Kopřivnice, Kopřiva 2017 - ocenění. Kopřivnické noviny číslo 16/2017 ze dne 27.04.2017.

Kopřivnické noviny číslo 16/2017 ze dne 27.04.2017

Kopřiva načala čtvrtou dekádu vydařeným výběrem představení

Hlavní roli Jany v inscenaci na Slepačích krídlach Bábkového divadla z Bratislavy ztvárnily hned dvě herečky, Anna Čonková a Jazmína Piktorová. Představení si z letošní Kopřivy odvezlo cenu za tvůrčí přínos. FOTO: DAVID MACHÁČEK
Hlavní roli Jany v inscenaci na Slepačích krídlach Bábkového divadla z Bratislavy ztvárnily hned dvě herečky, Anna Čonková a Jazmína Piktorová. Představení si z letošní Kopřivy odvezlo cenu za tvůrčí přínos.
FOTO: DAVID MACHÁČEK

Kopřivnice – Po dvou letech si pro cenu diváků Kopřivy znovu přijel Pavol Seriš. Slovenský komik i tentokrát kopřivnickému publiku učaroval svým autorským představením jednoho herce. Zatímco v roce 2015 Seriš zavedl své publikum do luxusní restaurace zabydlené podivným personálem, letos bodoval s hrou Pri kase z prostředí supermarketu. Stejně jako minule i tentokrát představení obsahovalo minimum příběhu a bylo hlavně souborem krátkých skečů a pohybovou exhibicí Pavla Seriše.

Herec předváděl divákům nejen své výjimečné pohybové dispozice, ale také pozorovací schopnosti, díky kterým předvedl jak celou škálu personálu, tak nejrůznější typy zákazníků.

„Bylo tady opravdu skvělé publikum. Jsem moc rád, že jsem si tady zase zahrál,“ nechal se slyšet Pavol Seriš a svá slova potvrdil i tím, že po skončení avizovaného představení přidal ještě několik scén ze svého dalšího představení Zo Zoo. Diváci jeho energii a nasazení ocenili udělením ceny v podobě skleněné vzducholodi, kterou pohotový divadelník díky jejímu tvaru hned překřtil na fén.

V duchu už jednatřicetileté tradice zdejší přehlídky netradičního divadla udělila dvojici cen také odborná porota ve staronovém složení. Dlouholeté porotce Luďka Richtra a Josefa Mlejnka doplnila dramaturgyně a divadelní publicistka Pavla Bergmannová. Skleněná vzducholoď za nejlepší herecký výkon nepoletí daleko. Porotci se rozhodli ocenit výkon ostravské herečky Zuzany Truplové ve hře Spolu uváděné na půdě Absinthového klubu Les. Truplová zaujala porotce svým ztvárněním Lídy Baarové ve fiktivním dialogu se svou hereckou konkurentkou Adinou Mandlovou. Komorní představení pro dvě herečky, které se i s diváky vměstnalo jen na jeviště Katolického domu, nebylo jediné, které porotu zaujalo. Adeptů bylo v programu dvoudenní přehlídky víc, ale nakonec se trio porotců rozhodlo za tvůrčí přínos ocenit bratislavské Bábkové divadlo za kouzelnou inscenaci Na slepačích krídlach. Mrazivý příběh dívky, která prožívá přechod mezi dětstvím a dospíváním v padesátých letech minulého století a má problém pochopit rozpor mezi postoji své původně dobře situované věřící rodiny a komunistickou propagandou a brutalitou totalitního režimu. „V představení se velmi dobře povedlo zachytit atmosféru 50. let ve vší její tísnivosti a zároveň i její absurdnosti,“ pochválil inscenátory porotce Josef Mlejnek. Jeho kolega Luděk Richtr zase ocenil velké množství neotřelých inscenačních nápadů a výjimečně zdařilou práci s rekvizitami i kostýmy. Režisérka Katarína Aulitisová, která mimochodem o pár hodin dřív v roli herečky zahajovala Kopřivu pohádkou Babička z vajíčka Divadla Piki, naplnila inscenaci dětskou hravostí, obrazotvorností a pomocí úsměvných metafor bez úšklebku odvyprávěla příběh knihy, která byla zařazena mezi deset nejlepších německy psaných knih.

Mezi devíti představeními letošní Kopřivy stojí za zmínku i další tituly. Divácky nejnáročnějším kusem byla bezesporu inscenace Dvojí domov/ Z Čepa. Podobenství na motivy knih Jana Čepa skloubilo hereckou akci Davida Prachaře, Lucie Trmíkové a Ondřeje Pavelky s hudbou i prací výtvarníka na pozadí. Kopřivnické publikum navíc mělo tu výsadu vidět derniéru tohoto představení z repertoáru pražského Divadla NoD. Netradiční pojetí divadla i ztvárnění legendy o světci nabídla ona man show František blázen, kterou Jan Horák odehrál přímo na půdě zdejšího kostela sv. Bartoloměje. Tradiční účastník Kopřivy, slovenské Divadlo Kontra, dokázalo uvedením černé komedie Poručík z Inishmore, že má na repertoáru lehčí tituly, než v posledních letech do Kopřivnice vozilo. Divadla Uhřík a Stará Aréna pak svými příspěvky do programu hledala možnosti divadla při komunikaci s publikem nebo využití online technologií.

Atmosféře přehlídky prospělo, že odpadla nutnost za některými divadly dojíždět do Štramberka a potřeby divadelníků pokryly Katolický a kulturní dům v Kopřivnici. Ducha Kopřivy oživila také dvojice koncertů, možná i to zřejmě přilákalo víc diváků než v minulých letech. Zda program přehlídky odpověděl na otázku „Kam kráčíš, světe?“, není jisté, naopak je jasné, že Kopřiva sama do čtvrté dekády své existence vykročila správnou nohou. David Macháček
Máte nějaké další informace k tomuto tématu?

Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.

Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.

Vaše jméno:
Váš e-mail:
Informace:
Obrana proti spamu: do této kolonky napiště slovo 'divadlo':