JABKENICE, okres Mladá Boleslav
Když roku 1877 zakládali jsme ochotnické divadlo, spolek Hálek, sdělil jsem u lesmistrů svou starost
o dekorace, hlavně oponu. Tu paní Smetanová ochotně nabídla, že nám na oponu vymaluje obraz Praotec
Čech na Řípu. Koupeno plátno, něco barev, většinu jich a oleje věnovala laskavá paní, v mém bytu
v zadním pokoji na stěnu napnuto plátno a pí Smetanová obětavě po tři týdny přicházela k nám a dle
Lhotova originálu z fotografie obraz zdařile vymalovala. Touto vzácnou obětavostí velkou radost ochotníkům
způsobila… Mistr Smetana pravil: „No, záležet si Betty dala, ale dramatická ta malba není.“
Paměti o Bedřichu Smetanovi a jeho pobytu v Jabkenicích napsal Josef Vilím,
domácí učitel dcer Smetanových, Mladá Boleslav, Komenský 1925, s. 12–13
Hlavní důraz obrazového řešení Jabkenické opony položila Bettina Smetanová na malbu sametových
předopon rámujících v celku toporné vyobrazení tábora praotce Čecha na hoře Řípu. Námětově jde
o pozdně romantickou představu ideově zapadající do národně obrozeneckého hnutí. Výtvarné řešení
je limitováno amatérstvím autorky, nicméně má určité stopy vlivu německých nazarénů. Malířka zařadila
do Čechovy skupiny i postavy věrozvěstů Cyrila a Metoděje.
Tomáš Vlček
• Originál: Národní muzeum – Muzeum české hudby – Muzeum Bedřicha Smetany – expozice Jabkenice
÷ Muzeum českého amatérského divadla Miletín, vstupní expozice, 2006
÷ Putovní výstava fotografií Malované opony, realizovaná Muzeem českého amatérského divadla 2007–2010
BETTINA SMETANOVÁ, rozená Ferdinandiová (1840 Černá Buda nad Sázavou – 1908 Luhačovice), se ve svých
dvaceti letech stala druhou manželkou skladatele Bedřicha Smetany. Mirko Očadlík ve své knize Ženy v životě
Bedřicha Smetany o ní mimo jiného píše: „Měla silně vyvinutý smysl počtářský, byla výbornou šachistkou.
Méně bylo postaráno o éducation sentimentale. Pouze přirozená vloha malířská byla částečně vypěstěna malířem
Waldhauserem. Ostatek byl ponechán náhodě…“