Zámečníková, Petra: Václav Sojka: Kašpárek a Klapzuba - Pražský Tajtrlík 2006
Zahájil domácí soubor FRYDOLÍN (TJ Sokol Hostivař) s hrou Václava Sojky Kašpárek a Klapzuba, jejíž režie se pohostinsky ujal Jiří Středa. Herci hráli s javajkami v iluzivní kukátkové scéně. Příběh pojednává o čarodějnici Klapzubě, která chce omládnout, ale nemůže bez receptu dovařit omlazující nápoj. Do domácnosti se jí přitočí Kašpárek, jenž si z ní však jen utahuje - a tak baba vyvolá čerta. Ten je ochoten jí pomoci – ale požaduje na oplátku princeznu. Tu čarodějnice pohotově sežene. Kašpárek s ní však prchne na hřbitov, kde číhají duchové. Zachrání je kohoutek, který zakokrhá a tím duchy zažene.
Na inscenaci jsem ocenila především hereckou složku, respektive její zvukový plán. Herci mluvili naživo (a porty), a také si živě s pomocí různých nástrojů ozvučovali jednotlivé herecké akce, což mělo příznivý dopad na temporytmus inscenace. Bohužel, hlasitost zvukového plánu a hlasů postav nebyla úplně sladěná, čímž se zhoršovala srozumitelnost například u Kašpárka. Snaha o preciznost a barevnost zvuků byla evidentní a k dotažení už mnoho nechybělo - škoda, že zradila technika. Co se týče hraní s loutkou, herci ukázali, že ledacos umí, zvláště scéna tance duchů se vydařila, ale tak trochu svými dovednostmi šetřili a nejvíce sdělovali textem. Tím utrpěla především střední část inscenace, kdy text místy převažoval nad akcí. Nový vítr se vnesl se scénou hřbitovní v poslední třetině, velmi vydařené, jenom to chtělo trochu více hororu. Herci poněkud opomněli udělat noc, a tak scéna působila, jako by si duchové před obědem tančili u kostelíka.
Inscenace by mohla být příjemnou klasickou iluzivní pohádkou, ale bohužel jí škodil nevyrovnaný poměr textu v jednotlivých scénách. Scéna poměrně akční, únos princezny čarodějnicí, se vlastně neodehrál, čarodějnice zmizí a objeví se už s princeznou. Tato zkratka byla vlastně příjemná. Naopak příliš dlouhé lamentace a přemítání ve světnici neprospívají, loutka pak už jen chodí a mluví. Podobně postavička kohoutka, který se spíš jakoby mimochodem objevuje od první scény a táhne si svou nitku příběhu až k závěrečné pointě, také nabízela více hravosti a oživení. Potenciál souboru je slušný, jen si více hrát a věřit.
Na inscenaci jsem ocenila především hereckou složku, respektive její zvukový plán. Herci mluvili naživo (a porty), a také si živě s pomocí různých nástrojů ozvučovali jednotlivé herecké akce, což mělo příznivý dopad na temporytmus inscenace. Bohužel, hlasitost zvukového plánu a hlasů postav nebyla úplně sladěná, čímž se zhoršovala srozumitelnost například u Kašpárka. Snaha o preciznost a barevnost zvuků byla evidentní a k dotažení už mnoho nechybělo - škoda, že zradila technika. Co se týče hraní s loutkou, herci ukázali, že ledacos umí, zvláště scéna tance duchů se vydařila, ale tak trochu svými dovednostmi šetřili a nejvíce sdělovali textem. Tím utrpěla především střední část inscenace, kdy text místy převažoval nad akcí. Nový vítr se vnesl se scénou hřbitovní v poslední třetině, velmi vydařené, jenom to chtělo trochu více hororu. Herci poněkud opomněli udělat noc, a tak scéna působila, jako by si duchové před obědem tančili u kostelíka.
Inscenace by mohla být příjemnou klasickou iluzivní pohádkou, ale bohužel jí škodil nevyrovnaný poměr textu v jednotlivých scénách. Scéna poměrně akční, únos princezny čarodějnicí, se vlastně neodehrál, čarodějnice zmizí a objeví se už s princeznou. Tato zkratka byla vlastně příjemná. Naopak příliš dlouhé lamentace a přemítání ve světnici neprospívají, loutka pak už jen chodí a mluví. Podobně postavička kohoutka, který se spíš jakoby mimochodem objevuje od první scény a táhne si svou nitku příběhu až k závěrečné pointě, také nabízela více hravosti a oživení. Potenciál souboru je slušný, jen si více hrát a věřit.
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.
Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.