AUDIMAFOR aneb Kostelecký kostlivec, 24. – 26 . března 2006, leták
Středisko amatérské kultury Impuls Hradec Králové
Kulturní klub Rabštejn v Kostelci nad Orlicí
Volné sdružení východočeských divadelníků
za finančního přispění Královéhradeckého kraje, Pardubického kraje a Ministerstva kultury ČR
AUDIMAFOR aneb Kostelecký kostlivec
Kulturní klub Rabštejn Kostelec nad Orlicí
24. – 26 . března 2006
Regionální přehlídka mladého a experimentujícího divadla a divadla poezie
s postupem na Šrámkův Písek, Prima sezónu Náchod, Wolkrův Prostějov
Šrámkův Písek 2006
je koncipován jako celostátní přehlídka souborů experimentujících osobitým způsobem s obsahem a formou představení. Přehlídka nemá věkové ani žánrové omezení (pouze není určena dětským souborům).
Wolkrův Prostějov 2006
základem inscenace by měl být literární text, jehož zpracování má výraznou poetiku.
Náchodská prima sezóna 2006
je koncipována jako celostátní přehlídka studentského divadla umožňující setkání studentských divadelních kolektivů, prezentaci a konfrontaci výsledků jejich práce. Hlavními cíli přehlídky jsou podpora zájmu studentů o divadelní aktivity, vzájemná inspirace a kultivace studentské divadelní činnosti.
Přehlídky se mohou zúčastnit studentské divadelní soubory z České republiky při současném splnění podmínky, že jejich vystupující členové jsou ve věku od 15 do 20 let.
Soubory se mohou přehlídky zúčastnit s divadelními inscenacemi (vystoupeními) bez omezení druhového či žánrového (herecké - činoherní divadlo, hudební divadlo - hry se zpěvy, muzikály etc., pohybové a taneční divadlo, loutkové divadlo, divadlo poezie, divadlo pro děti aj.).
Lektorský sbor:
Alena Zemančíková, Vladimír Hulec, Petr Christov, Alexandr Gregar
může (nemusí) nominovat jedno představení, další pak navrhnout s pořadím do programu uvedených celostátních přehlídek. Pořadí inscenací je pro programovou radu doporučením, v konečném programu však může převážit i dramaturgické či technické hledisko.
Program
Pátek 24. března
10.30 ZUŠ Na Střezině, Divadlo Jesličky Hradec Králové
- 11. 15 Commedia Fiorentina - na motivy commedia del´arte
12. 30 – 13. 30 rozborový seminář
13.30 U tří pávů , ZUŠ Na Střezině, Divadlo Jesličky Hradec Králové
- 14.30 Martina Kinská: Dutý úplněk
15.00 LDO ZUŠ, Ústí nad Orlicí
- 15..35 Alena Prokopová: Utopení Ofélie
16.00 ZUŠ Na Střezině, Divadlo Jesličky Hradec Králové
- 17.00 Okna – pásmo jevištních výpovědí
17.30 LDO ZUŠ, Ústí nad Orlicí
- 18.00 Musa Pavlovová: Veselá skleróza aneb Řek
19.00 – 20.00 rozborový seminář
20.00 Dospělá embrya, ZUŠ Na Střezině, Divadlo Jesličky Hradec Králové
- 22.00 O době. A o sobě...
Pesimistická komedie z let padesátých a sedmdesátých na motivy Ludvíka Aškenazyho, Egona Bondyho, Bohumila Hrabala, Jiřího Křenka a života...
