RICHTER, Luděk + DŐRROVÁ, Karla: : Dospělí (pro radost) dětem Havlíčkův Brod 2007.
Přehlídka činoherního divadla pro děti "DOSPĚLÍ (PRO RADOST) DĚTEM"
s postupem na celostátní přehlídku "Popelka Rakovník"
V Havlíčkově Brodě ve dnech 7. až 13. května 2007 se konal již 16. ročník. Přehlídky se zúčastnilo 8 amatérských divadelních souborů s inscenacemi pro děti a mládež. Z nich o postup na národní přehlídku POPELKA RAKOVNÍK usilovalo 7. Dále byly jako hosté přizvány dva soubory agenturní, jeden místní dětský soubor a místní loutkářský soubor.
Lektorský sbor pracoval ve složení: Luděk Richter, Daniela Weissová, Gabriela Starečková.
DOSPĚLÍ (pro radost) DĚTEM – Havlíčkův Brod 2007
Havlíčkobrodská přehlídka DOSPĚLÍ (pro radost) DĚTEM má v podtitulu „regionální postupová přehlídka inscenací pro děti a mládež“. Ve skutečnosti má charakter polostátní.
Dva soubory z Vysočiny, tři ze středních Čech a po jednom z kraje hradeckého, pardubického, libereckého a jihomoravského; pravidelní účastníci z jihočeských Prachatic tentokrát nepřijeli, zatímco plzeňský profesionální host Divadýlko Kuba, jenž je se svými čtrnácti účastmi z šestnácti možných nejpravidelnějším účastníkem přehlídky, nechyběl ani tentokrát.
Budiž předesláno, že jako obvykle byly výchozím a určujícím problémem předlohy. Těch dobrých není v divadle pro děti nazbyt. A ze špatné předlohy – upovídané, bez příležitostí k hereckému jednání, nelogické, beze smyslu – je těžko uplést smysluplnou a působivou inscenaci.
Mimosoutěžní Sněhurka Domina Pelhřimov je odvážná postmoderní parafráze známé pohádky, nabitá narážkami na situace a hrdiny masmédií, v nichž však uniká smysl dějových peripetií.
Císař a písař domácího Dadivadla, (rovněž nesoutěžní) drobnička o nedoslýchavosti, jež zabránila válce, trpí ještě nedostatky ve vybavení sympatických deseti až dvanáctiletých herců a nejasnou kompozicí celku.
Brněnské Absolutní divadlo zahrálo tradičně pojatou pohádku O dvanácti měsíčcích, jíž příliš neprospělo vložení postav Větru a Času – vypravěče, vždy připraveného proměnit se v patřičný měsíc, jejichž „zásluhou“ nemusíme mít o Marušku strach ani na vteřinku. Herectví téhož souboru bylo mnohem uměřenější a přijatelnější v nesoutěžních Císařových nových šatech; škoda ztráty dramatického napětí v závěru, kdy oba podvodníci dobrovolně a bez důvodu přiznají svůj trik a císař je ještě odmění za zprostředkované poučení.
Velká loupežnická pohádka DS Tyl Čelákovice nabízí slušné herecké výkony i řadu oživujících zcizení, ztrácí se v nich však (i vinou ne zcela přehledně budovaných mizanscén početného ansámblu v malém prostoru) hlavní linie příběhu, napětí z něj plynoucí a hlavní téma.
Turnovské divadelní studio se se svou inscenací Vstupte! Poněkud minulo se zaměřením přehlídky: pokus o modelové psychodrama, odehrávající se mezi účastnicemi falešného konkursu (ve skutečnosti peep-show pro voyery v kabinkách), se s dětským divákem jakéhokoli věku zcela míjí.
Pohádka O princezně, která snášela zlatá vejce vamberského DS Zdobničan vyniká několika slušnými hereckými výkony a barvitými kostýmy, ale také nejasnými motivacemi mnohých postav i nesděleným smyslem příběhu.
DS Klicpera z Chlumce nad Cidlinou potěšil v inscenaci O kuchaři Nosáčkovi a rychlonohém dráteníčkovi především množstvím mladých tváří, které jsou příslibem, že amatérské divadlo pro děti snad nezahyne, u nichž však také nepřekvapí obtížnost ne-li nemožnost zvládnutí psychorealisticky pojatých postav; což vynikne zvlášť v tématicky neujasněném textu bez možností k jakékoli akci.
