MEDart: „…proč by hanák jezdil za divadlem ven, když ho má doma…“
Pondělí, 6 Červen, 2011 - 12:26
Petra Lošťáková
foto:
Prostějov – Od středy do neděle se na různých místech Prostějova konala již tradiční každoroční přehlídka divadelních souborů a jejich hostů MEDart. Přehlídku uspořádala ZUŠ Vl. Ambrose ve spolupráci s Divadlem Point, Městským divadlem a Městskou knihovnou v Prostějově.
„Základem celé přehlídky je období kolem svátku Medarda, kdy se setkají všechny divadelní spolky, které na Prostějovsku působí. Jednotlivé soubory by pak měli předvést představení, které mělo v uplynulém roce premiéru. Samozřejmě zveme i různé hosty, kteří by měli být inspirativní a přijít s něčím, co běžně není v nabídce,“ vysvětlila Hana Kotyzová, organizátorka festivalu ze ZUŠ Vl. Ambrose.
Celá přehlídka byla zahájena ve středu 1. června DS Tragaču, tragaču a jejich představením Nový prostor, který pojednával o tom, jak internet a facebook ovlivňuje naše životy. Nabídka byla opravdu široká. Představilo se jak křesťanské maňáskové divadlo Za jeden provaz, žáci ZUŠ v Prostějově a Uničově se svými Zuškovinami, komedii 1 1=3 předvedlo Moje divadlo. Kterak chytrá Zdenička vynalezla koloběžku, ztvárnil DS Na Štaci z Němčic nad Hanou, Divadlo Hanácké obce si vzalo na paškál čarodějnice a jejich umění v představení Čarodějnická zkouška. Přímo na náměstí T.G.Masaryka zahrálo hru Ženich z Turecka loutkové divadlo Starost. Jedním z hostů bylo autorské divadlo Feste, které originálním způsobem ztvárňuje aktuální témata. Ve hře Pásla koně na balkóně se věnovalo problematice romské menšiny a to celé v žánru méně obvyklém – sci-fi. Spektákl Služky představili herci DAMU Praha, na kterém se podílela i prostějovská rodačka Nina Horáková.Divadlo Point předvedlo Nahého Wolkera a plejádu souborů zakončil v neděli DS 5 2 Plumlov s Inzerátem.
1 1=3
Anglické bláznivé komedie, jejímž autorem je Ray Cooney, se režisérsky ujal Pavel Drmola, který si zahrál také jednu z postav. Ve čtvrtek večer jej v přednáškovém sále Národního domu předvedlo Moje divadlo z Prostějova a na prknech, co znamenají svět, se setkali manželé Martina a Pavel Drmolovi.
Komedie pojednává o taxikáři Johnu Brownovi, který je ženatý se dvěma ženami. Vše se mu daří bravurně tajit do té doby, než nedorazí ani k jedné, ani k druhé. Barbara i Mary nahlásí zmizení manžela na policii. V momentě, kdy Johna dovede domů inspektorka s tím, že se zapletl do incidentu a nic mu není, se rozjíždí opravdová komedie. Nejen, že inspektorce je divné, že John má dvě bydliště, ale navíc tou dobou už má být u své druhé manželky. Aby vysvětlování nebylo málo, do hry se připlete soused Stanley Garden a inspektor z místa druhého bydliště. Že jedna lež plodí druhou je dějovou linkou celé hry a v tolika lžích se pak těžko ztratí i ostřílený lhář John. Rozplést pavučinu lží je pak nejen těžké, ale pro diváky ohromně zábavné. Kdo by čekal, že se vše nakonec vysvětlí a hra dojde do šťastného konce, ten by byl nadmíru překvapen.
Čarodějnická zkouška
Pátek odpoledne v Národním domě se děly věci. Tři mladé čarodějnice se připravovaly na svou zkoušku. Hru Črodějnická zkouška představilo Divadlo Hanácké obce pod režijním vedením Hany Lužné. Evizna, Kačizna a Terizna jsou tři mladé čarodějnice, kterým se učit moc nechce, ale protože je čeká zkouška, nic jiného jim nezbývá. Problém nastane ve chvíli, kdy při plnění jednoho z domácích úkolů Kačiznu chytí kovář a chce si ji nechat na výpomoc. Že se čarodějnice nesmí mýt, pracovat a zamilovat do člověka, je podmínkou pro to, aby byly dále čarodějnicemi. Jenže právě to se stane Kačizně. A když její kolegyně vidí, jak je spokojená, začnou spekulovat nad tím, co dobrého jim strašení lidí vlastně přináší. Kapituluje nakonec i učitelka Hudrmanice, která se rovněž zamiluje a čarodějnická škola je rozpuštěna.
Nahý Wolker
Poslední verše, poslední dopisy, poslední vzdechy prostějovského básníka Jiřího Wolkera se prolínají originálním představením divadla POINT „Nahý Wolker“. Po jarní premiéře v městském divadle se hra dostala i na program prostějovské divadelní přehlídky MEDart tentokrát na domovské scéně POINTu.
Obnažená duše poety v příběhu plném lásky, touhy po životě a zoufalství z nevyléčitelné nemoci se potácí na hranici snu a skutečnosti mezi Prahou, Prostějovem a léčebnou vTatranské Poliance. Režisér Aleš Procházka nabídl netradiční pohled na poslední roky života básníka, představení je sestaveno z útržků dopisů, básní a poznámek z deníku Jiřího Wolkera a oživují ho i zhudebněné texty Karla Štulu v podání živé kapely.
„Viděla jsem tohle představení už několikrát, ale vždycky mě překvapí a zaujme nějakým novým prvkem, ať už v obsazení nebo v mimice jednotlivých postav. Je to velmi zdařilé vystoupení mladých,“ nešetřila chválou nestorka prostějovského divadelnictví Eva Suchánková.
V titulní postavě básníka se blýskl Vítězslav Lužný, na jehož emotivním projevu jsou patrné rodinné divadelní kořeny. Ale pochvalný potlesk si zcela jistě zasloužili i další protagonisté - Veronika Jiříčková, Zuzana Dědochová, Jakub Hyndrich, Mirek Ondra, Karolína Vejmělková a další.
(pel, jap)