22. 30 rozborový seminář
Sobota 25 března
9.30 FAKARIÁTI, ZUŠ Vysoké Mýto
- 10.15 Viktor Dyk: Krysař
10.45 IDY a OTÍK, Dramatická školička Svitavy
- 11.25 Jack´n Jill
12.30 – 13. 30 rozborový seminář
13.30 Divadlo DNO
- 14.30 Nepokojíčky
15.15 TRIARIUS Česká Třebová
- 15.45 Mazací hlava
16.15 – 17.00 rozborový seminář
17.00 J.S.T.E. Artyžok a DRED Náchod
- 18.00 Jan Jakub Kolski: Jenž hraje z talíře
19.30 Geisslers Hofcomoedianten, Kuks
- 20.45 Antonio Bioni: Andromache
22.00 TRIARIUS Česká Třebová
- 22.30 Alexandr Vveděnskij: Jistý počet rozhovorů
23.00 rozborový seminář
Neděle 26. března
10.00 DS (a)Maťák Pardubice
- 11.15 Igor Baurisima: Norway.today
12. 30 - 13.00 rozborový seminář
13.00 ZUŠ Na Střezině, Divadlo Jesličky, Hradec Králové
- 15.00 F. G. Lorca: Yerma
15. 30 rozborový seminář - vyhlášení výsledků
Pátek 24. března
10.30 Divadlo Jesličky, stálá scéna ZUŠ Na Střezině, Hradec Králové
- 11. 15 skupina druhého ročníku druhého stupně
COMMEDIA FIORENTINA - na motivy commedia del´arte
Hrají:
Pimpinela, vdova po proslulém Pantalonovi - Anna Vašková
Isabella, její dcera - Jitka Špičanová
Colombina, její služka - Kristýna Burianová
Dorotea, vdova po slovutném Dottorovi - Marie Lapčíková
Clarice, její dcera - Simona Jarošová
Messalina, vdova po vznešeném Magnificovi - Alžběta Kupčíková
Vittoria, její dcera - Klára Stejskalová
Rosseta, hostinská - Nadja Barková
Smeraldina, její služka - Tereza Vrbická
Flaminia, dohazovačka - Miloslava Nosková
Sqalda, prodavačka sladkostí - Michaela Marečková
Beatrice, výkvět všech zvědavkyň světa - Michaela Szabová
Capitano, výkvět všech armád světa - Ondřej Macl
Trufaldino, výkvět všech sluhů světa - Václav Vystrčil
Hudba: Ludwig van Beethoven, Alžběta Kupčíková
Pedagogické vedení: Jan Dvořák
Premiéra: první jarní den – 21.března 2005 v Divadle Jesličky
Poznámka: soubor vřele děkuje Monice Janákové a dobře ví proč…
Několik slov o inscenaci Comedia Fiorentina:
Jednou z nejosobitějších a dodnes nejinspirativnějších kapitol z dějin divadla je italská Komedia dell´arte – poloimprovizovaná komedie rozvíjející tradice antické komedie (Menandros, Plautus). Využívá typických figur: sluhů ( Harlekýn, Trufaldino, Pierot), chlubivých vojáků ( Capitano), krásných a výřečných služek a milovnic (Kolombina, Smeraldina), lakomých a „učených“ staříků (Pantalone, Dottore), dohazovaček a vdavekchtivých vdov k nejrůznějším variacím na téma šťastné i nešťastné lásky, boje o peníze, dědictví apod. Z principů komedie dell´arte vycházejí i nejlepší komediografové své doby – Goldoni ( jeho Sluha dvou pánů – v hlavní roli s M.Donutilem hraný v Národním divadle nepřetržitě už přes deset let – je snad nejznámější komedií dell´arte vůbec), Moliere (Lakomec, Zdravý nemocný).
I v českém divadelnictví má komedie dell´ arte bohatou inscenační tradici – navazuje na ní např. Václav Kliment Klicpera, Osvobozené divadlo, slavné byly inscenace Jiřího Menzela v Činoherním klubu (Mandragora, Tři v tom) nebo Divadla na provázku. Naše inscenace vychází z několika scén a motivů z různých dochovaných fragmentů scénářů komedie dell´arte a doufáme, že publiku nabízí tři čtvrtě hodiny dobré pohody a zábavy. Určena je (i díky věkovému složení souboru 15 – 17 let) především středoškolskému publiku, pro které může být i zajímavým exkursem do dějin divadla a literatury vůbec.
13.30 U tří pávů , ZUŠ Na Střezině, Divadlo Jesličky Hradec Králové
- 14.30 Martina Kinská: DUTÝ ÚPLNĚK
Představení Dutý úplněk vzniklo na základě ročníkové práce 4. ročníku 2. cyklu LDO ZUŠ Na Střezině v Hradci Králové ve školním roce 2004/2005. Tenkrát jsme zvolili text Martiny Kinské Dutý úplněk jako ideální předlohu pro práci s dialogem. Výsledkem společného objevování pak vznikl projekt, ve kterém hledáme příčiny utrpení tří lidí, jejichž osudy jsou pronásledovány Démonem, který nám brání přijímat a dávat lásku a činí tak náš život nenaplněným. Pro spoustu mladých lidí to může být i drogová závislost....
