcizení. S Románkem se na Wolkrově Prostějově určitě setkáte (možná i na jiných amatérských divadelních přehlídkách, protože momentálně sklízí úspěch i jinde). Mohl by nadále rozšiřovat hranice a možnosti vnímání takzvaného „divadla poezie“, stejně jako v Jihlavě rozšiřuje svým žánrem pestrost repertoáru divadla De Facto Mimo.
A protože svou zprávičku o recitování, přednášení, sdílení a naslouchání v Jihlavě končím právě Románkem, napadá mě, že právě v tomto přístupu ke čtení a hraní je snad nejjasnější smysl všeho interpretování textu – v nacházení všech možných významů, rovin a možností a v nalézání sebe sama, svých vlastních témat.
(bj)
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.
Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.