Havlíčkův Brod – Dospělí pro radost dětem
Porota: L. Richter, D. Weissová, J. Melena
Nominace: Šumavský ochotnický spolek – Dlouhý, Široký a Bystrozraký
Na scénu, kde stojí jen štafle, napochodují s písní tři herci v kostýmech Dlouhého, Širokého a Bystrozrakého. Zjistí, že na pohádku je jich málo, a domluví tedy s dětmi dvě věci: že všechno bude „jako“, a že jim děti budou pomáhat. Pravidlo určující, kdy se použije prvé a kdy druhé, úplně zřejmé není a působí poněkud nahodile. A základnímu principu vytváření divadla „jako“ – na místě,
improvizovaně – protiřečí propracované instrumentální doprovody písniček z playbacku; zvlášť když je na jevišti používána skutečná kytara. Aktivizace dětí výzvami k pomoci či dokonce přímým vtahováním do rolí na jeviště vždy rozvolňuje a narušuje stavbu inscenace od temporytmu přes jednotlivé významy až po celý příběh a jeho smysl. Inscenace kolísá mezi hraním a hraním si, předváděním a „dováděním“. Odborná porota váhala mezi pojmy inscenace a představení, neboť rovina připraveného je vstupem nevypočitatelné dětské účasti a improvizace z toho vyplývající nutně oslabena ve prospěch momentálního, takže se dá očekávat, že jakékoli příští představení bude dost odlišné. V přehlídkovém představení měli inscenátoři v osobě chlapečka-prince obrovské štěstí: byl aktivní, ale spolupracoval ve smyslu situací, byl samostatný, ale ochotný respektovat pokyny tu a tam šeptem udělené. A právě spolupráce s dětmi je v této inscenaci tím nejcennějším. Prachatičtí dokážou s vkusem, vtipem a vnímavostí s dětmi komunikovat a vytvářet představení opravdu s dětmi a pro děti, aniž bychom měli trapný pocit zneužití či laciného ozvláštnění, dokážou brát do hry i vlastní vklady dětí a reagovat na ně. Připočítáme-li i uměřené herectví, inscenační nápaditost a funkční scénografii, šlo nepochybně o nejlepší z osmi soutěžních inscenací krajské přehlídky.
Další soutěžní inscenace: Doktorská pohádka (K. Čapek) DS J. Honzla Humpolec, Ženich pro čertici (H. Lisická a J.M. Bourek) DS J.N. Štěpánka Chrudim, Kocour v botách (J. Teper) DS Jiří Poděbrady, Treperendy (C. Goldoni) DS Tyl Čelákovice, Jak čert vyletěl z kůže (J. Koloděj) DS Erben Miletín.