Vzhledem k tomu, že žáků bylo víc než rolí, střídáme se v alternacích a tak zatím ještě není úplně jasné, kdo bude hrát a kdo jen tak figurovat.
Každopádně na scéně uvidíte: Jitku Kubínovou, Kateřinu Šmehlíkovou, Kláru Pražákovou, Lucii Burgrovou, Magdalénu Vokurkovou, Renatu Huškovou, Tomáše Běhala a Víta Rohra. Scénu, hudbu a "pedagogický dozor" činila Jolana Brannyová.
15.00 LDO ZUŠ, Ústí nad Orlicí
- 15..35 Alena Prokopová: UTOPENÍ OFÉLIE
Pohled na Hamletův příběh očima Ofélie, z reálií, které mohla vnímat ona. Inspirováno úhlem pohledu Jany Mandlové, která rozdělila Ofélii na čtyři části, pro čtyři dívky. Další úpravy již jsou vlastní, vzniklé kompilací původního prozaického textu a textu v úpravě Jany Mandlové.
Hrají:
Dítě – Hana Kubátová
Zamilovaná – Tereza Staňková
Zvědavá – Štěpánka Pecháčková
Dospělá – Pavla Kaufmanová
režie: Markéta Světlíková
16.00 ZUŠ Na Střezině, Divadlo Jesličky Hradec Králové
- 17.00 OKNA
Jevištní výpovědi sedmi mladých lidí.
Vypovídají: Martina Erbsová, Šárka Ziková, Petr David, Maruška Šikýřová, Zuzka Vítková, Vašek Šust a Anička Součková.
Scénář, výtvarno, výběr hudby a dal.:kolektiv
Technická spolupráce: Blahoslav Hermann
Režie. Ema Zámečníková
17.30 LDO ZUŠ, Ústí nad Orlicí
- 18.00 Musa Pavlovová: VESELÁ SKLERÓZA ANEB ŘEK
LDO při ZUŠ Jaroslava Kociána v Ústí nad Orlicí představuje text ruské dadaistické autorky Músy Pavlovové ve vlastní úpravě souboru. Jedná se o absurdní komedii.
Hrají:
Jaru – Anna Kukuczková
Maru – Magdaléna Tkačíková
Soused – Ondřej Staněk
Režie: Markéta Světlíková
20.00 Dospělá embrya, ZUŠ Na Střezině, Divadlo Jesličky Hradec Králové
- 22.00 O DOBĚ. A O SOBĚ…
pesimistická komedie z let padesátých a sedmdesátých
na motivy Aškenazyho Ludvíka, Bondyho Egona, Hrabala Bohumila, Křenka Jiřího
a Života všedního.
S pesimistickými motivy se optimisticky potýkají:
Monika Janáková, Veronika Jarošová, Anna Ježková, Marika Klapková, Jana Kučerová, Tereza Melišová, Marie Netušilová, Lenka Novotná, Marcela Procházková, Lucie Rozkovcová, Eliška Šustová, Petr Čapek, Martin Čelko, Ondřej Dušek, Jan Dvořák, Jan Kučera, Jakub Malý, Jiří Pecháček, Petr Richter, Karel Syrůček, Roman Štajner, Petr Vydarený
Poprvé potýkáno 23. 3. 2006 v Divadle Jesličky.
Sobota 25 března
9.30 FAKARIÁTI, ZUŠ Vysoké Mýto
- 10.15 Viktor Dyk: KRYSAŘ
Zpracování scénáře je kolektivní a opírá se o základní syžet knihy Viktora Dyka - Krysař.
Hudba Agnes Kutás a Jaroslav Kořán.
Režie: Irena Truhlářová
Nalezení lásky.Víra v její sílu. Důvěra v člověka.
Láska - dar daný do vínku duše. Je skryt v každém z nás.
Nelze zradit. Časový řetězec života je o nás.
