Český Krumlov
Porota: E. Horáková, J. Hruška, F. Řihout
Bez návrhu
Program přehlídky otevřela inscenace souboru Ty-já-tr – CO?! Praha se svým provedením
„muzikálu“ tria Dubský, Neckář, Krečmar Kocour v botách. Ambiciózní inscenace zakopávala o svou předlohu, v níž absentovala jakákoliv dramatická výstavba a dramatický konflikt, který bývá páteří tohoto hudebně-dramatického žánru. Navíc se soubor nevyvaroval onoho dobového koloritu díla (myši na hrad, sametovost atd.) a škrty se jej nezbavil. Inscenátoři tak nesli na svých bedrech o jednu zbytečnou a nefunkční vrstvu více. Navíc jim kladou překážky i písně, které jednoznačně neposouvají děj a ve výsledku zatěžují temporytmus inscenace. Hravost souboru, touha po situaci a herecká, pěvecká či pohybová vyspělost souboru se prostě na předloze této kvality projevit naplno nemůže.
Další inscenací, která otevírala další den přehlídky v neděli dopoledne, byla pohádka Zdeňka Kozáka O ševci Ondrovi a komtesce Julince Divadelního souboru Tábor, o. s. Tento text jsme mohli vidět v úpravě a režii Václava Nováka. Novák se jako autor úpravy osvědčil a jako režisér nepropadl. Původní text zkrátil, zpřehlednil a úspěšně dovedl k odůvodněnému dobrému konci, jak tomu už v pohádkách bývá. Píši o tom proto, že u tohoto druhu textů, když už si jej inscenátoři vyberou, tomu tak rozhodně vždy nebývá a osobně považuji tuto úpravu kvalitativně za nadprůměrnou. Soubor zvládl tuto inscenaci i herecky vyrovnanými výkony. Přesto tu jaksi trčí jeden, který nemohu nezmínit, a sice Venduly Novákové v postavě komtesky Julinky. Je herecky poučený, propracovaný, s jasným dramatickým obloukem. Je převážně technický (v tom nejlepším slova smyslu) s malými příznaky herecké „machy“, kterých je třeba se do budoucna vyvarovat, neboť v těch se často utápí herecký talent. Přes všechna pozitiva inscenace si soubor volbou textu určil hranice, které na jeho půdorysu překročit nejdou. Tábor však nastoupil na úspěšnou divadelní cestu, která začala loňským Nepilem a letos nezklamal.
Posledním představením byla inscenace Divadélka Múzika Sezimovo Ústí s hrou Miloše Smetany Strašidla z Černého lesa. Tento mladý soubor pracující pod vedením Miloše Smetany je nám sympatickým, avšak pohybuje se spirálovitým způsobem v bludném kruhu. Víme, čím to je! Vědí to herci a ví to i Miloš Smetana! Je pouze na nich, jak si s tím poradí.