Právo 21. července 2008
Malované opony uchovávají minulost i slávu divadla
Půvab starých malovaných divadelních opon zpřístupňuje výstava umístěná v kavárně Divadelní fakulty AMU (DAMU) v Karlově ulici 26 v Praze.
Výstavu uspořádalo Muzeum českého amatérského divadla v Miletíně ve spolupráci s Národním informačním a poradenským střediskem pro kulturu v Praze (NIPOS) a DAMU. K vidění je tu na padesát barevných fotografií dokumentujících výběr z celkem 150 malovaných opon.
„Během zpracování databáze jsme si uvědomili, jaký půvab mají opony českých divadel a divadelních sálů, a také, že tyto poklady mohou být ohroženy. I když spolky si je většinou chrání, objevují se zájemci, kteří nabízejí zprostředkování jejich prodeje do jakýchkoli rukou,“ řekl Právu historik amatérského divadla a spoluautor (s grafikem Martinem Tallerem) pražské výstavy Jiří Valenta, který také prozradil, že NIPOS ve spolupráci s Národní galerií chystá v roce 2010 vydání publikace.
Svět malovaných opon je svéráznou procházkou po české minulosti. Naleznete tu několik opakujících se tematických okruhů – českou mytologii zastupuje kněžna Libuše, věrozvěsti Cyril a Metoděj či praotec Čech obhlížející z vrcholku Řípu úrodnou krajinu, řada opon mapuje dobové panorama místa vzniku.
Někdy se oba pohledy i prolínají, případně opony přinášejí i témata antické a někdy i novodobé mytologie. Příkladem může být naivisticky uchopená opona z roku 1948 ze Žatce, jejíž autor Oskar Brázda dokázal spojit neslučitelné – před Evropu unášenou býkem umístil demobilizovaného vojáka, poklepávajícího pilně na cihly, vedle něj žnečku se snopem známou z poválečných bankovek a do centra dokonce i odvážně nahou dívku držící holubici a chmelový věnec, kterou zezadu vilně pozoruje a portrétuje buržoazně vyhlížející malíř.
Autory opon byli často anonymní místní malíři (nezřídka i malíři pokojů), jindy umělci zvučných jmen. Pro Zbiroh namaloval sokolskou oponu Alfons Mucha a pro Jabkenice Bettina Smetanová. Její skupinku na Řípu ale komentoval Bedřich Smetana s kritickým odstupem: „No, záležet si Betty dala, ale dramatická ta malba není...“
Půvabná je opona z východočeské Žireče se skupinkou klanění tří králů s velbloudy, okopírovanou z Braunova Betléma na nedalekém Kuksu, opona z Řemešína zobrazuje Havlíčkovo loučení s vlastí, Rožďalovice si na oponu vymalovaly panorama pražských Hradčan. Jediná na výstavě zastoupená opona dělnického spolku z Prahy-Bohnic zachycuje kromě nezbytného vlajícího rudého praporu i malou figurku dětského loutkáře.
Výstava potrvá do 27. července a poté se přesune na vrcholnou přehlídku amatérského divadla Jiráskův Hronov. Její putovní kalendář je obsazen na dva roky dopředu. Ale jak slíbil ředitel Sbírky moderního a současného umění Národní galerie Tomáš Vlček, který výstavu zahajoval, v roce 2010 bychom se s malovanými oponami mohli setkat opět v Praze a to v Národní galerii. Jinak si za nimi můžete udělat prázdninový výlet do Muzea českého amatérského divadla do Miletína, kde na vás čekají i další divadelní exponáty.
Radmila Hrdinová
Právo 21. července 2008