Opona s motivem Matky Vlasti od neznámého autora, nalezená v bývalém hostinci v Choťánkách, je typickou ukázkou „vlasteneckého“ umění, pracujícího se symboly srozumitelnými každému diváku. Zdůrazňuje ženskost ústřední postavy, upomíná na tvarosloví používané ikonami obrazového výtvarnictví, zejména Mikolášem Alšem. Odtud i kostým, který odpovídá obrozenecké představě slovanského šatu ze starých pověstí českých. Vzpomeňme na mnohá vyobrazení kněžny Libuše.
Věnec v levé ruce Matky dozajista symbolizuje vítězství, pravá ruka chránící synka není rukou, která by ho přitahovala k sobě, je to gesto udávající sílu a důvěru děcku – budoucnosti. Dítě se za chvíli stane mužem a bude svou zemi hájit, o čemž nás má přesvědčit štít se symbolem lva. Matčin pohled je upřen kamsi mimo čas, téměř do věčnosti, zatímco syn obrací pozornost k realitě zobrazované budoucnosti, vedutě s panoramatem Hradčan, neklamnému symbolu státnosti a tím i samostatnosti a národní hrdosti. Obraz, jímž je opona vybavena, k nám hovoří i abstraktní řečí, převládající přísně dělené tóny nám nabízejí souručenství červené a bílé (štít a oděv), panorama Hradčan na nás dýchá tónem modrým, to upomíná na myšlenku čechoslovakismu, neboť pak nám vzniká barevná škála československé trikolóry. Dalším symbolickým prvkem je obloha nad krajinou. Jedná se jednoznačně o svítání, tedy veskrze pozitivní emoci – naději.
Kompoziční princip používá systém průhledu z hlediště přes iluzivní portál zpestřený bohatou drapérií. Vlivem neodborného restaurování zůstalo z opony o původní velikosti 500 x 300 cm údajně pouze torzo.
(Mgr. Pavel Purkrábek, červenec 2016 - příspěvek pro připravovanou knihu Malované opony divadel českých zemí II)