BRNO, Janáčkovo divadlo, Dalibor Chatrný
Opona, kterou Dalibor Chatrný navrhl pro Janáčkovo divadlo v roce 1963, byla zásluhou Nadace Leoše Janáčka realizována v roce 2006.
Barevná struktura ryze abstraktního sdělení, kde můžeme jen tušit lidský zástup, jakýsi přechod mezi reálným světem v hledišti a imaginárním na jevišti. Takto abstraktně koncipovaná opona musela být pro brněnské teoretiky formulující své postoje v roce 1960 i o tři roky později stále naprosto nepřijatelná. První návrh, který Chatrný později zničil, navazoval na problematiku rozpadu figury (jak ji známe u jeho dřevořezů z počátku šedesátých let), jenž směřuje k ryze abstraktnímu vyjádření. (…) V roce čtyřicátého výročí otevření Janáčkova divadla byla veřejnosti opona předvedena jako projekce v plném formátu a o rok později především díky Nadaci Leoše Janáčka byla realizována ve formě velkoformátového tisku. Dnes již tedy Janáčkovo divadlo svou oponu má a snad pro své vysoké výtvarné kvality, nefigurativní charakter a svébytný umělecký názor nezávislý na ideologických požadavcích doby je stále velmi působivá a nadčasová.
Zahrádka, Jiří: Jaká má být opona aneb požadavek umění ideového a stranického není provincionalismus. Opus musicum 40/2008, č. 5, s. 32
• Opona byla realizována dle návrhu z roku 1963 v roce 2006.
• Velkoformátový tisk na pogumovaném plátně, 15,9 x 10,5 m
DALIBOR CHATRNÝ (*1925 Brno), malíř a grafik, studoval pedagogickou fakultu UK
(1945–1949) a pražskou AVU (1949–1953). Od realistické orientace se přes expresivní
zkratku dobírá počátkem šedesátých let 20. století k informelu a o něco později
k využívání jazyka geometrie a konstruktivních principů. Podílí se na aktivitách Klubu
konkretistů, pracuje se segmenty textu a v sedmdesátých letech dospívá ke konceptualismu.