RIEGER, Lukáš: Mladé a experimentující divadlo v Jihlavě. AS 10.4.2019.
Mladé a experimentující divadlo v Jihlavě
Letošní ročník regionální postupové přehlídky studentského divadla JID 20-19 trpěl obdobně jako ten loňský nízkou účastí přihlášených souborů. Do Jihlavy dorazily tři soubory, z nichž soutěžily pouze dva. Co však přehlídka ztrácela na kvantitě, vybrala si na kvalitě.
Činoherní | Experimentální | Krajské postupové přehlídky | Soubory | Studentské
Dalo by se říci, že společným tématem všech zúčastněných byly panující politické a společenské poměry. Snad nejvýrazněji se v tomto směru jevila inscenace Baba právě onoho jediného nesoutěžícího souboru Škeble z lanškrounského gymnázia, který letos uspěl už na jiné regionální přehlídce a tu místní využil pouze jako možnost přidané reprízy. Již tradičně se u tohoto stálého jihlavského hosta jednalo o svérázný autorský počin, jehož snad prvořadým cílem je vytvořit předlohu umožňující všem členům početného souboru si zahrát. Tentokrát dospěl k podivně zamotanému příběhu o školní třídě, která z nepříliš jasného pocitu nespokojenosti omylem přivolá bizarní postavu Baby Jagy. Ta se následně jme stávající poměry ve škole i celém městě sebevědomě reformovat metodou všeznalého revolučního lídra a postupnými účelovými kroky tak uchvacuje veškerou místní politickou moc. I přesto, že soubor v anotaci tvrdí, že se jedná o pohádku, výsledek svým žánrem připomíná spíše sovětskou satiru dvacátých let (Majakovský, Erdman). Ne náhodou překypuje Babin slovník četnými rusizmy a její jméno nabízí aktuálně politicky konkrétní zvukomalebnou asociaci.
Dalším – tentokrát již soutěžícím – účastníkem byl soubor při Střední škole průmyslově technické a automobilní Jihlava Nebyl čas. Ani v tomto případě se nejedná o naprostého nováčka přehlídky, byť jeho dosavadní divadelní zkušenosti i možnosti jsou ve srovnání se Škeblí spíše skromné. Autorská inscenace Pozemská Iliada 2019 využila právě probírané látky v hodinách literatury a dějepisu a přenesla ji do dnešních reálií. I přesto, že takový počin vyvolává jisté problémy (např. statut a funkce bohů), umožnil studentům zamyslet se nad některými antickými motivy a pokusit si je přivlastnit právě pomocí aktualizačních analogií (manipulativnost ideálu krásy, militarismus politických ambicí, medializace vládnoucích osobností apod.). V rovině konkrétní divadelní realizace je však soubor zatím bohužel opravdu ještě na začátku.
Posledním účastníkem byl opět stálý host přehlídky: Čupakábra – nejstarší soubor jihlavské ZUŠ. I zde se jednalo o autorský počin: Hate Open – tentokrát analyzující prostředí nenávistných internetových diskusí, na něž se specializují tzv. hateři. Minimalistický divadelní tvar s převažujícími kolektivními hereckými výkony v několika oddělených kapitolách precizně analyzoval jednotlivé aspekty tohoto fenoménu: od obecných tvrzení po příklady konkrétních událostí z nejčerstvější minulosti. Text využívající časté doslovné citace z internetových diskusí dokazoval argumentační i názorovou vyspělost svých tvůrců – a usiloval mimo jiné o vyvážené a nestranné zachycení těch motivů, které již přesahovaly k širším společenským tématům (rasismus, imigranti, politika apod.). Scénicky se jednalo o tvar kombinující sborovou recitaci s rozehráváním konkrétních situací a vztahů, či charakterizací některých postav. I přesto, že herecká kondice tohoto představení v okamžiku předvedení nebyla ještě zcela vyvážená (jednalo se prakticky o veřejnou generálku), rozhodla se porota slibný divadelní počin doporučit na národní kolo Mladé scény do Ústí nad Orlicí.
Ne každý rok je úroda hojná. V případě studentského divadla se četnost představení, jež se v té které sezóně podaří připravit, navíc odvíjí i od tak choulostivých faktorů jako je doba středoškolského studia členů generačních souborů: když nemají žádné pokračovatele z nižších ročníků, tak v okamžiku, kdy dostudují, zanikají. To však neznamená, že o pár let později na tom samém místě nemůže vzniknout soubor úplně nový. Není tedy třeba ztrácet nervy a rušit přehlídky jen proto, že zrovna přišla hubená léta.
