Plzeň, Klenba, GARDAVSKÝ, Vladimír: Dva soubory se ohlížejí do třicátých let minulého století. Plzeňský deník 30. 5. 2016, příloha Kultura (červen 2016), s. 6
Dva soubory se ohlížejí do třicátých let
V rozmezí pěti dnů se v Divadle Dialog na počátku května uskutečnily premiéry inscenací dvou nových tamních souborů věnujících se autorskému divadlu.
Divadelní soubor Orákulum je vlastně seskupením staronovým, které vzniklo osamostatněním části členské základny souboru Sofranza. Oproti tomu divadelní spolek Klenba je poprvé na veřejnosti vystupujícím kolektivem, ač se jeho členové již delší dobu věnují ladění formy (vznešeněji řečeno workshopům). Obě sdružení jsou, pokud jde o průměrný věk herců, velice mladá, obě si zvolila na zahájení své činnosti nezávazné retro komedie, shodou okolností obě se odehrávají ve třicátých letech minulého století, jedna v útrobách starého rodinného sídla v Čechách, druhá v prostředí mafií prorostlého Chicaga. Při absenci silné osobní výpovědi, u níž obvykle ani nevnímáme nějaké technické nedostatky, mají oba soubory značně ztíženou pozici. U nevázaných komedií je předpokladem perfektní provedení, kdy všechny složky inscenace bezpečně „šlapají“ jako hodinky. I když úsilí obou souborů je víc než sympatické, při premiéře se obě produkce ještě nevyvarovaly hlušších míst vzhledem k ne vždy přesnému frázování a pointování jednotlivých situací.
Orákulum se představilo s již třetí komedií Miroslava Herejka Fíkus a Kňour. Herejk svoji hru s komorním obsazením i režíroval. Nechal se inspirovat hravými dialogy předscén Voskovce a Wericha, překvapivým míjením se postav v prostoru s mnoha vstupy z klasických komedií či gagy z němých filmových grotesek. Protagonisty bláznivé komedie jsou protřelý advokát Racek (Zdeněk Vejstrk) bažící po majetku, naivní dědic domu Chrt (Marek Velebný) a dva nic netušící lupiči Fíkus (Miroslav Herejk) a Kňour (Roman Potěšil).
Kriminální komedii pro divadelní spolek Klenba Chicago 30 sepsal Tomáš Votava, který ji také režíroval. Nápaditě kombinoval chytrý slovní humor (například rozdíl mezi americkým a britským vyjadřováním či výslechy podle schématu pro začátečníky) s kouzlem jakoby nechtěného. Z velkého obsazení zaujal především výřečný Kamelot (Tereza Antonová) provázející diváky dějem, novinář Edwin Parker (Tomáš Votava) chystající se psát reportáž o vyšetřování nejlepšího detektiva na světě a nešika Elliot Spencer (talentovaný Martin Fornbaum), který se za hvězdné eso vydává. Kdo zavraždil dceru mafiánského bosse Dona Gabrielliho, však úspěšně spolu vyřeší.
V rozmezí pěti dnů se v Divadle Dialog na počátku května uskutečnily premiéry inscenací dvou nových tamních souborů věnujících se autorskému divadlu.
Divadelní soubor Orákulum je vlastně seskupením staronovým, které vzniklo osamostatněním části členské základny souboru Sofranza. Oproti tomu divadelní spolek Klenba je poprvé na veřejnosti vystupujícím kolektivem, ač se jeho členové již delší dobu věnují ladění formy (vznešeněji řečeno workshopům). Obě sdružení jsou, pokud jde o průměrný věk herců, velice mladá, obě si zvolila na zahájení své činnosti nezávazné retro komedie, shodou okolností obě se odehrávají ve třicátých letech minulého století, jedna v útrobách starého rodinného sídla v Čechách, druhá v prostředí mafií prorostlého Chicaga. Při absenci silné osobní výpovědi, u níž obvykle ani nevnímáme nějaké technické nedostatky, mají oba soubory značně ztíženou pozici. U nevázaných komedií je předpokladem perfektní provedení, kdy všechny složky inscenace bezpečně „šlapají“ jako hodinky. I když úsilí obou souborů je víc než sympatické, při premiéře se obě produkce ještě nevyvarovaly hlušších míst vzhledem k ne vždy přesnému frázování a pointování jednotlivých situací.
Orákulum se představilo s již třetí komedií Miroslava Herejka Fíkus a Kňour. Herejk svoji hru s komorním obsazením i režíroval. Nechal se inspirovat hravými dialogy předscén Voskovce a Wericha, překvapivým míjením se postav v prostoru s mnoha vstupy z klasických komedií či gagy z němých filmových grotesek. Protagonisty bláznivé komedie jsou protřelý advokát Racek (Zdeněk Vejstrk) bažící po majetku, naivní dědic domu Chrt (Marek Velebný) a dva nic netušící lupiči Fíkus (Miroslav Herejk) a Kňour (Roman Potěšil).
Kriminální komedii pro divadelní spolek Klenba Chicago 30 sepsal Tomáš Votava, který ji také režíroval. Nápaditě kombinoval chytrý slovní humor (například rozdíl mezi americkým a britským vyjadřováním či výslechy podle schématu pro začátečníky) s kouzlem jakoby nechtěného. Z velkého obsazení zaujal především výřečný Kamelot (Tereza Antonová) provázející diváky dějem, novinář Edwin Parker (Tomáš Votava) chystající se psát reportáž o vyšetřování nejlepšího detektiva na světě a nešika Elliot Spencer (talentovaný Martin Fornbaum), který se za hvězdné eso vydává. Kdo zavraždil dceru mafiánského bosse Dona Gabrielliho, však úspěšně spolu vyřeší.
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.
Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.