Kuks, Theatrum Kuks 2020 - Ohlédnutí za 19. ročníkem (VIDEO) - informace o souborech.
VIDEO: Theatrum Kuks 2020 - souboje, kontrasty a konfrontace. zvítězili jsme!
Devatenáctý ročník festivalu barokního a barokem inspirovaného umění THEATRUM KUKS 2020 se nesl ve znamení soubojů, kontrastů a konfrontací. Ukázalo se, že téma jsme zvolili správně. Poté, co začal celý svět na jaře bojovat s pandemií koronaviru, dlouho nebylo jisté, zda se akce vůbec bude moci uskutečnit. Nakonec jsme ale (minimálně dočasně) zvítězili a THEATRUM KUKS mohlo propuknout v plné slávě. Zažili jsme rekordně úspěšný ročník a malebný Kuks na pět dní ožil divadlem, hudbou, tancem a všemi dalšími možnými druhy umění. Podívejte se na VIDEOsestřih z 19. ročníku Theatra!
Cesta to nebyla snadná. Štěstí nám občas nepřálo, a tak jsme například byli nuceni změnit program hned první den festivalu a namísto plánované premiéry hry LK3P 2: Zelenavý ptáček zahrála naše vlajková loď, soubor Geisslers Hofcomoedianten, lesní erotickou němohru V borůvčí (a dočkali jsme se i nahých herců na jevišti)! Středa se vůbec nesla v duchu zahajování a otevírání.
Začala otevřením nové Galerie loutek Jiřího Nachlingera s expozicí Braunova socha loutkou a vernisáží festivalového rezidenčního projektu nazvaného Virtuální ctnosti a neřesti, pokračovala odhalením land-artové instalace Abbé Libanského Bibliotheca XVI., která čerpala ze symbolu buku obloženého knihami na mincích hraběte Šporka, a koncertem skupiny Capella Ornamentata, a vyvrcholila již zmíněným představením V borůvčí.
Ve čtvrtek jsme vyrazili do okolí Kuksu po stopách věčného národa! Okolo kukského mlýna jsme se vydali nejprve do nedalekých Vlčkovic v Podkrkonoší, kde Tomáš Podrazil ze Studia Damúza sehrál loutkové divadlo pro děti na golemovské téma a kulturoložka a historička Terezie Dubinová povyprávěla o židovské kultuře v období baroka. V údolí Bokouš pak Due di Kuckus, jehož součástí je i otec festivalu Stanislav Bohadlo, zazpívali na téma uprchlého drozda hraběte Šporka a putování završil koncert Jidiš ve třech na židovském hřbitově ve Velké Bukovině. Večer jsme pak strávili zase v Kuksu. Uznávaný hudebník Jaroslav Tůma předvedl v nově otevřeném Comoedien Hausu souboj cembala a klavichordu inspirovaný střetem Davida a Goliáše a den završilo dechberoucí akrobaticko-divadelní představení Lov na nádvoří hospitálu, v němž se představilo uskupení Bratři v tricku a Holektiv.
V pátek se rozpoutal skutečný boj! Do kontrastu jsme proti Kuksu postavili nedalekou Žireč. Historik Jiří Havlík zde přednášel o jezuitech poté, co v místním kostele Sv. Anny zahrála Akademie staré hudby Brno jezuitské písně. Využila také jedinečnou barokní a nedávno zrestaurovanou zvonkohru. Aby bylo téma kontrastu dvojnásobné, hudbu dalšího církevního řádu - Milosrdných Bratří - zahrálo totéž uskupení i večer v kukském Kostele Nejsvětější Trojice. A nakonec nás čekala opera La Psiche v provedení Ensemble Damian, které se tradic tak úplně nedrželo. Nádvoří hospitálu na chvíli vypadalo jako plavecký bazén plný nafukovacích hraček a členové Ensemble Damian na něm poletovali v upnutých blyštivých oblečcích.
Nejnabitější program nabídl víkend! Sobota částečně patřila barokní tanečnici Andree Miltnerové. Její žáci ráno předvedli, co se naučili na pětidenním workshopu, a ona sama večer zatančila působivý tanec života a smrti přímo v hrobce hraběte Šporka. Uskupení Vi.Tvor sehrálo v sobotu v místě bývalých kukských lázní u pramene němou inscenaci Lázně upomínající na šedesátá léta v Československu a také dětské loutkové představení Kde budeme bydlet?. V Comoedien Hausu se s využitím loutek Jiřího Nachlingera inspirovaných Braunovými trpaslíky hrála inscenace Přání na nitkách a duo Pro Arte Bohemica zase ukázalo ztacené hudební perly baroka. Geisslers Hofcomoedianten si zase střihli komedii Tři ženy a zamilovaný lovec čerpající se života a díla malíře Petra Brandla, který na Kuksu nějakou dobu pobýval. A večer zakončila balkánská divočina v podobě kapely Sarraf.