10.45 IDY a OTÍK, Dramatická školička Svitavy
- 11.25 JACK´N JILL
Soubor Idy a Otík existuje pod tímto názvem zhruba dva roky. V pozměněné sestavě a pod více či méně obdobnými názvy se na amatérské scéně nalézá již několik let. Založila jej Monika Formanová, která se však v současné době musí věnovat bohulibějším věcem. : - ) V souboru zřejmě dřímá nadměrný invenční potenciál, neb za existenci dvou let se mu podařilo vymyslet, sepsat a odehrát dvě autorská představení, z nichž jedno jste mohli pod názvem Hra (o)sudu vidět i vy, návštěvníci loňského Audimaforu.
Letošní kus se tedy jmenuje Jack ´n´ Jill a jde v něm v prvé řadě o zachycení vztahů a jejich dynamiku, která je často dohnána do extrému na půdorysu detektivního příběhu. Představení nemá jednoduchou stavbu, což koresponduje s hlavní myšlenkou kusu: "Nic není takové, jak by se na první pohled zdálo." Důležitou roli zde hraje hudba, která se často stává ne-li hercem, tak rozhodně činitelem, který ovlivňuje a určuje děj příběhu.
Soubor hraje ve složení:
Martina Ješinová - přítelkyně, policista
Pavla Pokorná - manželka (Jill), barman
Viktor Willant - manžel (Jack)
Veronika Kubová - milenka, policista
Bára Urbanová - soukromý detektiv (Louis Norman)
Scénář, scénografie, výběr hudby, režie: soubor a Michal Kadlec
Věkový průměr souboru je 18 let.
13.30 Divadlo DNO
- 14.30 NEPOKOJÍČKY
Námět: Jiří Jelínek, Zuzka Vítková, Petr Maška
Hrají: Zuzka Vítková, Markéta Stránská, Diana Čičmanová, Dominika Špalková
hudba, zvuky, ruchy, mix: Matěj Pospíšil.
Dále zazní nahrávky : Plácecké kapely „Zvuk srdce a ráj ucha“ ve složení: Matěj Pospíšil, Bára a Jan Kratochvílovi, Kamil Bělohlávek, texty k písním: Jiří Jelínek a Matěj Pospíšil, zpěv, vokály: Vendulka Šepsová, Markéta Stránská, Matěj Pospíšil
Režie: Jiří Jelínek a kol.
Představení „ Nepokojíčky“ se nepohybuje na hraně pohybového divadla, ale zato znepokojivě blízko hrany jeviště.
Představení „ Nepokojíčky“ je společný projekt pěti děvčat a dvou režisérů – chlapců. Přičemž některá děvčata jsou zároveň režisérkami.
Představení „Nepokojíčky“ je o tak malých věcech, že se nevejdou ani do pokojíčku.
Představení „Nepokojíčky“ je jemné jako svetřík a stejně tak škrtí.
15.15 TRIARIUS Česká Třebová
- 15.45 MAZACÍ HLAVA
Jste neúspěšní? Býváte často unavení, trpíte poruchami spánku, obáváte se budoucnosti?
Na začátku jste byli čistí, vzpomínáte? Už je to dávno.
Nemáte štěstí, nemáte prostředky, nemáte záruky, nemáte čas? Nemáte skoro nic?... Máme pro vás řešení…
Text byl sestaven z úlovků nabytých při kleptomanských výletech v oblasti současné
literatury.