Pozn. red.: Více foto na https://jid.slunceweb.cz/…/fotogalerie
Autor: Lukáš Rieger
Letošní ročník regionální postupové přehlídky studentského divadla JID 20-19 trpěl obdobně jako ten loňský nízkou účastí přihlášených souborů. Do Jihlavy dorazily tři soubory, z nichž soutěžily pouze dva. Co však přehlídka ztrácela na kvantitě, vybrala si na kvalitě.
Činoherní | Experimentální | Krajské postupové přehlídky | Soubory | Studentské
Dalo by se říci, že společným tématem všech zúčastněných byly panující politické a společenské poměry. Snad nejvýrazněji se v tomto směru jevila inscenace Baba právě onoho jediného nesoutěžícího souboru Škeble z lanškrounského gymnázia, který letos uspěl už na jiné regionální přehlídce a tu místní využil pouze jako možnost přidané reprízy. Již tradičně se u tohoto stálého jihlavského hosta jednalo o svérázný autorský počin, jehož snad prvořadým cílem je vytvořit předlohu umožňující všem členům početného souboru si zahrát. Tentokrát dospěl k podivně zamotanému příběhu o školní třídě, která z nepříliš jasného pocitu nespokojenosti omylem přivolá bizarní postavu Baby Jagy. Ta se následně jme stávající poměry ve škole i celém městě sebevědomě reformovat metodou všeznalého revolučního lídra a postupnými účelovými kroky tak uchvacuje veškerou místní politickou moc. I přesto, že soubor v anotaci tvrdí, že se jedná o pohádku, výsledek svým žánrem připomíná spíše sovětskou satiru dvacátých let (Majakovský, Erdman). Ne náhodou překypuje Babin slovník četnými rusizmy a její jméno nabízí aktuálně politicky konkrétní zvukomalebnou asociaci.
Dalším – tentokrát již soutěžícím – účastníkem byl soubor při Střední škole průmyslově technické a automobilní Jihlava Nebyl čas. Ani v tomto případě se nejedná o naprostého nováčka přehlídky, byť jeho dosavadní divadelní zkušenosti i možnosti jsou ve srovnání se Škeblí spíše skromné. Autorská inscenace Pozemská Iliada 2019 využila právě probírané látky v hodinách literatury a dějepisu a přenesla ji do dnešních reálií. I přesto, že takový počin vyvolává jisté problémy (např. statut a funkce bohů), umožnil studentům zamyslet se nad některými antickými motivy a pokusit si je přivlastnit právě pomocí aktualizačních analogií (manipulativnost ideálu krásy, militarismus politických ambicí, medializace vládnoucích osobností apod.). V rovině konkrétní divadelní realizace je však soubor zatím bohužel opravdu ještě na začátku.
Posledním účastníkem byl opět stálý host přehlídky: Čupakábra – nejstarší soubor jihlavské ZUŠ. I zde se jednalo o autorský počin: Hate Open – tentokrát analyzující prostředí nenávistných internetových diskusí, na něž se specializují tzv. hateři. Minimalistický divadelní tvar s převažujícími kolektivními hereckými výkony v několika oddělených kapitolách precizně analyzoval jednotlivé aspekty tohoto fenoménu: od obecných tvrzení po příklady konkrétních událostí z nejčerstvější minulosti. Text využívající časté doslovné citace z internetových diskusí dokazoval argumentační i názorovou vyspělost svých tvůrců – a usiloval mimo jiné o vyvážené a nestranné zachycení těch motivů, které již přesahovaly k širším společenským tématům (rasismus, imigranti, politika apod.). Scénicky se jednalo o tvar kombinující sborovou recitaci s rozehráváním konkrétních situací a vztahů, či charakterizací některých postav. I přesto, že herecká kondice tohoto představení v okamžiku předvedení nebyla ještě zcela vyvážená (jednalo se prakticky o veřejnou generálku), rozhodla se porota slibný divadelní počin doporučit na národní kolo Mladé scény do Ústí nad Orlicí.
Ne každý rok je úroda hojná. V případě studentského divadla se četnost představení, jež se v té které sezóně podaří připravit, navíc odvíjí i od tak choulostivých faktorů jako je doba středoškolského studia členů generačních souborů: když nemají žádné pokračovatele z nižších ročníků, tak v okamžiku, kdy dostudují, zanikají. To však neznamená, že o pár let později na tom samém místě nemůže vzniknout soubor úplně nový. Není tedy třeba ztrácet nervy a rušit přehlídky jen proto, že zrovna přišla hubená léta.
Pozn. red.: Více foto na https://jid.slunceweb.cz/…/fotogalerie
Autor: Lukáš Rieger
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.
Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.