MATŮŠOVÁ, Sára. Divadelní část Špíl-bergu 2025: divadlo poezie, činohra i autorská performance. Online. Amatérská scéna 16. 4. 2025

O víkendu 22. a 23. března 2025 se v Divadle Polárka uskutečnila divadelní část Špíl-bergu,
který sdružuje krajská kola postupových přehlídek Mladá scéna, Šrámkův Písek a Wolkrův
Prostějov. Na Velké scéně Polárky se tak představilo dvanáct neprofesionálních divadelních
souborů s herci napříč generacemi, které do Brna přivezly různorodé inscenace nejen z
hlediska témat, ale také žánrů.
V sobotu festival odstartoval soubor Dohráli jsme ze Základní umělecké školy v Uherském
Hradišti, který před prvními diváky sehrál Kafkovu Proměnu. V inscenaci o rodině, která se
odcizila kvůli nepřijetí nečekané změny, vynikala především pohybová koncepce, na které
stála Řehořova proměna, ale také autorská hudba Matouše Kokošky. Výrazně autorská byla
i následující performance uskupení MEZiUM s názvem Pomíjivost – relativní záležitost. Toto
scénické čtení německého performera, hudebníka a učitele německého jazyka Franka
Weisse otevíralo především prostor pro autorské bytí na scéně a ohledávání jeho možností
v blízké interakci s diváky.
Odpolední blok zahájila Fakultní divadelní společnost s inscenací Milada. Soubor složený
ze studentů a absolventů brněnské právnické fakulty, který se specializuje na právní témata
prostřednictvím dokumentárního a verbatim divadla, přibližoval soudní proces se skupinou
Milady Horákové cirkusovou optikou. Očistné komické vydechnutí divákům připravil
lužánecký soubor Javier(us). Ten na Špíl-bergu sehrál příběh o rozporuplných
dobrodružstvích mladého Lexingtona vycházející z předlohy Roalda Dahla Prase, kterou
soubor ztvárnil jazykem grotesky, animovaných filmů i generace Z.
Tíhu historie diváci znovu pocítili při představení souboru Naše banda ze Základní
umělecké školy Vyškov, který v kompaktní činoherní inscenaci Jednou se vrátím… zpracoval
na základě parafráze knihy Říkali mi Leni Zdeňky Bezděkové osud české dívky, která byla
za 2. světové války odcizena a převychována německou rodinou. Představení v následné
diskusi otevíralo především otázky týkající se přístupu k takto závažným tématům na scéně.
První festivalový den zakončila inscenace Melancholie od Skupiny A. Pod vedením Lukáše
Riegera soubor představil divadlo poezie vycházející z básní Lva Rubinštejna, které tento
básník zapisoval na kartičky z kartotéky. Skupina proto v rámci jevištního tvaru zkoumala
princip nahodilosti a podobně jako sám autor přímo před diváky náhodně řadila skladbu
veršů Rubinštejnovy básně, která v inscenaci zaznívala.
Než se do druhého dne zůstávající soubory vydaly načerpat síly na další den, nebo
diskutovat o zhlédnutých inscenacích, měly ještě v rámci off-programu možnost zhlédnout
inscenaci Divadla Polárka Láska z TikToku v režii Daniely Špinar.
Nedělní ráno pozval všechny přítomné soubor Mimoni (Dětský divadelní soubor Brnkadla)
do čekárny u psychiatra vytvořené přímo na jevišti. V inscenaci Morbus animi kolektiv volně
pracoval s texty absurdních dramatiků minulého století, které rozehrával v nečekaných
situacích. V kontrastu s nekončící absurditou pak vystoupil soubor břeclavské Základní
umělecké školy, který pod vedením Dariny Herákové ztvárnil křehce skrze divadlo poezie
příběh Tulikrásky, dospívající dívky z básní Jana Kašpara.
Zcela odlišný žánr na jevišti představil brněnský soubor RáDi. S autorskými stand-upy s
názvem POD TLAKEM prozkoumávali jeho členové pod vedením režisérky Evy Lietavové
genderové sterotypy, s nimiž se denně setkávají, ale také společenský nátlak a očekávání.
Společnost a „normální“ rodiny byly také tématem činoherní inscenace SAM, která
vycházela z knihy Marie Wojtyszko Sam aneb Výchova k rodinnému životu. Do Brna s touto
inscenací přijel olomoucký Slovanský tyátr a zabýval se v ní pohledem patnáctiletého kluka
rozvodem rodičů, ale také patalogickými jevy nebo bortícími se společenskými normami.
Proti tradicím na scéně se vydalo i boskovické amatérské divadlo NABOSO v inscenaci
Inkognito – Spoluvina – Rozsudek. K dramatizaci povídek současného českého spisovatele
Petra Pazdery Payna se totiž rozhodl přistoupit experimentálně, a tento pokus o experiment
na hranici performance, divadla poezie a experimentálního divadla v inscenaci přímo
tematizoval. Zcela poslední představení Špíl-bergu sehrál divadelní soubor PolaroID, který
funguje pod záštitou Divadla Polárka. Ve své autorské inscenaci na základě intenzivního
výzkumu zpracoval téma vnímání těla ve společnosti, a otevřel tak řadu zásadních myšlenek
týkající se (ne)přijetí vlastního těla a jeho soudů z vlastních či cizích úst.
Letošní divadelní přehlídka tak ukázala nejen osobitost ve výběru témat, ale i jevištní formě.
Nedílnou součástí celého víkendu byly podnětné diskuse po představeních, které otevíraly
divákům nejen tvůrčí proces, ale také řadu témat jako hranice humoru ve stand-upech,
otázky kolem zpracovávání historických témat, ošetření diváků trigger warningem nebo
diskusí po představení, pokud inscenace zpracovává náročná témata. Ukázaly i důležitost
sdílení nejen vlastních diváckých zážitků, ale především myšlenek týkajících se divadelní
tvorby a seberealizace na scéně.
Jelikož se ale jednalo o postupovou přehlídku, její poslední minuty patřily rozhodnutí
lektorského sboru ve složení Štěpán Gajdoš, Martin Modrý, Sára Matůšová, Monika
Jelínková a Petr David, který k postupu na následující přehlídky doporučil tyto soubory:

Mladá scéna 2025
soubor PolaroID: everyBODY
soubor Slovanský tyátr: SAM

Wolkrův Prostějov
soubor Skupina A: Melancholie
soubor MEZIUM: Pomíjivost – relativní záležitost

Šrámkův Písek
soubor Brnkadla, Mimoni: Morbus animi
soubor Fakultní divadelní společnost: Milada

Kromě doporučení se pak rozhodl udělit také tato ocenění:
Davidu Hroščaníkovi za autentický herecký výkon,
souboru Dohráli jsme za pohybovou koncepci v inscenaci Proměna,
souboru Javier(us) za skibidi výkon
a souboru LDO ZUŠ Břeclav za křehký přístup k poezii.

Ilustrační foto Františka Jelínková.

MATŮŠOVÁ, Sára. Divadelní část Špíl-bergu 2025: divadlo poezie, činohra i autorská performance. Online. Amatérská scéna 16. 4. 2025 [cit. 2025-04-17]. Dostupné z: https://www.amaterskascena.cz/divadelni-cast-spil-bergu-2025-divadlo-poezie-cinohra-i-autorska-performance/
Máte nějaké další informace k tomuto tématu?

Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.

Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.

Vaše jméno:
Váš e-mail:
Informace:
Obrana proti spamu: do této kolonky napiště slovo 'divadlo':