Ambiciózní Taneček přes dvě pekla DS při MKS Červený Kostelec má silnou stránku v muzikálovém herectví a slabší stránku v televizní předloze, která je sice troškovsky rozverná a lehkonohá, ale tím i roztěkaná tématicky, motivačně a dramaticky.
Bezkonkurenčně největším zážitkem byl Matěj a čarodějnice DS TJ Sokol Lázně Toušeň. Dvojpříběh o třech čarodějnických učnicích, které koukají, kudy se vyhnout škole, a o kovářovic Matěji, jenž ne a ne se ženit (dokud se nesetká právě s tou z čarodějnic, co by pořád spala), je dobrou příležitostí k rozvinutí hereckého jednání a inteligentní zábavy. Slušná předloha, divadelní cítění a potřebná míra talentu i poučení daly vzniknout inscenaci živé, nabité smysluplnými pohybovými akcemi, barvitě groteskní, plné přesně vypracovaných a načasovaných gagů s dokonalou vzájemnou synchronizací, se spoustou nápadů, které vždy míří k sdělení situace, děje, tématu. Herci (samozřejmě vedeni režií) znají a drží v nebezpečně razantní nadsázce míru a vkus a vedou inscenaci od začátku do konce ve strhujícím, dobře vystavěném temporytmu. Čtyři čarodějnice na forbíně jsou jeho dynamickým motorem. Zklidňujícím protipólem je prostředí kovárny, v níž však je přesná stylizace a dokonalá pohybová koordinace v prostoru stejně hybná a zábavná. Jednoduchá, vkusná a funkční scéna se rychle proměňuje jen zatažením oponky. Rezervou je v tuto chvíli především samotný konec. Hlavní zápletka (jak napovídá už titul) se točí kolem vztahu kováře Matěje a nepovedené čarodějnice Kačizny, ale ti jsou v závěru odsunuti do pozadí a místo toho dvě zbylé žačky nabádavě řeční o tom, že když se umyjí, určitě uspějí mezi lidmi, zatímco dosavadní fanatická čarodějná učitelka udělá kotrmelec a prohlásí, že rozpouští školu, aby se mohla vdávat. Vynikajícně rozehrané komedii tak chybí logická a divadelně účinná tečka, ne-li pointa. A snad ještě pár maličkostí by stálo za úvahu: přesnější vypracování vývoje vztahu Kačizny k Matějovi a naopak, důraznější sdělení, proč mají čarodějnice škodit právě v kovárně, a vyjasnění motivu bývalého čarodějnictví kovářovy hospodyně.
I tak jde však o inscenaci, kterou je radost uvidět, uslyšet a zažít. Ve snaze dopřát toto potěšení i dalším divákům nominovala porota tuto inscenaci na národní přehlídku Popelka Rakovník 2007.
Luděk Richter
(Psáno pro amatérskou scénu)
Dospělí pro (radost) dětem již šestnáctkrát
Každý den s téměř rituální pravidelností přehlédnu početný zástup dřevěných vysoustruhovaných panenek, které mi doma připomínají přátele z Havlíčkova Brodu. Každá figurka má své ozvláštnění, svůj výraz a každá zastupuje jeden ročník regionální postupové přehlídky inscenací pro děti a mládež. Tak se stalo, že havlíčkobrodská divadelní přehlídka s mnoha doprovodnými akcemi vklouzla postupně do mého života a zabydlela se v něm i se svými stálými hosty, lektory, soubory a s celým tím dětským hemžením. Je mi s nimi dobře a děkuji jim za to.
letošní květnový přehlídkový týden představil třináct inscenací pro všechny předpokládané a zvané věkové kategorie diváků. Ti si přišli na scé i na výstavě dětských výtvarných prací, nazvané Moje nejmilejší pohádková postava. Na národní přehlídku do rakovníka byla lektorským týmem nominována pohádka Matěj a čarodějnice v podání divadelního souboru TJ Sokol Lázně Toušeň. Tak tedy šťastnou cestu toušeňským na podzimní klání a nám ostatním
„Na shledanou“ v Havlíčkově Brodě příští rok.
