MÁTL, Vladimír Altán. Mor před Zakázaným uvolněním. Online. Divadelník.cz 9. 3. 2023

Fanoušci poděbradského souboru Jiří již bezpečně zaregistrovali, že se na ně, v krátkém sledu, chystají hned dvě premiéry nových inscenací. Ladislav Langr připravuje publicistické drama na motivy románu MOR Alberta Camuse (19. března 2023 od 18 hodin) a Kateřina Vaněčková se ujala režie inscenace divadelní hry Zakázané uvolnění (25. března 2023 od 19:30), která je příležitostí pro herecký koncert tří mladých hereček. Obě premiéry proběhnou v poděbradském Divadle Na Kovárně.

Poděbradský Mor
Ladislav Langr na motivy stejnojmenného románu A. Camuse: MOR
Výprava a režie: Ladislav Langr

Hrají: Petra Boumová, Jaroslav Brendl, Martin Daněk, Ondřej Dovalil, Milan Hercik, Miroslava Havlíčková, Martin Kočí, Jana Langr, Helena Pěchová, David Skrbek, Hana Svobodová, Kateřina Vaněčková

Zvuk a světla: Martin Plaček, scéna: Petr Svoboda, video: Jan Sobotka a Luboš Javůrek, grafika: Jolana Daňková, text sleduje: Alena Vaněčková, Hudba: Jan Frič a Joe Dassin, produkce: Vlasta Kočová

Premiéra 19. března 2023 v 18 hodin – Divadlo Na Kovárně Poděbrady

Ladislav Langr je známý odvážným výběrem inscenací, nápaditou a výpravnou scénografií, ale také důslednou prací s herci. Láďo, jak tě napadlo inscenovat právě MOR. Je to dáno dobou?

LL: Všichni jsme nedávno zažili nečekané. Pandemie změnila dosavadní vnímání světa a v mnoha případech nás brutálně připravila o naše blízké a přátele. Také u nás v divadelním spolku si smrt s sebou odvedla dva skvělé kolegy a kamarády. To jsou situace, které nás zaskočí a nejsme na ně ani trochu připraveni. Donedávna jsme o nich četli jen v románech a slyšeli o nich vyprávět v hodinách dějepisu. A najednou jsme jejich součástí. Jen zpětně si dnes můžeme znovu klást otázky, co dělat, když nás média zahlcují katastrofickými zprávami, hřbitovy se plní, protilátky moc neúčinkují a síly docházejí…

Všechno je lepší než mlčet
Takže sdělení veskrze aktuální?

LL: Vlastně ano. Jsme sice jen amatérský soubor, ale myslím, že je i naší povinností se o taková sdělení pokoušet. A i když se to třeba úplně nepodaří, všechno je lepší než mlčet. Pro naši reflexi jsme v tomto případě zvolili neobvyklou formu publicistického dramatu (nezaměňujte s dokudramatem). Chceme se sklonit před odvahou a obětavostí, stejně jako ukázat na všechny, kteří nezaváhají při jakékoliv příležitosti obchodovat s lidským strachem.

Camus byl filosof, jde to vůbec využít pro divadelní účely?

LL: Nemáme ambici se poměřovat s mistrovským a stále aktuálním filozofickým dílem francouzského spisovatele Alberta Camuse z roku 1947. Naším cílem bylo právě volbou publicistického dramatu zachytit a popsat fiktivní dění, které staví člověka do nečekaných situací a bezprostředně ohrožuje jeho život. Nikdo netuší, koho v příštích okamžicích vyzve k životní partii ta nevyzpytatelná choroba. A právě v takových zlomových okamžicích se ukazují charaktery v pravém světle.

Práce s ověřeným týmem
Jaký inscenační tým jsi dal dohromady? Máš své „stálice“ nebo vybíráš podle typu?

LL: To je otázka spíš pro soubory s velkým rozkročením nebo pro profesionály. Pracuji s ověřenými herci, kteří jsou současně i mými kamarády. Je to zejména o mé důvěře k nim a naopak. Ale dveře jsou vždy otevřené a zajímavých typů a mladých, nadšených herců není nikdy dost.

Mor – odkaz na vstupenky
Vstupenky na MOR
Pozn. red.: Rozhovor pokračuje dotazy na režisérku druhé zmíněné inscenace – Kateřinu Vaněčkovou.

Poděbradské Zakázané uvolnění
Petr Kolečko: Zakázané uvolnění
Režie: Kateřina Vaněčková

Hrají: Adéla Fialová, Jolana Daňková, Karolína Lišková
Produkce: Vlasta Kočová, světla a zvuk: Martin Kočí, nápověda: Lenka Fraňková

Premiéra 25. března 2023 v Divadle Na Kovárně od 19:30 – Divadlo Na Kovárně Poděbrady

A přesto, že Mor zaměstnal mnoho členů souboru, „zbyly“ čtyři šikovné talentované dámy. A ty si řekly, zahrajeme si spolu. Prostě se zakázaně uvolníme… Nebo to bylo povolené uvolnění, Káťo?

