KODEŠ, Jaroslav. Malá scéna ZUŠ Zlín – Cantervillské strašidlo. Recenze pro Divadelní Koječák 2025, č. 3

Cantervillské strašidlo je známá povídka od Oscara Wildea, která se zaměřuje na humor a paradoxní situace okolo strašidla, které straší v starobylém anglickém zámku Canterville, a americkou rodinu, která se do něj přistěhuje. Děj je plný vtipných situací a tematických kontrastů mezi anglickou tradicí a moderním americkým stylem života.
Pokud jde o dramatizaci této povídky na divadelní scény, existuje velká řada adaptací.. Můžeme se setkat s různými stylizacemi, které se snaží zachytit humor a poselství Wildeova díla. Důležitými prvky dramatizace jsou charaktery postav, důvtipný dialog a situace, které zesilují kontrasty mezi postavami a jejich prostředím.
Některé divadelní společnosti se snaží zachovat Wildovu původní textovou strukturu a humor, často v elegantním období viktoriánské Anglie. Tyto inscenace se zaměřují na komické interakce mezi postavami a charakteristickými rysy sira Simona. Modernější adaptace zachovávají základní zápletku, ale adaptují jazyk a situace tak, aby byly blíže dnešním divákům. Například některé zkoumají tematiku rodinných hodnot nebo ekologických problémů, což může přizpůsobit dílo současným trendům. V experimentálních adaptacích mohou být hranice mezi světem živých a nadpřirozeným posunuty, například použitím různých mediálních technologií. A některé inscenace se rozhodly zpracovat "Strašidlo cantervillské" jako muzikál, čímž vnášejí do příběhu hudbu a tanec, což rozšiřuje emocionální dopad a smysl pro zábavu. Touto cestou se vydal i soubor Malé scény ZUŠ ze Zlína.
Režisér a současně i pedagog Martin Dominik Polínek připravil pro své studenty scénář, který se v zásadě drží dějových faktů povídky a staví svět tradičních až konzervativních hodnot anglického venkova, proti vpádu materialistických názorů přicházejících z Ameriky. A z obou světů si chce dělat legraci. Navíc přidal pěvecká čísla, která sice nejsou vždy nositeli děje, po vzoru muzikálů, ale slouží k obohacení emotivního zážitku z představení. K tomu dobře poslouží i scénografie, snad jen promyšlenější by mohly být kostýmy ve smyslu odlišení obyvatel zámku od rodiny Otisových. Režie pracuje s tajemnou atmosférou, do inscenace zapracovává i Hrůzyzpěváčky, skupinu dětí, která pomáhá dělat potřebná kouzla a drobné přestavby. Proti samotnému autorovi předlohy režisér a scénárista, „oživil“ postavu Lady Eleonory, což se může jevit jako dobrý nápad, je ale nutné jí vymyslet nějaký logický konec, aby se z inscenace bezdůvodně nevytratila.
Studenti hrají své postavy s radostí, temperamentem a dostatečnou zkušeností s divadlem. Snad by se mohli více sjednotit v hereckých prostředcích, abychom nezaznamenali tolik různých stylů od karikatur až po civilní projev. Dle mého názoru k humoru Oscara Wildeho se spíše hodí věcně a suše podávaný humor. Pěvecká čísla zvládli studenti dle svých individuálních schopností, oceňujeme dobře slyšitelný zpěv bez portů.
Celkově představení v publiku zaznamenalo pozitivní ohlas. Je vidět, že režisér ví, co chce. V současné době je inscenace ve fázi logicky převyprávěného děje. Co chybí, je nějaké poselství, které by oslovilo humanistickou myšlenkou samotného autora o porozumění a lásce dvou odlišných světů.

KODEŠ, Jaroslav. Malá scéna ZUŠ Zlín –Cantervillské strašidlo. Recenze pro Divadelní Koječák 2025, č. 3
Máte nějaké další informace k tomuto tématu?

Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.

Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.

Vaše jméno:
Váš e-mail:
Informace:
Obrana proti spamu: do této kolonky napiště slovo 'divadlo':