Romana Zemenová, roz. Roučková
Osobitá autorka, dramaturgyně, režisérka, výtvarnice, muzikantka a především herečka, jakož i organizátorka a pedagožka, která se uplatňuje v činohře, v přednesu a divadle poezie,
ale hlavně v loutkovém a alternativním divadle včetně divadla hraného dětmi, divadla pro děti a mládež, pouliční divadlo nevyjímaje.
Po četných peripetiích a více než dvacítce různých zaměstnání vystudovala předškolní a mimoškolní pedagogiku na Střední pedagogické škole v Praze.
1999 začala pracovat ve Středisku volného času dětí a mládeže Turnov jako vychovatelka a vedoucí dramatického a výtvarného kroužku a
od 2007 je učitelkou Literárně dramatického oboru v ZUŠ Turnov.
K divadlu se dostala až v dospělém věku, když se v roce 1989 v hospůdce zvané Šantán setkala s Jardou Ipserem a Danielou Weissovou ze souboru ČMUKAŘI (do 1996 Modřišice, od 1997 Turnov), kteří jí byli po dlouhou dobu jejími jedinými učitely a vzory.
Vytvořila s nimi inscenace:
1992 Léčba neklidem - úprava textu Sredni Vaštar, výtvarnice některých loutek, loutkoherečka; LCH 1992 - cena za inscenaci, JH 1992, Přelet nad loutkářským hnízdem 1992, FEMAD 1992, Audimafor 1992,
1993 Medvídek Pů a nebo tak nějak - účast na úpravě textu a režii, návrh a výroba loutek a kostýmů, loutkoherečka; LCH 1993- cena za inscenaci, insp. host LCH 2003, JH 1993, Přelet nad loutkářským hnízdem 1993, Inspirace HK 1993, FEMAD 1993, Faustování, Libčany 1994,
1994 Dobrá rána - spoluautorka, loutkoherečka; LCH 1994, Přelet nad loutkářským hnízdem 1994, Německo, Jena,
1995 Pletené pohádky - obnovená premiéra - herečka; LCH 2000 - cena za inscenaci, cena za loutkoherecký výkon, JH 2000, Libčany 1997 - cena M. Kopeckého, Semilský paroháč, Jičín město pohádek,
1996 7 trpaslíků a Sněhurka - spoluautorka textu, loutkoherečka; LCH 1996 - cena za inspirativní a komediální herectví, JH 1996, FEMAD 1996,
1997 Sadoděde, Sadoděde - spoluautorka, loutkoherečka; LCH 1997, JH 1997, FEMAD 1997,
1999 Kašpárek chodí pěšky - účast na autorství a režii, výtvarnice loutek a scény, herečka; LCH 1999 - cena za herecký výkon, JH 1999 - Zlatý Alojs, FEMAD 1999, Přelet 1999,
2001 Celestýna - loutkoherečka,
2003 Kam se poděly kočičí jazýčky - spoluautorka textu a loutek, herečka; LCH 2003,
2005 Země v daleké dálce - úprava textu na motivy Astrid Lindgrenové Mio můj Mio, režie, herečka,
2007 Zvyřátka za to nemůžou - podíl na režii, úpravě textu, loutek, herečka; LCH 2007, JH 2007, Přelet nad loutkářským hnízdem 2007,
2008 Za každým rohem Jeskyňka - účast na autorství, režii, hudbě, návrh a výroba loutek, herečka; LCH 2009 - cena za inscenaci, cena za herectví, JH 2009, Přelet nad Loutkářským hnízdem 2009, aj..
Později poznala a pochopila, že Čmukaři svět nekončí a rozhlížela se i jinde. Účast měla na řadě inscenací:
1996 Celestýna - herecká inscenace souboru TURNOVSKÉ DIVADELNÍ STUDIO, role Elicie.
Jako vychovatelka a vedoucí dětského dramatického a výtvarného kroužku STŘEDISKA VOLNÉHO ČASU DĚTÍ A MLÁDEŽE Turnov vytvořila:
2000 Lomikel na dlásnech, poezie T.R. Fielda - úprava textu, režie, scénografie; Wolkrův Prostějov 2001),
2001 Pustý hrad - autorka, režie, scénografie; Turnovský Drahokam 2002,
2003 Lidožroutské pohádky - soubor KABÁKRIKI; autorka, scénografka, režisérka; Turnovský Drahokam 2003 - cena diváka, Krajská přehlídka DS Liberec 2003,
2004 Pes baskervillský - autorka, scénografka, režie,
Trapné etudy - autorské představení souboru, režie.
