ŠOK (Š.O.K., Gymnázium J. Keplera)
1993 založila herečka a režisérka Markéta Světlíková na Gymnáziu Jana Keplera Divadelní soubor Študenti od Keplera [Š. O. K.].
1994 na podzim měla premiéru první nastudovaná divadelní hra SLEPÝ A CHROMÝ. Hlavní role v této středověké moralitě ztvárnili studenti tehdejší tercie, Lukáš Rumlena a Jakub Tlapák. Hned první inscenace souboru zaujala odborné poroty divadelních soutěží, zvítězila v krajském kole přehlídky Dětská scéna a postoupila do celostátního finále v Ústí nad Orlicí.
1995 následovala absurdní hříčka Múzy Pavlovové BEDNY.
Poetika Múzy Pavlovové se členům souboru zalíbila natolik, že
1996 nastudovali její další hru KŘÍDLA.
Zatímco místem premiér předcházejích her byla školní tělocvična, toto představení se uskutečnilo již na čerstvě vybudovaném pódiu gymnaziální auly.
V té době dosáhl zájem o členství v divadelním souboru ŠOK takových rozměrů, že bylo nutné jej rozdělit na několik samostatných skupin.
1997 mladší soubor nastudoval pohádku PASÁČEK ČUNÍKŮ.
1997 starší studenti adaptovali indický poetický příběh Huberta Krejčího PRINC BHÁDRA A PRINCEZNA VASANTASÉNA, režie M. Světlíková a kol., výprava E. Pírová.
1998 ADAM STVOŘITEL, režie Markéta Světlíková, vítězství na KP Stodůlecký píseček v pražském klubu Mlejn, doporučena na CP experimentálního divadla Šrámkův Písek.
1999 sentimentální komedie BALADA OD KOLOTOČŮ (F. Molnár), živým hudebním doprovodem akordeonu.
1999 - Účast na ObP Karlínské jeviště.
2000 Tomáš Pěkný: HAVRANE Z KAMENE, dramatizace pohádky s o poznání drsnější hudební složkou založenou na dialogu dunící baskytary a lyrickoepického klavíru.
2001 adaptace Dykova KRYSAŘE, režie Iva Dvořáková, M. Světlíková a kol., pokusem o absolutní jevištní minimalismus - herci vystupovali v černém oděvu na prázdné scéně.
S příchodem studentů s vřelým vztahem k hudbě nabírala postupně hudební stránka divadelních představení na rozsahu.
První vlaštovkou tohoto trendu byla
2001 pohádková hříčka s vtipným zneužitím hitu Ivana Mládka OTTO, NO TOTO!, původně vycházející ze socialisticko-moralizující agitky Vladimíra Čorta O líných strašidlech. Soubor ji však v posledních předpremiérových dnech razantně přepracoval vsunutím nové postavy mrtvého mlynáře.
V témže roce vznikla také dramatická performance LÉTAJÍCÍ STROJ. Všichni herci se zde v rámci aktivizující výukové metody podíleli na všech složkách přípravy divadelního představení – od dramatizace textu Raye Bradburyho přes kostýmy až k režii. Došlo také k naprostému oddělení scénického pohybu a přednesu dialogů. Herci na scéně v autentickém prostředí exteriéru (představení bylo realizováno v parku pod školou) vytvářeli symbolické živé obrazy a veškeré dialogy zaznívaly z předem připraveného zvukového záznamu.
2001 Kazys Saja: Býk Klemens, ved. a režie M. Světlíková. – lidové drama litevského autora varující před prodejností kultury a konzumem. Představení charakterizovala důkladně promyšlená výprava připravená studenty, výrazná a pestrá hudební složka (od rumunského populáru až k Alfrédu Schnittkemu) a propracovaná choreografie vznikající za pomoci profesionála – sólisty baletu v Českých Budějovicích, kde soubor realizoval týdenní pohybové soustředění.
2002 Epizody školní, ved. Eva Wasková (určitá nevyváženost jak v řazení a akcentování některých textů, tak i v kvalitě recitačních partů), KP doporučeno na NP.
2003 vlastní verze Renčínovy, Brabcovy a Čihákové variace na Aristofanovu Lysistratu: ENTENTÝNY aneb KREV VÁŠNĚ. Vrchol hudebně-dramatických snah ŠOKu, parodie nejen na známé Aristofanovo drama, ale současně i na televarietní socialistickou zábavu, reprezentovanou Renčínovou a Brabcovou úpravou. Výprava byla založena na použití tělocvičného nářadí a kostýmů odrážejících módu 70. let. Výběr původních songů Jindřicha Brabce doplnilo několik vlastních studentských hitů podobného ražení a herci poprvé za použití nově pořízené audiotechniky zpívali do předem připravených hudebních podkladů. K představení byla připravena samostatná webová prezentace a v omezeném nákladu vyšlo i CD se soundtrackem.
2004 - P. H. Cami: CAMISUTRA aneb POLOHY ABSURDITY. Nominace na NP Náchodská prima sezóna, režijní spolupráce Markéty Světlíkové a Lukáše Rumleny. Účast na Stodůleckém Písečku. Účast na Náchodská Prima sezóna a na Náchodská Prima sezóna, CP studentského divadla - ocenění souboru za syntetickou práci na dramaturgicko režijním pojetí a dravé herectví - doporučení na Jiráskův Hronov.
Po úspěchu na přehlídce Náchodská Prima sezóna (2004), Š.O.K. ukončil svou jedenáctiletou činnost derniérou představení Camisutra na JH 2005.
-----
Soubor pokračuje (asi od 2007) pod názvem ZUŠ ŠOK (Študenti od Keplera).
2007 - ZUŠ ŠOK, O. Sekora a J.A.Komenský: Ferda s brouky v labyrintu louky. Účast na NP Náchodská Prima sezóna a na Náchodská Prima sezóna, CP studentského divadla.
2008 - ZUŠ ŠOK, na motivy Josefa Škvoreckého, dramatizace, úprava ŠOK: Hudebně-dramatický koláč o životě, pokrytectví a pěti dějstvích aneb Satirická sága ze života lepší společnosti aneb Klasické preludium na škvoreckovské téma aneb Pohřební sonáta za svitu reflektorů, r. Markéta Světlíková. Účast Stodůlecký píseček, Praha - přímá nominace na NP Náchodská Prima sezóna, zvláštní cena poroty za kreativní kolektivní přístup. Účast na Náchodská Prima sezóna, CP studentského divadla.
2023 - ŠOK, PŘÍSLOVÍ?, pod vedením Evy Neumannové. Účast na 4 × P aneb Punková Postupová Pražská Přehlídka, Praha.