Dramatizace, úprava: Laco Špais
Výtvarná spolupráce: Bohouš Špaček
Hudební spolupráce: Jirka Duchoň
Technická spolupráce: Petr Hýbl
Lektor taj-či: Iva Jurenková
Hrají: Verča Stasiowská, Lenka Špaisová, Jirka Duchoň, Ivoš Soukup, Joska J. Kopecký
režie: Triarius
Premiéra 5/11 2005
17.00 J.S.T.E. Artyžok a DRED Náchod
- 18.00 Jan Jakub Kolski: GRAJĄCY Z TALERZA – JENŽ HRAJE Z TALÍŘE
režie: Ondřej Pumr
Stary Marczyk niechcący przyzywa do siebie Kostuchę i w zamian za kilka dni życia na załatwienie wszystkich spraw obiecuje jej, że zagra dla niej wędrowny grajek Lunda, szukający melodii dla swych skrzypek na ornamentach z kawałków talerzy. Ten jednak nie chce grać dla Śmierci, a i Marczyk, zamiast pozałatwiać swoje sprawy, znajduje sobie nowy problem - stojącą na krawędzi samobójstwa, karliczkę Jankę, którą przygarnia do siebie. Głęboko w Marczykowej studni skrywa się przed światem jeszcze jeden uciekinier - Morka, niegdyś cyrkowy potwór z dwiema twarzami. Gdy ostatecznie Kostucha zbiera swoje żniwo, Janka i Morka dowiadująsię o sobie i między nimi rodzi się miłość. W cudowny sposób Janka zaczyna rosnąć, ale Morka wątpi, czy piękna obecnie Janka będzie dalej kochać takiego cudaka jak on, i ostatecznie ucieka. Janka jednak nie przestaje rosnąć
Lubisz jak jabłko spadnie na ziemię? I ten odgłos... A jak wiosną szreń podmaluje trawy,
albo jak pies obszczeka daleko i po mgle pójdzie taki cieniutki jazgot. Albo jeszcze co innego - jesień jest, dajmy na to i łętowy dym puknie w nozdrza.
Marczyk: Kosa jest do żniwowania, tak wymyślił Pan Bóg, nie inaczej.
Śmierć: A co ja robię innego Marczyk, ty jesteś moje żniwo, moje żyto i pszenica. Ja żniwuję Marczyk.
Jest taka okolica w świecie, po której chodzi Lunda-człowiek grający z ułomków talerzy.
Z ornamentów na nich namalowanych czyta jak z nut i gra-piękną muzykę. Marzy, aby kiedyś zagrać z całego talerza, cały okrągły szlaczek. Marzy, ale gra jedynie z fragmentów. Bardzo się boi muzyki z całego talerza. W tej samej okolicy zdarza się wielka miłość. Para bohaterów, On i Ona - kochają po raz pierwszy, więc kochają niezręcznie, śmiesznie, wzruszająco, łatwo ulegając nagłej egzaltacji i tak samo łatwo - przerażeniu, że za miłość spotka ich kara. Narodzinom uczucia i jego spełnieniu przeszkodzić może Kostucha, która
też przechadza się po tej okolicy. Na szczęście jest Lunda i jego muzyka . . . Miłość wygrywa ze wszystkim. Nawet z tym, że On jest potworen zbiegłym z cyrku, gdzie wystawiano go
na widok publiczny, lżono i opluwano, Ona zaś jest karliczką mierzącą niewiele ponad metr wzrostu. Kiedy się zakochują - Karliczka zaczyna rosnąć z miłości. Kłopot w tym, że nie przestając kochać, nie przestaje też rosnąć . . .
19.31 Geisslers Hofcomoedianten, Kuks
- 20.45 Antonio Bioni: ANDROMACHE
Antonio Bioni (1698 - 1739) je klíčovou postavou pro dějiny italské opery v Čechách. Dne 6. května 1723 v Praze podepsali A.M. Peruzzi a A. Denzio smlouvu o provozu pravidelné operní sezóny v Praze, Drážďanech a Lipsku. Denzio měl v Benátkách vytvořit 19členný soubor, Peruzzi sestavu schválit, a odcestovat do Čech, „dobře zásobený librety a podle potřeby poezii upravovat i psát“. Soubor měl mít 8 zpěváků, houslistu schopného řídit orchestr, malíře a architekta, strojníka, krejčího a také „maestra di musica, který bude umět
zhudebnit jakoukoliv operu, kterou určí řečení pánové Peruzzi a Denzio, až do výše čtyř ročně“. Tímto všestranným a pohotovým kapelníkem se stal Antonio Bioni. Syn benátského krejčího napsal a řídil svou první operu Climene v Chioggi roku 1721. Následovaly opery