Karla Dörrová
s postupem na celostátní přehlídku "Popelka Rakovník"
V Havlíčkově Brodě ve dnech 7. až 13. května 2007 se konal již 16. ročník. Přehlídky se zúčastnilo 8 amatérských divadelních souborů s inscenacemi pro děti a mládež. Z nich o postup na národní přehlídku POPELKA RAKOVNÍK usilovalo 7. Dále byly jako hosté přizvány dva soubory agenturní, jeden místní dětský soubor a místní loutkářský soubor.
Lektorský sbor pracoval ve složení: Luděk Richter, Daniela Weissová, Gabriela Starečková.
DOSPĚLÍ (pro radost) DĚTEM – Havlíčkův Brod 2007
Havlíčkobrodská přehlídka DOSPĚLÍ (pro radost) DĚTEM má v podtitulu „regionální postupová přehlídka inscenací pro děti a mládež“. Ve skutečnosti má charakter polostátní.
Dva soubory z Vysočiny, tři ze středních Čech a po jednom z kraje hradeckého, pardubického, libereckého a jihomoravského; pravidelní účastníci z jihočeských Prachatic tentokrát nepřijeli, zatímco plzeňský profesionální host Divadýlko Kuba, jenž je se svými čtrnácti účastmi z šestnácti možných nejpravidelnějším účastníkem přehlídky, nechyběl ani tentokrát.
Budiž předesláno, že jako obvykle byly výchozím a určujícím problémem předlohy. Těch dobrých není v divadle pro děti nazbyt. A ze špatné předlohy – upovídané, bez příležitostí k hereckému jednání, nelogické, beze smyslu – je těžko uplést smysluplnou a působivou inscenaci.
Mimosoutěžní Sněhurka Domina Pelhřimov je odvážná postmoderní parafráze známé pohádky, nabitá narážkami na situace a hrdiny masmédií, v nichž však uniká smysl dějových peripetií.
Císař a písař domácího Dadivadla, (rovněž nesoutěžní) drobnička o nedoslýchavosti, jež zabránila válce, trpí ještě nedostatky ve vybavení sympatických deseti až dvanáctiletých herců a nejasnou kompozicí celku.
Brněnské Absolutní divadlo zahrálo tradičně pojatou pohádku O dvanácti měsíčcích, jíž příliš neprospělo vložení postav Větru a Času – vypravěče, vždy připraveného proměnit se v patřičný měsíc, jejichž „zásluhou“ nemusíme mít o Marušku strach ani na vteřinku. Herectví téhož souboru bylo mnohem uměřenější a přijatelnější v nesoutěžních Císařových nových šatech; škoda ztráty dramatického napětí v závěru, kdy oba podvodníci dobrovolně a bez důvodu přiznají svůj trik a císař je ještě odmění za zprostředkované poučení.
Velká loupežnická pohádka DS Tyl Čelákovice nabízí slušné herecké výkony i řadu oživujících zcizení, ztrácí se v nich však (i vinou ne zcela přehledně budovaných mizanscén početného ansámblu v malém prostoru) hlavní linie příběhu, napětí z něj plynoucí a hlavní téma.
Turnovské divadelní studio se se svou inscenací Vstupte! Poněkud minulo se zaměřením přehlídky: pokus o modelové psychodrama, odehrávající se mezi účastnicemi falešného konkursu (ve skutečnosti peep-show pro voyery v kabinkách), se s dětským divákem jakéhokoli věku zcela míjí.
Pohádka O princezně, která snášela zlatá vejce vamberského DS Zdobničan vyniká několika slušnými hereckými výkony a barvitými kostýmy, ale také nejasnými motivacemi mnohých postav i nesděleným smyslem příběhu.
DS Klicpera z Chlumce nad Cidlinou potěšil v inscenaci O kuchaři Nosáčkovi a rychlonohém dráteníčkovi především množstvím mladých tváří, které jsou příslibem, že amatérské divadlo pro děti snad nezahyne, u nichž však také nepřekvapí obtížnost ne-li nemožnost zvládnutí psychorealisticky pojatých postav; což vynikne zvlášť v tématicky neujasněném textu bez možností k jakékoli akci.
