Vyšší kategorie přehlídky dětských recitátorů v olomouckém kraji letos ovládli chlapci
Už dávno není pravdou, že o slávu se v soutěžích sólového projevu na Dětské scéně perou především dívky. Ukázal to i tento ročník krajského kola v Olomouci, kde ve třetí a čtvrté kategorii dominovali chlapci. Pozoruhodné je také to, že předvedli (ať už díky pomoci pedagoga ve škole či v dramatickém kroužku) zajímavé a neotřelé texty.
V kategorii nejstarších postoupil do celostátního kola Štěpán Kozub ze ZŠ Javorník, který recitoval úryvek z knihy Petra Šabacha Opilé banány. V textu dokázal velice přirozeně vymezit humor autora tak, aby nenarušil linii příběhu, a přitom se mu lehce dařilo udržet pozornost diváků. Velice podobně navodil i atmosféru druhého textu – opět úryvku - tentokrát z knihy Michala Viewegha Výchova dívek v Čechách. Jedna z mála věcí, kterou by mohl lektorský sbor recitátorovi vytknout, bylo to, že právě on přiznal při závěrečném rozboru textů svůj malý literární rozhled. Je přitom důležité, aby recitátor s přibývajícím věkem přicházel čím dál častěji sám s texty, které chce recitovat, a mohl tak o možnostech textu a jeho interpretaci sám víc přemýšlet.
Dalším postupujícím ve čtvrté kategorii byl Filip Hutečka ze ZUŠ Žerotín Olomouc. Ten porotu překvapil zajímavým textem Virus od Neila Gaimana, refl ektujícím dnešní „počítačovou mládež“. Velice dobře dokázal ukázat, co se může vyvinout z přílišné náklonnosti k technice. Text byl dobře zvládnutý, jen je potřeba víc zdůraznit proměnu hlavní postavy, kterou je sám vypravěč. Ve druhém kole se recitátor představil s úryvkem z Topolovy prózy Mně 13. Vyprávění o muzice a „depce“ ze současného dění refl ektuje nejen období totality ale rezonuje i s našimi současnými pocity. Opět zajímavý osobitý výkon, kterému by prospělo krácení textu.
Celkově ve čtvrté kategorii zazněly zajímavé básně i prózy na solidní úrovni. Recitátoři až na výjimky zvládli i technické parametry, a to především u poezie. Některým z nich však ublížila nevyrovnanost obou textů. To je ale dlouholetý problém, kvůli němuž pak bohužel někteří nemohou postoupit dál. Lektorský sbor zasedal ve složení Magda Veselá, Vladislav Kracík a Jan Faltýnek.
Jak už bylo řečeno, i ve třetí kategorii si vysloužili postup dva mladí pánové. S textem Emanuela Frynty Pepita a úryvkem z knihy Roberta Fulghuma Už hořela, když jsem si do ní lehal postoupil Vojtěch Kříž ze ZŠ Šternberk. Ten zaujal porotu především osobitým nadhledem a přirozeností. Jako druhý se těšil z postupu Vojtěch Jiříček ze ZŠ E. Valenty Prostějov, který si dobře poradil s texty Květy Legátové Drak a T. R. Fielda Nový kalendář. Tady se porotě zamlouval nevšední výběr textů a hlavně originalita recitátorovy osobnosti se svébytným přístupem. Ten ovšem nepřekračoval hranici, která by sílu samotného textu nějak deformovala.
Vybavenost recitátorů byla v této kategorii na velmi dobré úrovni, téměř samozřejmostí bylo dostatečně technické zvládnutí textu a celková kultivovanost projevu. Dobrou známkou pro všechny recitátory bylo i to, že se objevili také náročnější autoři – například Oldřich Mikulášek nebo už jmenovaný Robert Fulghum či Roark Bradford. Roli poroty zde převzali Hana Kotyzová, Tomáš Doležal a Petra Němečková.
A dostáváme se k nejmladším kategoriím: Ve druhé kategorii byla mimořádně vysoká úroveň, pět dětí předvedlo výkon opravňující k postupu. Vybrat ale bylo možné jen dva. Těmi, kterým to o fousek vyšlo, po pečlivém zvážení lektorek 1. a 2. kategorie Aleny Palarčíkové, Ivany Němečkové a Zuzany Novákové, byli Jakub Čech ze ZŠ Palackého Prostějov s úryvkem z knihy Karla Poláčka Bylo nás pět a Kateřina Vodičková ze ZUŠ Iši Krejčího Olomouc s textem Josefa Koláře Z deníku kocoura Modroočka. Těsně za postupem zůstali dva loňští účastníci Dětské scény Hugo Hron a Karla Tomanová, a vedle nich také Alžběta Mankovecká.
Řada šikovných a nadějných recitátorů se představila také v první kategorii. Až na výjimku měli všichni vhodně vybrané texty. Ocenění za nejlepší výkon získal Petr Schön ze ZŠ Postřelmov, který předčil ostatní oceněné děti. Při recitaci textu A. A. Milneho Schovávaná vtáhl posluchače do příběhu známé básně, přesně sdělil podtexty, dodržel verše a svým šarmem si získal všechny v sále.
Jan Faltýnek, s využitím zpráv lektorů 1.-3. kategorie