KŘÍŽEK, Lukáš. Kdo je vlastně Jansen a kde ho hledat. Recenze Lukáše Křížka na inscenaci Jansen a jeho svět. Online. Web Jiráskův Hronov 6. 8. 2025
Prazákladním zdrojem pro scénické čtení Jansen a jeho svět je Švankmajerova kniha Cesty spasení. Ve své úplnosti obsahuje mj. deníkové záznamy, krátké texty či divadelní hry, které významný spisovatel, dramatik, výtvarník a režisér posbíral během posledních let. Jan Švankmajer se tu s nadhledem a humorem, v souboji surrealismu s čecháčkovskou realitou, dotýká nejen stavu společnosti. Píše o literatuře a politice a vytváří tok myšlenek a postřehů. A právě jedna z dějových linek knih, absurdně laděná, eskalující prakticky v nestoudnou dystopii – potřeba zrušit státy a založit knížectví, v nichž hlavní metou je stát se nevolníkem a tedy součástí systému – inspirovala režiséra Matěje Veličku.
Ten s pretextem pracuje volně, s osobitým posunem interpretačních zákrut, ale stále s úctou k autorovi. V rozhovoru pro portál Divadelník.cz říká: „Inscenace, stejně jako předloha, obsahuje spoustu témat. Budoucnost lidstva, sebezapření nebo art brut. Pro mě osobně jde hlavně o rozkol mezi vnitřní imaginací a světem kolem nás. Sám totiž často ztrácím rovnováhu mezi těmito světy. Kdo je ale samotný Jansen, kterého možná máme všichni tak trochu v sobě, musí diváci zjistit až na samotném představení.“
A já se krapet obávám, že jsem to mezi všemi těmi rádoby šokantně stylizovanými problémy urologického, kapitalistického, výtvarně-duchovského a nádražáckého rázu tak úplně nezjistil. Je to autista, snílek, Švankmajerovo alter ego (čti: věšák na myšlenky), hulvát nebo někdo, v kom se zrcadlí a koho primárně charakterizuje ten či onen svět? Polemizuji s tím, zdali jsem klíč k výkladu měl hledat v onom tvaru anebo, jak naznačuje Velička v rozhovoru, sám v sobě. Scénické čtení je spíše scénickou skicou. Nebojí se prostoru, do textů se kouká i nekouká a desky spíše překážejí, protože se herci současně snaží rozehrávat dílčí situace (poslední tři slova si dejte do pomyslných uvozovek a postříkejte to), zobrazované skrze prapodivnou (ne)obrazivost a symboličnost. Nepomáhá mi ani to, že se dva ze tří herců schovávají k nám do hlediště, odkud ale dále čtou, odcházejí a znovu se tam vracejí.
A čemu přesně to má všechno sloužit? Nejsem si jistý, jestli je tahle (ne)divadelní divnota cílená a moje mozková plena ji pouze odmítá zachytávat, anebo jde o – dalo by se použít přívlastku zdravou – nedořečenost a ohledávání vlastního (tj. souborového) divadelního názoru/jazyka/stylu v už tak náročné a impulsy napumpované předloze.
Stejně jako režisér Velička potýkám se tedy s rozkolem, protože i přes všechno zmíněné na mě scénický tvar zapůsobil a zanechal jakousi blátivou stopu, která by mě k Jansenovi mohla dovést. A možná že je tento scénický švank ještě jednodušší, než se zdá. Dokonce jsem se přistihl, jak si k Jansenovi a jeho světu proaktivně hledám vztah. Bez znechucení, se zálibou v surovější poetice. Dokonce jsem se přistihl i podruhé, jak mi navnímané pocity připomínají hledání obdobných postav kdesi uvnitř mě, ať už z četby topolovské, kerouackovské, anebo těch, s nimiž pracuje v temných a sprostých prózách Nick Cave. Takže asi: díky za rozkol!
foto: Ivo Mičkal
KŘÍŽEK, Lukáš. Kdo je vlastně Jansen a kde ho hledat. Recenze Lukáše Křížka na inscenaci Jansen a jeho svět. Online. Web Jiráskův Hronov 6. 8. 2025. Dostupné z: https://jiraskuvhronov.eu/kdo-je-vlastne-jansen-a-kde-ho-hledat [cit. 2025-08-07]
Ten s pretextem pracuje volně, s osobitým posunem interpretačních zákrut, ale stále s úctou k autorovi. V rozhovoru pro portál Divadelník.cz říká: „Inscenace, stejně jako předloha, obsahuje spoustu témat. Budoucnost lidstva, sebezapření nebo art brut. Pro mě osobně jde hlavně o rozkol mezi vnitřní imaginací a světem kolem nás. Sám totiž často ztrácím rovnováhu mezi těmito světy. Kdo je ale samotný Jansen, kterého možná máme všichni tak trochu v sobě, musí diváci zjistit až na samotném představení.“
A já se krapet obávám, že jsem to mezi všemi těmi rádoby šokantně stylizovanými problémy urologického, kapitalistického, výtvarně-duchovského a nádražáckého rázu tak úplně nezjistil. Je to autista, snílek, Švankmajerovo alter ego (čti: věšák na myšlenky), hulvát nebo někdo, v kom se zrcadlí a koho primárně charakterizuje ten či onen svět? Polemizuji s tím, zdali jsem klíč k výkladu měl hledat v onom tvaru anebo, jak naznačuje Velička v rozhovoru, sám v sobě. Scénické čtení je spíše scénickou skicou. Nebojí se prostoru, do textů se kouká i nekouká a desky spíše překážejí, protože se herci současně snaží rozehrávat dílčí situace (poslední tři slova si dejte do pomyslných uvozovek a postříkejte to), zobrazované skrze prapodivnou (ne)obrazivost a symboličnost. Nepomáhá mi ani to, že se dva ze tří herců schovávají k nám do hlediště, odkud ale dále čtou, odcházejí a znovu se tam vracejí.
A čemu přesně to má všechno sloužit? Nejsem si jistý, jestli je tahle (ne)divadelní divnota cílená a moje mozková plena ji pouze odmítá zachytávat, anebo jde o – dalo by se použít přívlastku zdravou – nedořečenost a ohledávání vlastního (tj. souborového) divadelního názoru/jazyka/stylu v už tak náročné a impulsy napumpované předloze.
Stejně jako režisér Velička potýkám se tedy s rozkolem, protože i přes všechno zmíněné na mě scénický tvar zapůsobil a zanechal jakousi blátivou stopu, která by mě k Jansenovi mohla dovést. A možná že je tento scénický švank ještě jednodušší, než se zdá. Dokonce jsem se přistihl, jak si k Jansenovi a jeho světu proaktivně hledám vztah. Bez znechucení, se zálibou v surovější poetice. Dokonce jsem se přistihl i podruhé, jak mi navnímané pocity připomínají hledání obdobných postav kdesi uvnitř mě, ať už z četby topolovské, kerouackovské, anebo těch, s nimiž pracuje v temných a sprostých prózách Nick Cave. Takže asi: díky za rozkol!
foto: Ivo Mičkal
KŘÍŽEK, Lukáš. Kdo je vlastně Jansen a kde ho hledat. Recenze Lukáše Křížka na inscenaci Jansen a jeho svět. Online. Web Jiráskův Hronov 6. 8. 2025. Dostupné z: https://jiraskuvhronov.eu/kdo-je-vlastne-jansen-a-kde-ho-hledat [cit. 2025-08-07]
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.
Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.