Opona tzv. dekorací pro rodinná divadla (původně Štapferových)
Tematická skupina:
Tištěné opony tzv. rodinného loutkového divadla
Autor:
Christián Eduard (František), malíř. Byl vedle Karla Štapfera a Svatopluka Bartoše „dvorním“ výtvarníkem firmy A. Münzberg. Projektoval loutky, kostýmy, tištěné i ručně malované dekorace, bianco plakáty, ilustroval loutkářské příručky, např. Střihy a barevné předlohy pro loutky 25 cm (1924), Ilustrovaná příručka k sestavení spolkového loutkového divadla (1933) nebo Návod k oblékání loutek (1945). V roce 1933 navrhl proscénium a oponu k tzv. velkým Münzbergovým dekoracím pro loutky 50-60 cm od Svatopluka Bartoše, určeným zejména spolkovým divadlům. Neobvyklým se jeví jeho podíl coby autora barevných ilustrací příručky k těmto dekoracím. Christiánovy obrázky mohly ovšem sloužit také jako katalogové předlohy tzv. Münzbergova spolkového divadla, resp. ručně malovaného divadla pro loutky 50 cm. Ve druhé polovině dvacátých let 20. století vytvořil Christián pro Münzberga unikátní sešit kreseb nejžádanějších loutkových postav, v hantýrce zvaný mustrbuch. Sloužil Münzbergovým řezbářům jako závazný vzorník marionetových typů.
Provenience:
Tzv. Dekorace pro rodinná divadla (původně Štapferovy), 1943
Arch č. II, položka 28, „Opona“
Vydala firma Antonín Münzberg, Praha
Technika:
Ofsetový tisk
Rozměr:
arch 103x73 cm, opona 80x50 cm (portál divadla 110x90 cm)
Umístění:
Moravské zemské muzeum, Brno (kompletní tiskové archy i hotové divadlo s podlepenými dekoracemi a plátěnou oponou)
Soukromá sbírka Pavla Jiráska, Brno (původní arch i hotové divadlo)
Soukromá sbírka Ing. Igora Rymarenka, Bratislava (původní arch)
Soukromá sbírka Josefa Merhouta, Svojšovice (původní arch)
Motiv:
Mytologický, alegorický
Popis:
Opona má neoklasicistní ráz s folklórními prvky. Po stranách stylizované modré drapérie. Mytologický motiv v lunetě uprostřed skrývá národnostní podtext. Luneta je nahoře a dole rámována lidovými ornamenty. Výjev zřejmě představuje alegorii lidského života, resp. i údělu slovanského národa. V centru u kamenného sloupu sedí stařec ukazující malému dítěti „cestu ke stáří“. Za ním stojí zřejmě rodiče, mladý staroslovanský pár. Vlevo tři andělíčci se symbolickými atributy ratolestí a lyrou připravení bdít nad dětským osudem a múza, pravděpodobně Melpomené (u nohou má tragickou masku).