Neděli zahájilo loutkové dopoledne pro děti v Comoedien Hausu. Pak nás čekal třeba lítý souboj sopránu s tenorem v kostelní kapli nebo autorské čtení účastníků literárního workshopu Reného Nekudy. Neblahý osud nás stihl až navečer, když prudký déšť přerušil geisslerovskou inscenaci Láska ke třem pomerančům odehrávající se v bylinkové zahradě hospitálu. Představení se tak muselo dohrát ve festivalovém šapitó, kde na něj hned navázal druhý díl, slíbená (a nakonec na poslední den přesunutá) premiéra hry LK3P 2: Zelenavý ptáček. Pomyslnou třešničkou na dortu letošního ročníku byl pozdně večerní kostelní koncert skupiny Aftas y levadura přímo na objednávku festivalu.
Letošní ročník byl jako vždy roztroušen po celém Kuksu. Hrálo se na nádvoří hospitálu i v jeho okolí, ve festivalových šapitó, v Comoedien Hausu, u Kukského lázeňského pramene a třeba i ve šporkovské hrobce; nemluvě o zmíněných výletech do Žirče, Vlčkovic, Velké Bukoviny a Bokouše. A kromě představení si mnoho nadšených diváků mohlo zkusit literární či taneční workshop, počíst si ve festivalovém zpravodaji vedeném studentkami z uskupení Pasquil nebo se tradičně osvěžit v našem baru tematicky nazvaném Bar Oko z ďůlku.
THEATRUM KUKS 2020 bylo ovšem také velkou generálkou nedávno odstartovaného projektu #novebaroko, který zaštiťuje spolupráci festivalu, divadelního souboru Geisslers Hofcomoedienaten, Galerii loutek Jiřího Nachlingera a kukské Rentzovo muzeum barokního tisku. A právě teď se naskytla jedinečná příležitost, jak zažít všechny zmíněné projekty najednou.
Byl to boj, ale dokázali jsme to. A za rok nás čeká jubilejní dvacátý ročník, tak si můžete v kalendáři poznačit datum od 25. do 29. srpna 2021!
Devatenáctý ročník festivalu barokního a barokem inspirovaného umění THEATRUM KUKS 2020 se nesl ve znamení soubojů, kontrastů a konfrontací. Ukázalo se, že téma jsme zvolili správně. Poté, co začal celý svět na jaře bojovat s pandemií koronaviru, dlouho nebylo jisté, zda se akce vůbec bude moci uskutečnit. Nakonec jsme ale (minimálně dočasně) zvítězili a THEATRUM KUKS mohlo propuknout v plné slávě. Zažili jsme rekordně úspěšný ročník a malebný Kuks na pět dní ožil divadlem, hudbou, tancem a všemi dalšími možnými druhy umění. Podívejte se na VIDEOsestřih z 19. ročníku Theatra!
Cesta to nebyla snadná. Štěstí nám občas nepřálo, a tak jsme například byli nuceni změnit program hned první den festivalu a namísto plánované premiéry hry LK3P 2: Zelenavý ptáček zahrála naše vlajková loď, soubor Geisslers Hofcomoedianten, lesní erotickou němohru V borůvčí (a dočkali jsme se i nahých herců na jevišti)! Středa se vůbec nesla v duchu zahajování a otevírání.
Začala otevřením nové Galerie loutek Jiřího Nachlingera s expozicí Braunova socha loutkou a vernisáží festivalového rezidenčního projektu nazvaného Virtuální ctnosti a neřesti, pokračovala odhalením land-artové instalace Abbé Libanského Bibliotheca XVI., která čerpala ze symbolu buku obloženého knihami na mincích hraběte Šporka, a koncertem skupiny Capella Ornamentata, a vyvrcholila již zmíněným představením V borůvčí.
