LUIGIHO SRDCE
Premiéra
2. října 1995
Autor
Ivan Bukovčan
Překlad
Valerie Sochorovská
Re�ie
Jan Strejcovský
Kostýmy
Michaela Gregorová
Hudba
Tonda Rauer j.h.
Výtvarná spolupráce
Václav Rákos j.h.
Osoby a obsazení
Luigi Lombardy - Petr Nejedlý
Benny McLoud - Jan Sysel
dozorce Mitchel - Jarda Janou�ek (později Josef Hink)
major Appelgate - Marek Polanecký
doňa Dolores - Lenka Jordanová
Diana - Michaela Gregorová (později Marina Castieli, Gabriela Ledererová)
Frank Moris - Roman Paul
Jezabel - Martina Klenovcová
O hře napsali
Soubor si velmi ��astně zvolil předlohu Ivana Bukovčana, nebo� hra Luigiho srdce je platná i dnes. Klade si toti� otázku, zda jsou lidé vlky, kteří si v�dy, za ka�dých okolností, jdou po krku, jestli se z nich alespoň na chvíli nestanou dobrotivé ovce, a kdy� se člověk ovcí narodí či stane, jak dlouho mů�e ovce mezi vlky pře�ít.
Je nutné ocenit dramaturgickou úpravu - zestručnění textu, které inscenaci jednoznačně prospělo. V novém tvaru je snadněji uchopitelná a bli��í divákovi.
Dal�ími jednoznačnými klady, které zvýrazňují smysl inscenace jsou hudba a re�ie. Jasně promy�lená stavba dramatických situací a dobré herecké výkony (předev�ím Petr Nejedlý v hlavní roli).
Přesto�e první uvedení hry bylo v roce 1973 (1980 Praha Rokoko) je její téma stále �ivé a zpracování souborem DIVADLA (bez záruky) PRAHA rozproudilo její spící krev.
Berenika Dobiá�ová
Hra slovenského dramatika a scénáristy Ivana Bukovčana Luigiho srdce aneb Poprava tupým mečem, nese příli� značnou peče� doby, kdy vznikla. Nechci vyslovovat hypotézu jakési společenské objednávky, kdy se vítala kritika kapitalistického systému, kde je v�echno na prodej včetně lidského srdce, ale bohu�el tak vyznívá.
Schematický příběh, kde nejlep�ím je vrah, kterému nejlépe porozumí královna krásy, která nabízí lásku. Tyto a dal�í naivní atributy včetně důstojníka generálního �tábu a jeho "soukromé" akce se zaplacenou značnou sumou za Luigiho srdce ovlivňují citelným způsobem ka�dou inscenaci této hry.
Budi� řečeno, �e soubor se v�ak s úskalími této hry vyrovnal víc ne� dobře. Kdyby re�isér na�el odvahu �krtat v první části, dostala by inscenace vět�í spád a rytmus.
Hereckým výkonům dominuje předev�ím představitel hlavního hrdiny Petr Nejedlý, který podal plastický výkon. Kdyby se zbavil vněj�í exprese byl by je�tě věrohodněj�í. Druhá část obna�ila nejen slabiny této hry ale i některé re�ijně nedota�ené situace, co� se předev�ím projevilo v traktování Luigiho smrti, tedy jeho přímého fyzického napadení. Jednoduchá scénická výprava se sna�ila navodit prostředí cely smrti. Vyznění této problematické hry stojí a padá s výkonem hlavního představitele, kterému lépe sekundují jeho kolegové, méně v�ak ji� kolegyně.
Výrazná dramaturgická úprava by této celkem zdařilé inscenaci velmi prospěla.
Porota Pra�ské přehlídky 1996
�.. soubor Bez záruky z Prahy (pov�imněte si �patně napsaného názvu - poznámka ĎBZ) se zapletl do osidel melodramatičnosti, jí� oplývá Bukovčanovo Luigiho srdce a nedovedl z ní vytě�it ani smutek nad prohraným �ivotem, ani jakýsi společenský záběr. Co� jsou dvě evidentní �ance, je� tento ne příli� podařený text nabízí.
Jan Císař - Amatérská scéna 3/96 - recenze Divadelní Třebíče 1996
Něco málo od nás
Dvouhodinová inscenace byla příběhem mu�e odsouzeného k trestu smrti. Mu�e, který čeká v cele smrti a který je nemilosrdně vysáván svým okolím. Příběh o moci peněz končí násilnou smrtí Luigiho Lombardiho.
S touto inscenací jsme se poprvé od na�eho zalo�ení zúčastnili Pra�ské přehlídky amatérských divadelních souborů a byli jsme nominováni na vrcholnou soutě�ní celorepublikovou přehlídku - Divadelní Třebíč. Tam jsme v�ak ji� v silné konkurenci výrazněji neuspěli. Jediný, kdo byl úspě�ný, byl Petr Nejedlý. Během téměř tříletého reprízování inscenace vystřídal na jevi�ti tři partnerky. A se v�emi, jak tvrdí, se mu hrálo dobře.