Frank Pátý pražského TY-JÁ-TRU a Hrobesa v Činoherním klubu
Gangsterská opera o přátelství na život a na prd. Komedie pro život, jaký je. „Hospodařte, dokud se nevrátím /Luk. 19,13/“
Neděle 16. ledna 2011
Autor: Friedrich Dürrenmatt / Překlad: Jiří Stach / Režie: Luděk Horký / Hudba: Paul Burkhard, Ondřej Pečený / Scéna, kostýmy a plakát: Mirka Hrdinová / Hrají: Martin Čepelík nebo Jakub Tvrdík nebo Radek Šedivý, Běla Fuková nebo Lucie Valenová, Oliver Cox nebo Ján Polák, Markéta Jurná nebo Lucie Špitálská, Jakub Baran, Kryštof Mende, Lenka Zahradnická nebo Jana Pleskačová, Dan Parobek nebo Martin Tafat, Luboš Přívozník, Filip Beitl, Radomír Pivoda, Filip Brouk, Týna Tyllerová nebo Martina Řeháčková, Jan Řehořka nebo Adam Ondřich, Jana Kobesová, Mikoláš Tyc, Ondřej Pečený.
NÁHODA PŘIŠLA ZE ZLÍNA aneb Jak byl objeven Friedrich Dürrenmatt.
Roku 1911 se v tehdejší Moravské Ostravě narodil chlapec jménem Egon Karter, který jako patnáctiletý přišel do učení do zlínských Baťových závodů. Leč tak si svůj život nepředstavoval – cosi ho neodolatelně táhlo k divadlu. A tak k němu zběhl – čímž začal takřka neuvěřitelný životní příběh. Už jako sedmnáctiletý se mladý Egon objevil v opavském německém divadle jako elév pro všechny obory, jak bylo tehdy zvykem – pro činohru, operetu i operu. A vypracoval se záhy tak, že začal působit v letních sezónách v divadlech v Karlových Varech, Mariánských Lázních a Františkových Lázních, kde tehdy trávily prázdniny slavné hvězdy německého divadla, které zde s oblibou hostovaly. Avšak politické poměry později přiměly Kartera k odchodu do Rakouska a poté do Holandska, odkud před příchodem nacistů dorazil po dobrodružném útěku do Švýcarska, které se stalo jeho novým domovem. Tam mohl svobodně uplatnit všechny své talenty, herecké i manažerské – v Basileji založil dodnes existující divadlo Die Komedie (začínali tam třeba Maria a Maxmillian Schellovi) a také známou divadelní agenturu a nakladatelství. Stýkal se – a díky svému osobnímu kouzlu i spřátelil – snad se všemi významnými divadelníky své doby. A tak se jednou stalo, že navštívil intendanta největšího curyšského divadla, kterého během rozhovoru požádala sekretářka, aby na okamžik přišel do vedlejší místnosti. Jak otevřela dveře, vznikl průvan, který odvál z intendantova stolu na zem několik popsaných listů papíru. Karter je ze zvědavosti zvedl a začetl se do nich. Intendant, který se vzápětí vrátil, ho však varoval, aby s tím neztrácel čas, že je to rukopis divadelní hry jakéhosi neznámého grafomana. Jak se jmenuje? Friedrich Dürrenmatt!
Tím začal další neuvěřitelný příběh. Karter svým neomylným divadelním instinktem ihned poznal obrovský talent tohoto „grafomana“, pomohl mu proniknout na světové scény a stal se jeho celoživotním agentem. Tak řízením podivného osudu zásadním způsobem ovlivnila i Dürrenmattův život náhoda, jeden ze základních principů jeho divadelní dramaturgie.
Egon Karter se stal také jedním z mála Dürrenmattových přátel – a byl jediný, kdo přišel k jeho úmrtnímu loži ve vila v Neuchâtelu, posadil se k němu, vzal ho za ruku a dlouze s ním tiše rozmlouval. Ale tím životní příběh toho báječného člověka nekončí: Egon Karter, narozený roku 1911, překonal nedávno dvě náročné operace, žije stále ve vile nad Basilejí, zajímá se o divadlo – a hovoří plynně česky!
Hrobeso je generační divadelní soubor z pražského, konkrétně holešovického, divadla Radar. Vzniklo v roce 1996, kdy jeho aktérům nebylo v průměru víc než třináct let. Postupně nastudovalo pohádkovou komedii Zdeňka Svěráka a Ladislava Smoljaka Lochneska, dále Verše psané na vodu, Písně Vrbovýho proutku, Malou mořskou vílu Františka Pavlíčka, Purpurový ostrov Michaila Bulgakova, Blázinec v prvním poschodí F. F. Šamberka, Monology Milana Kundery a Shakespearův Sen noci svatojánské. S posledně jmenovanou inscenací se zúčastnilo národních přehlídek Popelka Rakovník a Šrámkův Písek a mezinárodní přehlídky Jugendtheatr 2. 3. v Rakousku. Dále nastudovalo jednoaktovku Raye Bradburyho Nádherný zmrzlinový oblek, Sex noci svatojánské Woodyho Allena, klasickou ruskou pohádku O překrásné Vasilise a Shakespearovu komedii Mnoho povyku pro nic, kterou hrálo na národní přehlídce amatérského činoherního a hudebního divadla v Třebíči a na Jiráskově Hronově 2005. Na mezinárodním festivalu Jadran 2006 v Chorvatsku získala inscenace Mnoho povyku pro nic hlavní cenu. Následovaly inscenace Cyrano z předměstí (Varga, Peteraj, Hammel, Vášová) a Shakespearův Hamlet. V současné době má soubor na repertoáru Pallovu komedii Sajns Fikšn a Dürrenmattovu gangsterskou operu Frank pátý, vánoční hravou inscenaci textu Nesem vám noviny od Ivy Peřinové a vlastní divadelní adaptaci Werichovy nepohádky Tři sestry a jeden prsten. V lednu se chystá premiérovat klasickou divadelní detektivku A. Christie Deset malých černoušků. Hrobeso vede Luděk Horký (732 547 461, ludek.horky@email.cz) společně s Denisou Novou a Lucií Valenovou. Hrobeso hraje pravidelně od října do června v divadle Radar, Pplk. Sochora 9, Praha 7, 170 00.
Hrobeso je součást Dětského dramatického souboru TY-JÁ-TR, který založila v divadelní sezóně 1988-89 Radka Tesárková. V současné době má necelých dvě stě členů ve věku od čtyř do třiceti let. Soubor se skládá z více než deseti dramatických kroužků, divadelního souboru dětí, středoškolské divadelní skupiny a dvou skupin amatérského divadla dospělých herců. V rámci Ty-já-tru působí pod názvem „Bylo nebylo“ studio divadla pro děti (dospělí dětem), které má momentálně na repertoáru Pověsti pro štěstí (Jiráskův Hronov 2006) a Pohádky do kapsy (nominovány na Jiráskův Hronov 2010). Soubor pravidelně pořádá letní dětský tábor zaměřený na tvořivou dramatiku a charitativně zaměřené divadelní Putování s huculem. Radka Tesárková a někteří další členové Ty-já-tru již tradičně připravují pod značkou K.O. letní divadelní inscenace pro hrad Křivoklát a pro otáčivé jeviště lesního divadla v Týně nad Vltavou. Zřizovatelem souboru je Dům dětí a mládeže Praha 7.