KV: Je pravda, že u nás ve spolku není těžké „si zbýt“, zvlášť ženským herečkám, ale tady to přece jen bylo trochu jinak. Myšlenka, že by bylo fajn vytvořit něco složeného ryze z holek, vznikla už před poměrně dlouhou dobou, ale nikdo se moc neměl k činu. Začátkem minulého roku jsem pomalu pozvolna hledala texty, které by teoreticky mohly odpovídat požadavkům. Nic jsem ale nenacházela, nic nebylo „to ono“ a ve víru práce jsem na to opět pozapomněla. Jenže pak se mi v září trochu pozměnil pohled na svět, když jsem zjistila, že se mi rozroste rodina, a že opravdu už není čas ztrácet čas. Sáhla jsem tedy po prvním textu, po kterém jsem pošilhávala už nějakou dobu. Věděla jsem, že je kvalitní a v podstatě splňuje všechny mé požadavky. A pak přišlo od spolku to povolení…

Vděčný „profláklý“ text a dobrá duše FEMADu
Zakázané uvolnění se hraje často. Existuje i jeho filmová verze. Přesto je tento kus diváky velmi oblíben. Co tebe vedlo k tomuto výběru?

KV: To, že jde o hodně hraný text, mě vlastně celou tu dobu spíš odrazovalo. A filmové zpracování mu, alespoň dle mého názoru, opravdu moc nepřidalo. Hledala jsem text méně známý, ale v podstatě podobný, protože mi je velmi blízká jeho ironie a baví mě spojení dvou nespojitelných světů – svatebního veselí a hokeje. Nakonec jsem pochopila, že nemá cenu moc přebírat. Zakázané uvolnění je dle mého názoru velmi dobrý text, akorát dlouhý, akorát vtipný, nabízí velké příležitosti pro tři herečky a divácky je vyhledávaný a vděčný i přes jeho „profláklost“. Fakt, že se na něm režisér nemá moc šanci autorsky vyřádit vzhledem k jeho pevným mantinelům, šel až na poslední kolej.

Známe tě jako dobrou duši FEMADu a také jako herečku. Nejsem si jistý, zda jsi již i něco režírovala?

KV: Svoji první režii jsem si zkusila už na gymnáziu a od té doby spíš samé menší projekty. V Divadelním spolku Jiří je to můj druhý projekt, ale zato větší. První byla pohádková balada O krásné paní a lněné kytli, kterou jsme premiérovali jako venkovní projekt v roce 2020. Inscenace byla od začátku koncipována co nejjednodušeji, bez techniky, bez nutnosti platit práva a pronájmy divadla, bez velké scénografie, jen herci a text. Zakázané uvolnění už je klasický divadelní projekt, tak jsem sama zvědavá, jestli si nevylámu zuby!

A na závěr jedna bonusová otázka pro Adélu!
Vnímavý čtenář si povšiml, že v roli barmanky se objeví současná „dvorní fotografka“ FEMADu Adéla Fialová (o její výstavě Divadelník.cz také informoval). Adélo, jak ses ocitla v této roli? Ještě jsem tě na jevišti neviděl…

AF: Poprvé jsem se stala regulérní členkou divadelního spolku, když jsem si vyzkoušela hraní v kostýmovaných procházkách v Poděbradech. Následně přišlo pár menších rolí nebo možnosti záskoku. A až později mě napadlo, že bych do spolku mohla přispět i svou prací fotografa. Nebudu tedy stát na jevišti poprvé. Zároveň ale musím přiznat, že je to moje první větší role. Tak doufám, že mé jméno nebude spojeno u divadla jen s fotografií, ale i s dobrým hereckým výkonem!

Zakázané uvolnění – odkaz na vstupenky
Vstupenky na Zakázané uvolnění
Pro více informací sledujete Divadelní spolek JIŘÍ Poděbrady na jejich Facebooku a nově také na Instagramu! A brzy také na nových stránkách DS Jiří Poděbrady, které se připravují.

MÁTL, Vladimír Altán. Mor před Zakázaným uvolněním. Online. Divadelník.cz 9. 3. 2023 [cit. 2025-06-10]. Dostupné z: https://divadelnik.cz/mor-pred-zakazanym-uvolnenim/
Máte nějaké další informace k tomuto tématu?

Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.

Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.

Vaše jméno:
Váš e-mail:
Informace:
Obrana proti spamu: do této kolonky napiště slovo 'divadlo':