pro Ferraru a angažmá do Denzio-Peruzziho souboru. Smlouvou ze 6. června 1724 byl soubor přesměrován do Sporckových lázní Kuks, kam 23členná společnost přijela 11. srpna. Zde se v plenéru hrála Bioniho opera Orlando furioso o nedělích, útercích a čtvrtcích, ve zbývajících dnech hrál komedie v kukském divadle (Comoedien-Haus) činoherní soubor - toho roku
s Heinrichem Rademinem (Atalanta). Dne 24. 9. se posledním představením v Kuksu uzavřela první letní Denziova sezóna a soubor se stěhoval do Prahy. Úspěch pražské premiéry Bioniho opery Orlando furioso 23. října 1724 byl obrovský a Sporckovi se dostávalo od pražské šlechty velkého obdivu. Sporckův dvorní básník G. B. Hancke po kukské premiéře napsal : „Řeka Vltava děkuje jménem českého království hraběti Sporckovi za uvedení italské
opery do Čech". Denzio-Peruzziho operní společnost hrála v Praze celou sezónu, nato opět následovaly letní produkce v lázních v Kuksu (1. 7. - 20.9.1725). Se vzrůstající popularitou ale došlo k roztržce mezi oběma provozovateli společnosti. Denzio napsal pražskému místodržitelství udání na Peruzziho pro nezaplacené dluhy, žádal jejich uvěznění a uznání sebe sama jako principála. Členové souboru včetně Bioniho jeho žádost podpořili a Peruzzi musel nakonec z Prahy odejít do Breslau. Ještě v listopadu 1725 se Bioniho opera Armida hrála ve Sporckově divadle, poté však z Prahy odešel do Breslau i Antonio Bioni s dalšími zpěváky. Bioniho Orlando furioso posloužil i jako inaugurační představení pro otevření divadla v Míčovně v Breslau, kde Bioni řídil představení v letech 1725 - 1734 a zkomponoval zde 21 oper. Protože mannheimský kurfiřt byl zároveň titulárním vratislavským arcibiskupem, získal A. Bioni i titul dvorního skladatele, avšak jeho osudy po roce 1734 jsou neznámé.
V nedávné době se našlo kompletní libreto Apostola Zena s devíti áriemi a předehrou k Bioniho opeře Andromache (A. Zeno) zkomponovanou pro vratislavskou sezónu 1729/30. Dochovaný materiál nese označení „Arie Per Musica Del Signor Antonio Bioni Cantate In
Brislavia Il Carnovale Dell’Anno 1730“. Je zřejmé, že to byla právě tato opera, kterou Antonio Bioni zahájil svou kariéru vratislavského impresária v letech 1730 - 1734. Děj opery se odehrává v mýtických dobách po dobytí Tróje. Andromache , dcera thébského krále, je vdovou po trójském vládci Hektorovi, kterého zabil Achilles. Syn Achillův Pyrrhos, nový vládce Tróje, se však do své otrokyně Andromachy osudově zamiluje…
„Geisslerovské proplutí“ hlubokými operními tůněmi barokní doby!
Postavy
Pyrrhos, syn Achilleův, král epirský, milenec Andromachy.
Andromache, vdova po Hektorovi, princezna trojská a otrokyně Pyrrhova.
Astyanax, mladík, syn Andromachy.
Telemachos, mladík, syn Odyssea, vychován Andromachou též pod jménem Astyanakta.
Odysseus, král Ithaky, řecký velvyslanec.
Hermione, dcera Menelaa, krále Sparty, a Heleny, snoubenka Pyrrha a milenka Oresta.
Helenos, věštec Apollonův, tajný milenec Andromachy.
Orestes, syn Agamemnona, krále argského, milenec Hermiony a přítel Oddysseův.
Odehrává se v Tróji.
překlad: Kateřina Bohadlová
hrají Geisslers Hofcomoedianten: Otakar Faifr, Kateřina Bohadlová, Vendula Štíchová, Martin Bohadlo, Michal Novák a Helenos j.h.
původní árie A. Bioniho k opeře L´Andromaca zpívají : Pavla Rychtářová – soprán, Ludmila Horová – alt, Michael Pospíšil - bas
hudbu hraje Collegium Musica Antiqua Teplice: Veronika Opluštilová, Šárka Langová – housle, Ondřej Pešl – viola, Radovan Skalický – fagot, Lenka Suchanová – violoncello, Štěpánka Hájková – cembalo, dirigent a umělecký vedoucí Lukáš Vytlačil
zvuková nahrávka: Tomáš Peterka
scéna, kostýmy: Kristýna Šrolová
dramaturgie a transkripce: S. B.
