Provodov-Šonov, Tyl, opona Libušin soud, Gustav Paleček, 1928
Zdroj: OÚ Provodov-Šonov, Orel Foto Jiří Němec 2016
Provodov-Šonov, Tyl, opona Libušin soud, Gustav Paleček, 1928
Zdroj: OÚ Provodov-Šonov, Orel Foto Jiří Němec 2016
Provodov-Šonov, Tyl, detail opony Libušin soud, Gustav Paleček, 1928
Zdroj: OÚ Provodov-Šonov, Orel Foto Jiří Němec 2016
SYNECKÝ, Jakub: Šonov, orlovna, opona Libušin soud, autor Gustav Paleček, 1928
Opona orlovny v Šonově (místní část obce Provodov-Šonov v okr. Náchod) souvisí s dochovaným souborem kulis pro tutéž scénu. Vše je spojeno se jménem malíře dekorací Gustava Palečka z Dobrušky. Dochovaný soubor dobře ukazuje absolutní konzervativnost některých regionálních dekoratérů, kteří až do sklonku 20. let 20. století vystačili s formálním aparátem pozdního 19. století, nijak podstatněji neobměňovaným.
Jinou otázkou je kolísavá výtvarná úroveň celého souboru, naznačující podíl více autorských rukou, některých i překračujících úzký regionální obzor.
To však neplatí o samotné oponě o rozměrech 850 x 500 cm, která je slabým článkem v rámci dochovaného celku. Dovolává se sice vzoru z Národního divadla v Praze, z toho zde ovšem zbylo jen vyprázdněné schéma. Scénu Libušina soudu poodkrývá bohatá drapérie malované opony sytě červené barvy s bohatým zdobením vskutku jako scénu na divadle. Romantické ladění mnohofigurální scény s patetickými gesty ztuhlo v loutkovitosti proporčně nezvládnutých figur. Toliko kmeny stromů a podání vegetace ukazují jistější malířský přednes a zkušenější ruku. Zdá se, že i ve dvacátých letech se v dekoratérských dílnách ještě udržovala tradice dělení malířů na figuralisty a „kvadraturisty“, malující architektonický či přírodní rámec scény.
(Mgr. Jakub Synecký, červenec 2016 - příspěvek pro připravovanou knihu Malované opony divadel českých zemí II)
Jinou otázkou je kolísavá výtvarná úroveň celého souboru, naznačující podíl více autorských rukou, některých i překračujících úzký regionální obzor.
To však neplatí o samotné oponě o rozměrech 850 x 500 cm, která je slabým článkem v rámci dochovaného celku. Dovolává se sice vzoru z Národního divadla v Praze, z toho zde ovšem zbylo jen vyprázdněné schéma. Scénu Libušina soudu poodkrývá bohatá drapérie malované opony sytě červené barvy s bohatým zdobením vskutku jako scénu na divadle. Romantické ladění mnohofigurální scény s patetickými gesty ztuhlo v loutkovitosti proporčně nezvládnutých figur. Toliko kmeny stromů a podání vegetace ukazují jistější malířský přednes a zkušenější ruku. Zdá se, že i ve dvacátých letech se v dekoratérských dílnách ještě udržovala tradice dělení malířů na figuralisty a „kvadraturisty“, malující architektonický či přírodní rámec scény.
(Mgr. Jakub Synecký, červenec 2016 - příspěvek pro připravovanou knihu Malované opony divadel českých zemí II)
Související Alba
- Šonov u Nového Města nad Metují, dokumentace souboru kulis Les
- Šonov u Nového Města nad Metují, dokumentace souboru kulis Měšťanský pokoj
- Šonov u Nového Města nad Metují, dokumentace souboru kulis Město
- Šonov u Nového Města nad Metují, dokumentace souboru kulis Náves
- Šonov u Nového Města nad Metují, dokumentace souboru kulis Zámecký pokoj
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.
Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.