VRCHOVSKÝ, Ladislav. HDM 2025 - Morkovští ochotníci - Čertovská košařina - hodnocení poroty. Web Němčice nad Hanou 2. 5. 2025

HDM 2025 - Morkovští ochotníci - Čertovská košařina
Čertovská košařina
Spolek: Morkovští ochotníci

Termín představení: 01.05.2025 19:30

Divácká soutěž: 2,60

Hodnocení poroty:
Morkovští ochotníci přijeli na Hanácký divadelní máj 2025 odehrát premiéru inscenace hry Čertovská košařina autorky a režisérky Marie Tesař. Představení v žánru mysteriózního hororu neslo znaky osobité poetiky souboru, která obsahuje práci se stylizovaným herectvím, využíváním symbolů a kouzla společného působení slova a hudby ve výrazném výtvarném rámci. Silnou stránkou morkovských ochotníků je i práce s líčením a výtvarnými kostýmy postav.

Čertovská košařina pojednává satirickým způsobem o komunálních politicích, o dezinformacích, o narušování a rozbíjení tradic na pozadí alegorie dvou mýtů, která je do textu i děje přímo zapracována. Přímo v programu k inscenaci se zmiňuje starořecký mýtus o Apollónovi a Marsyasovi namalovaný Tizianem v obrazu Marsayasovo stahování z kůže. Tento mýtus je v textu i ději propojen s křesťanským peklem a postavou čerta Tefala. Paralela mezi oběma bytostmi je sice diskutabilní, nicméně lze připustit, že satyr Marsyas je mimo jiné také symbolem konzumního života, který je ve hře pranýřován.

Děj hry je situován přímo do Morkovic. Je však naplněn mnoha dílčími dějovými liniemi, které sice spolu svým způsobem souvisí, a zároveň každá linie vypovídá o něčem nežádoucím, ale do přehledného příběhu se bohužel v mysli diváka nespojují.

Otec, Matka a Syn žijí společně v domě, v jehož sklepě bydlí záhadná bytost. Ta musí být krmena masem. Rodiče svým způsobem týrají syna. Vnucují mu do rukou sekeru, kterou Syn odmítá. Sekera je zde symbolem násilí. Do domu, ve kterém rodina žije, přichází Starosta oděn do černého žaketu, na hlavě má cylindr a připomíná tím, jak je oblečen, dobu před stem i více lety. Starosta varuje Otce i Matku před možným dopadem komety přímo do Morkovic a nutí je k evakuaci a k opuštění domu. To otec opakovaně rezolutně odmítá. Starosta oznamuje, že v kostele se našly listiny staré několik set let. Je v nich psáno o zvláštních bytostech, o jakémsi jiném druhu lidí, obývajících jeskyně ve skalách u Troubek a jinde. A že se ty bytosti špatně chytají, ale když lidé takového tvora uloví, tak ho i ustájí a ochočí, až se chová jako věrný pes. Starosta řekne, že ty bytosti mají moc chutné maso. A říkalo se jim jménem Tojfal. V tom okamžiku si divák propojí postavu Tefaĺa v programu k představení s těmito dávnými bytostmi. Podle popisu to vypadá na čerty. Starosta dále tvrdí, že když lidé takového tvora odchytí, tak ho ustájí a ochočí tak, že se chová vůči svým chovatelům a pánům jako věrný pes.

Přichází hlasatelka televize s kameramanem a vysílá přímo z terénu informace o možném dopadu komety do míst, která jsou v záběru. Později někam zmizí kameraman a hlasatelka po něm pátrá.

Následuje téměř estrádní vsuvka, ve které do obce přichází majitel televizního kanálu Brněnská šlápota Franta Komárek. Zjistí, že ve sklepě domu žije odedávna Čert. Ten se sblíží se Žanetou. To se nelíbí Otci, a dojde ke konfliktu mezi Otcem a Čertem. Hlasatelka ale vytáhne z kapsy průkaz registrovaného páru a vykřikuje, že teď bude otec poslouchat ji. A nejen Otec, ale i Čert. Všechna tato dějová fakta jsou svým způsobem účelová. Když se Čert poprvé objeví na jevišti, drží v rukou starou kost a řekne, že ji má po dědovi. Že jde o odkaz na legendu o Marsyasově vzpouře proti Bohu je naprosto srozumitelné poté, co dochází ke vzpouře Čerta proti Otci, což má být paralela vzpoury Marsyase proti Bohu. Proto je následně Čert na rozkaz otce stahován z kůže a je mu pilkou odřezána noha. Ještě před tím otec zveřejní, že je hlavou společnosti Iluminátů rádoby ovládajících běh světa. Čertovu nohu podává Otec všem přítomným se slovy Poslední večere. V tom okamžiku Marie Tesař spojuje Otce s historií křesťanské západní Evropy a potažmo i světa. Otec však v zápětí umírá. Je to varování před možným koncem lidské civilizace? Mohlo by být.

Vyjde však najevo, že matka nakupuje maso u polských překupníků a že bude i nadále co jíst.

Morkovští mají ve svém středu velmi výrazné herce, například Lukáše Blaška, který hraje Otce, Petra Škrabala, představitele Syna, Daniela Přecechtěla, který hraje Čerta, či Zuzanu Borkovou, představitelku Hlasatelky Žanety Žáravé, a také Kamila Žižlavského, který ztělesňuje postavu Franty Komárka.

Čertovská košařina je velmi zábavná hororová komedie, která ve svém druhém plánu varuje před procesy ničícími naši civilizaci. Návštěvu představení lze jen doporučit a také lze doufat, že v průběhu repríz se vše stane poněkud přehlednější a ještě více zábavnější.

Ladislav Vrchovský

VRCHOVSKÝ, Ladislav. HDM 2025 - Morkovští ochotníci - Čertovská košařina - hodnocení poroty. Web Němčice nad Hanou 2. 5. 2025 [cit. 2025-05-06]. Dostupné z: https://nemcicenh.cz/default/default/18131_hdm-2025-morkovsti-ochotnici-certovska-kosarina
Máte nějaké další informace k tomuto tématu?

Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.

Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.

Vaše jméno:
Váš e-mail:
Informace:
Obrana proti spamu: do této kolonky napiště slovo 'divadlo':