Založila a vedla turnovský soubor PŘÁTELÉ MOJMÍRA BABÁČKA, s nímž realizovala
2002 Tanec živlů (na motivy aztécké poezie; scénář, režisérka, scénografka; LCH 2002 cena pro Davida Szalaye za loutky, Turnovský drahokam 2002, Faustování 2002).
Ženský autorský soubor NAKAFRÁNO vytvořil:
2006 Naštěkaná, aneb 4 ženy v maloměstě - autorský projekt civilního činoherního divadla; spoluautorka a spolurežisérka, herečka; NP Česká Třebová 2007,
2008 Božský řízek - spoluautorka a spolurežisérka, herečka; Open program Divadlo evropských regionů Hradec Králové.
V DS o.s. SPOLEČNOST BLOUMAJÍCÍ VEŘEJNOSTI režírovala
2009 O myších a lidech (činoherní inscenace).
Když se stala učitelkou ZUŠ Turnov, inscenovala se souborem NENÍ TO - ANI TO loutkové inscenace:
2008 Oidipus (úprava a režie; LCH 2009) a
2010 Kwenda Katika (doplňkový program LCH 2010).
Na LCH byla lektorkou seminářů:
2000 Gag v loutkovém divadle (s Danielou Weissovou a Jaroslavem Ipserem) a
2009 Minikomedie pro …náctileté (12-16 let),
Vedla též na DS v Trutnově
2004 Dílna L - Malé potvůrky (práce s loutkou)
Byla lektorkou výtvarného workshopu v rámci spolupráce s Martinem Ježkem z o.s. Společnost bloumající veřejnosti, vedla několik loutkářských a dramatických workshopů při festivalu Na Habrovce v Praze a jiných divadelních i hudebních festivalech.
Několikrát byla také členkou krajských porot:
2010 Dospělí (pro radost) dětem v Havlíčkově Brodě a
2009 Skupovy Strakonice.
Byla i redaktorkou zpravodaje LCH Šifle Ohárum 1994 a 1995 a Chrupajda 2001.
1990-1991 byla front(wo)mankou dívčí pankové kapely Vzorné matky (kytara, zpěv, autorka hudby a textů).
V současné době se věnuje psaní písňových textů pro dětský pěvecký sbor v Turnově.
Je členkou občanských sdružení Společnost Bloumající Veřejnosti (výtvarné instalace 2000, organizace několika koncertů a festivalů Ježkovy zraky aj.), Čmukaři a Nakafráno.
Setkání Romany Zemenové a Čmukařů bylo, zdá se, šťastné pro obě strany: našla tu svou parketu suchého, občas i černého anglického humoru s prvky absurdity, který je blízký i oběma čmukařovským protagonistům, a s nimi ho pak přivedla k vrcholu v takových inscenacích, jako je Medvídek Pů (Čmukaři opravdu trvají na kroužku nad "u") nebo i Léčba neklidem. Že má však smysl také pro polohy poetické, prokázala v inscenaci aztécké poezie Tanec Živlů, že jí není cizí ani vážná až tklivá nota zase v inscenaci O myších a lidech. Své herecké i loutkoherecké mistrovství naposledy prokázala v inscenaci Za každým rohem Jeskyňka; je to výrazně autorské osobnostní herectví groteskního charakteru.
Romana, přezdívaná Habaďůra či Hába, je i přes křehké zdraví nabitá energií a nezlomný optimismus, který z ní srší, se promítá i do jejího herectví, režie i vedení dětských a mladých souborů. Její mnohostranný talent jako autorky, režisérky, scénografky či herečky i organizační schopnosti projevené při zakládání a vedení souborů dětí a mládeže z ní učinili nepřehlédnutelnou osobnost českého amatérského loutkářství.