Resumé
Publikaci Malované opony českých divadel vydalo v roce 2010 Národní informační a poradenské středisko pro kulturu v Praze jako součást projektu Uchování a prezentace kulturního dědictví českého a světového divadla, podpořeného grantem Evropského hospodářského prostoru a Norska ¬– části Databáze českého amatérského divadla.
Kniha je prvním uceleným svědectvím o jednom z aspektů bohatého kulturního života měst a obcí v 19. a v první polovině 20. století. Malované opony divadel – nejen v zámeckém prostředí a v kamenných divadlech větších měst, ale i v sálech vesnických hospod, ve výbavě putujících loutkářů nebo i jako součást rodinných divadélek – jsou jedním z reálných dochovaných důkazů tohoto života.
Za pomoci širokého okruhu spolupracovníků se podařilo soustředit – zdá se, že v hodině dvanácté – rozsáhlou obrazovou dokumentaci, která podává svědectví o podobě opon, zobrazovaných motivech, ale i informace a dokumenty o okolnostech jejich vzniku a o autorech. Jednotlivá zobrazení opon jsme doprovodili komentáři a vyznáními nejen odborníků, ale i místních informátorů či citacemi z vydaných materiálů. Kapitoly potom uvedli svými studiemi teatrologové a historici, jejichž pohledy na fenomén malovaných divadelních opon jsou nejednou prvními odbornými pracemi na toto téma.
Publikaci uvádí editorova poznámka Cesta za pokladem (s. xy), která komentuje situaci vzniku publikace a informuje o její přípravě a uspořádání. Závažným zamyšlením nad funkcí opony je úvodní stať se skromným názvem O oponě obecně (s. xy – xy). Citace části encyklopedického hesla pod názvem K historii opon (s. xy) zařazuje publikaci do kontextu světového vývoje funkce opony v divadle.
Po těchto úvodních kapitolách je bohatství dosud zachycených malovaných opon uspořádáno do kapitol sledujících specifiku jejich užití nebo jejich ikonografie.
Opony zámeckých divadel (s. xy – xy), opony zobrazující alegorické výjevy (s. xy – xy), múzy (s. xy – xy), jsou řazeny chronologicky dle jejich vzniku.
Opony v kapitole Mýty české historie (s.xy – xy) jsou chronologicky řazeny dle svých motivů a jsou doprovázeny komentáři k výkladu českých dějin. Do kapitoly následující jsou včleněny opony s motivy, jež daly této hlavě knihy název Vlastenectví a vlastenčení (s. xy – xy).
Opony zobrazující přírodní prostředí domova, města a obce a život v nich, jsou tématy kapitol: Krajina (s. xy – xy), Veduty vesnic (s. xy – xy), Život na vsi (s. xy – xy), Obrazy domova (s. xy – xy).
Opona se v průběhu 20. století stávala často také součástí scénografického řešení inscenací, zvláště profesionálních divadel (s. xy – xy) A tam se také odehrává hledání současné podoby opon (s. xy – xy). Výtvarné řešení železných opon (s. xy – xy), odděluje publikaci od opon z jiného divadelního světa, v němž převážně místo živých herců vystupují loutky a maňásci.
Opony loutkových divadel jsou zpracovány ve třech částech. Opony stálých loutkových scén (s. xy – xy), putujících loutkářských rodů (s. xy – xy) a tištěné opony pro rodinná loutková divadélka (s. xy – xy), jež v českých zemích dosáhla široké obliby převážně v první polovině 20. století .
Závěrečná část podává svědectví o oponách doložených, které však byly v toku let zničeny, ztratily se anebo jsou z nejrůznějších důvodů nezvěstné (s. xy – xy).
Publikace rovněž zachycuje rozdílné přístupy společnosti k této osobité součásti kulturního dědictví. Od celonárodní úcty a péče, uvědomělého lokálního vztahu k historické i umělecké hodnotě, přes lhostejnost, až k nezájmu o osud opony. Realizátoři soupisu se setkávali s problematickými následky zákonných převodů památek do soukromého vlastnictví a s jejich necitlivým pekuniárním využitím, i s naprostým nezájmem o jejich chátrání v troskách skladišť a v devastovaných prostorách. S politováním bylo nutno konstatovat, že zhruba jedna třetina dokumentovaných opon jsou dnes objekty zničené, ztracené, nebo i zcizené.
Vydavatelé doufají, že publikace se stane impulzem k novým cenným objevům a posílí odhodlání místních zastupitelstev zachránit a prezentovat tento dosud nedoceněný a možná i neobjevený kulturní odkaz minulých staletí.
Soustředěný materiál předkládáme veřejnosti s vědomím, že okruh zjišťování a doplňování informací o oponách není uzavřen. Vydavatelé žádají čtenáře o doplnění informací na adresu divadlo.baze@nipos-mk.cz .