Posvícení v Horažďovicích
Lenka Lázňovská
Deset inscenací v necelých čtyřech dnech, až na jednu začátečnickou průměrné, lepší a velmi dobré kvality, společenský večer se spoustou legrace, výborná domácí kuchyně Libušky Mužíkové a její maminky, ochota celého personálu Kulturního střediska. Divte se, že přijela řada dalších divadelníků z obou krajů (Plzeňského a Karlovarského). Na žádném představení včetně nedělního dopoledne nechyběli diváci, a to se nedávaly pouze komedie. Pro letošní Západočeskou oblastní přehlídku (pořadatelé SČDO, Divadelní studio D3 Karlovy Vary, Kulturní středisko v Horažďovicích) byl charakteristický rozptyl žánrů a inscenačních stylů.
Vedle sebe stály autorská hra Jiřího Untermüllera Kostra krále na motivy Krále Leara (DS Červený Kohout Plzeň), jevištní koláž ProjekTyl drobných aktovek satirického a parodického ražení různých autorů srovnávající naši současnost s dobou J.K. Tyla (Druhé nástupiště/Centrum Johan Plzeň, premiéra Romana Černíka a spol. v Horažďovicích), scénické čtení hry Viliama Klimáčka Komunismus (DS D3 Karlovy Vary), dnes už klasická hra Artura Millera Čarodějky ze Salemu (Tyjátr Horaždovice), současné komedie E.E. Schmitta Hotel mezi dvěma světy (DS Žumbera, tvůrčí skupina Skoronarváno Plzeň) a J. Della a G. Sibleyrase Ať žije Bouchon! (Divadlo Jako Host Plzeň), naopak klasická komedie M. Horníčka Dva muži v šachu (Divadlo bez zákulisí Sokolov), tragická zpověď matky vražednice Zlomatka M. Gelardiho (Trosky Kraslice), emotivně nesmírně působivé drama P.O. Enquista V hodině rysa (Divadlo Dagmar Karlovy Vary), Trucbáby Tomáše Javorského, který byl zároveň i režisérem a představitelem jedné z hlavních rolí (nováček DS Za oponou při SDS Klatovy). Pokládám za dobré pro budoucnost, že mezi deseti soubory byly čtyři, které nepatří k tradičním účastníkům a že se skoro vyrovnal poměr mezi oběma kraji (šest ku čtyřem ve prospěch většího Plzeňského kraje). Jako tradičně se objevila řada kvalitních hereckých výkonů. Byla oceněna úprava hry Čarodějky ze Salemu (Karel Šťastný), která ji zpřehlednila a dodala jí současný jazyk, a tři režie. Kromě nominované a navržené inscenace byla oceněna režie Stanislava Sajdla z Kralic ve Zlomatce. Zkušený Sajdl se s interpretačně poměrně složitou předlohou vyrovnal se ctí. Jiné inscenační složky porota (M. Caltová, L. Lázňovská, F. Laurin) neocenila.
Vrcholem přehlídky byly dvě inscenace. Nominovaná komedie J. Della a G. Sibleyrase Ať žije Bouchon! Divadla Jako Host Plzeň. Absolventka Kurzu praktické režie Gabriela Vašková hru drobně upravila a rozhodla se zaměnit postavu bruselského úředníka za úřednici. Této postavě dodala novou motivaci. Základem crazy komedie jsou situace. Jsou rozehrány s velkou invencí a vystavěny do nejmenších detailů. Všichni čtyři herci jsou vyrovnaní a typově dobře obsazeni. Jsou tak dobří, že jejich komediální nadsázka jako základní herecký styl je z hlediska tématu jednotlivých situací téměř věrohodným jednáním. Absurdně se tak jedna situace vrší na druhou a divák se paradoxně směje satirickému obrazu naší doby. Doporučenou inscenací je inscenace Klimáčkovy hry Komunismus Divadelního studia D3 Karlovy Vary. Petra Kohutová ji upravila (zkrátila na hodinu, až na jeden moment, jde o velmi dobrou úpravu) a učinila šťastné rozhodnutí inscenovat ji jako scénické čtení. Nejde však o pouhé čtení předlohy ani o její rozhlasovou interpretaci. Najdeme zde výraznou gestiku, zřetelné tělesné napětí (Petr Richter – On) i výraznou mimiku (Anna Ratajská – Ona). Spolu se zvukovou a hudební složkou to vytváří emotivně působivou atmosféru. Funguje rovněž kontrast mezi začátkem, který vypadá jako ironická komedie, postupným narůstáním napětí až k tragickému konci. Scénické čtení v tomto provedení představuje pro amatérské divadlo novou příležitost.
V Horažďovicích bylo pěkně. Až na sníh dokonce moc pěkně. Pořadatelé se jen trochu bojí, že je nadúroda divadla donutí začít rovnou v pondělí. Co by za to jinde dali.