Ve čtvrtek jsme vyrazili do okolí Kuksu po stopách věčného národa! Okolo kukského mlýna jsme se vydali nejprve do nedalekých Vlčkovic v Podkrkonoší, kde Tomáš Podrazil ze Studia Damúza sehrál loutkové divadlo pro děti na golemovské téma a kulturoložka a historička Terezie Dubinová povyprávěla o židovské kultuře v období baroka. V údolí Bokouš pak Due di Kuckus, jehož součástí je i otec festivalu Stanislav Bohadlo, zazpívali na téma uprchlého drozda hraběte Šporka a putování završil koncert Jidiš ve třech na židovském hřbitově ve Velké Bukovině. Večer jsme pak strávili zase v Kuksu. Uznávaný hudebník Jaroslav Tůma předvedl v nově otevřeném Comoedien Hausu souboj cembala a klavichordu inspirovaný střetem Davida a Goliáše a den završilo dechberoucí akrobaticko-divadelní představení Lov na nádvoří hospitálu, v němž se představilo uskupení Bratři v tricku a Holektiv.
V pátek se rozpoutal skutečný boj! Do kontrastu jsme proti Kuksu postavili nedalekou Žireč. Historik Jiří Havlík zde přednášel o jezuitech poté, co v místním kostele Sv. Anny zahrála Akademie staré hudby Brno jezuitské písně. Využila také jedinečnou barokní a nedávno zrestaurovanou zvonkohru. Aby bylo téma kontrastu dvojnásobné, hudbu dalšího církevního řádu - Milosrdných Bratří - zahrálo totéž uskupení i večer v kukském Kostele Nejsvětější Trojice. A nakonec nás čekala opera La Psiche v provedení Ensemble Damian, které se tradic tak úplně nedrželo. Nádvoří hospitálu na chvíli vypadalo jako plavecký bazén plný nafukovacích hraček a členové Ensemble Damian na něm poletovali v upnutých blyštivých oblečcích.
Nejnabitější program nabídl víkend! Sobota částečně patřila barokní tanečnici Andree Miltnerové. Její žáci ráno předvedli, co se naučili na pětidenním workshopu, a ona sama večer zatančila působivý tanec života a smrti přímo v hrobce hraběte Šporka. Uskupení Vi.Tvor sehrálo v sobotu v místě bývalých kukských lázní u pramene němou inscenaci Lázně upomínající na šedesátá léta v Československu a také dětské loutkové představení Kde budeme bydlet?. V Comoedien Hausu se s využitím loutek Jiřího Nachlingera inspirovaných Braunovými trpaslíky hrála inscenace Přání na nitkách a duo Pro Arte Bohemica zase ukázalo ztacené hudební perly baroka. Geisslers Hofcomoedianten si zase střihli komedii Tři ženy a zamilovaný lovec čerpající se života a díla malíře Petra Brandla, který na Kuksu nějakou dobu pobýval. A večer zakončila balkánská divočina v podobě kapely Sarraf.
Neděli zahájilo loutkové dopoledne pro děti v Comoedien Hausu. Pak nás čekal třeba lítý souboj sopránu s tenorem v kostelní kapli nebo autorské čtení účastníků literárního workshopu Reného Nekudy. Neblahý osud nás stihl až navečer, když prudký déšť přerušil geisslerovskou inscenaci Láska ke třem pomerančům odehrávající se v bylinkové zahradě hospitálu. Představení se tak muselo dohrát ve festivalovém šapitó, kde na něj hned navázal druhý díl, slíbená (a nakonec na poslední den přesunutá) premiéra hry LK3P 2: Zelenavý ptáček. Pomyslnou třešničkou na dortu letošního ročníku byl pozdně večerní kostelní koncert skupiny Aftas y levadura přímo na objednávku festivalu.
Letošní ročník byl jako vždy roztroušen po celém Kuksu. Hrálo se na nádvoří hospitálu i v jeho okolí, ve festivalových šapitó, v Comoedien Hausu, u Kukského lázeňského pramene a třeba i ve šporkovské hrobce; nemluvě o zmíněných výletech do Žirče, Vlčkovic, Velké Bukoviny a Bokouše. A kromě představení si mnoho nadšených diváků mohlo zkusit literární či taneční workshop, počíst si ve festivalovém zpravodaji vedeném studentkami z uskupení Pasquil nebo se tradičně osvěžit v našem baru tematicky nazvaném Bar Oko z ďůlku.
THEATRUM KUKS 2020 bylo ovšem také velkou generálkou nedávno odstartovaného projektu #novebaroko, který zaštiťuje spolupráci festivalu, divadelního souboru Geisslers Hofcomoedienaten, Galerii loutek Jiřího Nachlingera a kukské Rentzovo muzeum barokního tisku. A právě teď se naskytla jedinečná příležitost, jak zažít všechny zmíněné projekty najednou.
Byl to boj, ale dokázali jsme to. A za rok nás čeká jubilejní dvacátý ročník, tak si můžete v kalendáři poznačit datum od 25. do 29. srpna 2021!
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.
Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.