Ambiciózní Taneček přes dvě pekla DS při MKS Červený Kostelec má silnou stránku v muzikálovém herectví a slabší stránku v televizní předloze, která je sice troškovsky rozverná a lehkonohá, ale tím i roztěkaná tématicky, motivačně a dramaticky.
Bezkonkurenčně největším zážitkem byl Matěj a čarodějnice DS TJ Sokol Lázně Toušeň. Dvojpříběh o třech čarodějnických učnicích, které koukají, kudy se vyhnout škole, a o kovářovic Matěji, jenž ne a ne se ženit (dokud se nesetká právě s tou z čarodějnic, co by pořád spala), je dobrou příležitostí k rozvinutí hereckého jednání a inteligentní zábavy. Slušná předloha, divadelní cítění a potřebná míra talentu i poučení daly vzniknout inscenaci živé, nabité smysluplnými pohybovými akcemi, barvitě groteskní, plné přesně vypracovaných a načasovaných gagů s dokonalou vzájemnou synchronizací, se spoustou nápadů, které vždy míří k sdělení situace, děje, tématu. Herci (samozřejmě vedeni režií) znají a drží v nebezpečně razantní nadsázce míru a vkus a vedou inscenaci od začátku do konce ve strhujícím, dobře vystavěném temporytmu. Čtyři čarodějnice na forbíně jsou jeho dynamickým motorem. Zklidňujícím protipólem je prostředí kovárny, v níž však je přesná stylizace a dokonalá pohybová koordinace v prostoru stejně hybná a zábavná. Jednoduchá, vkusná a funkční scéna se rychle proměňuje jen zatažením oponky. Rezervou je v tuto chvíli především samotný konec. Hlavní zápletka (jak napovídá už titul) se točí kolem vztahu kováře Matěje a nepovedené čarodějnice Kačizny, ale ti jsou v závěru odsunuti do pozadí a místo toho dvě zbylé žačky nabádavě řeční o tom, že když se umyjí, určitě uspějí mezi lidmi, zatímco dosavadní fanatická čarodějná učitelka udělá kotrmelec a prohlásí, že rozpouští školu, aby se mohla vdávat. Vynikajícně rozehrané komedii tak chybí logická a divadelně účinná tečka, ne-li pointa. A snad ještě pár maličkostí by stálo za úvahu: přesnější vypracování vývoje vztahu Kačizny k Matějovi a naopak, důraznější sdělení, proč mají čarodějnice škodit právě v kovárně, a vyjasnění motivu bývalého čarodějnictví kovářovy hospodyně.
I tak jde však o inscenaci, kterou je radost uvidět, uslyšet a zažít. Ve snaze dopřát toto potěšení i dalším divákům nominovala porota tuto inscenaci na národní přehlídku Popelka Rakovník 2007.
Luděk Richter
(Psáno pro amatérskou scénu)
Dospělí pro (radost) dětem již šestnáctkrát
Každý den s téměř rituální pravidelností přehlédnu početný zástup dřevěných vysoustruhovaných panenek, které mi doma připomínají přátele z Havlíčkova Brodu. Každá figurka má své ozvláštnění, svůj výraz a každá zastupuje jeden ročník regionální postupové přehlídky inscenací pro děti a mládež. Tak se stalo, že havlíčkobrodská divadelní přehlídka s mnoha doprovodnými akcemi vklouzla postupně do mého života a zabydlela se v něm i se svými stálými hosty, lektory, soubory a s celým tím dětským hemžením. Je mi s nimi dobře a děkuji jim za to.
letošní květnový přehlídkový týden představil třináct inscenací pro všechny předpokládané a zvané věkové kategorie diváků. Ti si přišli na scé i na výstavě dětských výtvarných prací, nazvané Moje nejmilejší pohádková postava. Na národní přehlídku do rakovníka byla lektorským týmem nominována pohádka Matěj a čarodějnice v podání divadelního souboru TJ Sokol Lázně Toušeň. Tak tedy šťastnou cestu toušeňským na podzimní klání a nám ostatním
„Na shledanou“ v Havlíčkově Brodě příští rok.
Karla Dörrová
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.
Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.