režie: Petr Hašek
světová obnovená premiéra: Kuks, Comoedien-Haus, 26. 8. 2005
22.00 TRIARIUS Česká Třebová
- 22.30 Alexandr Vveděnskij: JISTÝ POČET ROZHOVORŮ
Rozhovory jsou inscenace nasáklá vodkou, krví a širokou ruskou duší… Trojjediné Vveděnského vědomí je dějištěm rozhovorů o vzpomínání, o hře v karty, o útěku po pokoji…především ale o smrti, jejích podivných hrách, o útěku před ní, o neustálém směřování do jejího područí.
Znovuzrozené představení v obměněné herecké partě se svým novým nastudováním získalo na mnohém. Především na akčnosti: bavil se dramaturg, bavili se někteří herci, doufejme, že dostatek vodky a krve potěší i diváky. Naše nové akční zpracování, při kterém se herci jednou za čas najedí, napijí a nafackují si, má jistě šanci stát se trhákem roku. Nebo alespoň nevyhánět diváky ze sálů…Zpívat k tomu bude Žanna Bičevská a jedna nejmenovaná japonská kapela…
Hrají Josef J. Kopecký, Ivoš Soukup, Jiří Duchoň a Lenka Špaisová
Režie Lenka a Laco Špaisová
Neděle 26. března
10.00 DS (a)Maťák Pardubice
- 11.15 Igor Baurisima: NORWAY.TODAY
V únoru roku 2000 vzrušila veřejnost zpráva z tisku. Dva mladí lidé, třiadvacetiletý Nor a sedmnáctiletá Rakušanka, kteří se poznali v internetovém chatroomu pro lidi se sebevražednými sklony, spáchali sebevraždu skokem ze 600 m vysokého útesu Prekestolen nad norským Lysefjordem. Tato událost inspirovala švýcarského dramatika českého původu Igora Bauresimu k napsání hry "norway.today" uvedenou v listopadu téhož roku. Opřít se mohl o několik známých faktů. Například se ví, že na inkriminované místo přijeli odpoledne a skočili za svítání následujícího dne. Jak prožili svou poslední noc zůstává tajemstvím. Autor se tak snaží rekonstruovat poslední hodiny této mladé dvojice. O čem si asi tak mohli povídat dva lidé, kteří se předtím v životě neviděli a teď je čeká společná smrt? Třeba jeden ve druhém najdou přítele, který naslouchá, zažijí dosud nejintenzivnější pocit štěstí, ale bude to stačit?
Igor Bauresima se narodil matce Rusce a otci Čechovi v r. 1964 v Praze. V roce 1968 emigroval s rodiči do Švýcarska, kde v roce 1990 získal diplom architekta, stal se majitelem úspěšného studia, ale zároveň přední postavou místní nezávislé umělecké scény. Působil jako hudebník, režisér i dramatik. Všemi hrami Igora Bauersimy se táhne jako červená nit otázka týkající se smyslu reality a opravdovosti našich činů a emocí. Co je skutečnost a co jenom zdání?
Hrají:
Kristýna Hypšová
Mirek Bažant
Režie: Kirsten Fasan
12. 30 - 13.00 rozborový seminář
13.00 ZUŠ Na Střezině, Divadlo Jesličky, Hradec Králové
- 15.00 F. G. Lorca: YERMA
Scénář s použitím překladu Antonína Přidala
a úryvků ze hry bří. Mrštíků Maryša - Ema Zámečníková a Martina Erbsová
Hudba - Josef Zámečník
Hudební nastudování - Anna Součková
Hudební spolupráce - Kristýna Burianová
Scéna, kostýmy, maškary - Zuzka Vítková
Spolupráce na kostýmech - Maruška Šikýřová
Spolupráce při vodění maškar - Magda Vokurková
Světla - Ema Zámečníková
Režie - Emilie Zámečníková
Hrají:
Yerma - Šárka Ziková
Juan, její muž - Petr David
Viktor, pastýř - Milan Hajn
Marie, přítelkyně - Marie Šikýřová
Stařena - Anna Součková
Její syn - Vašek Šust
Dolores, vědma - Zuzana Hodková
Její dcera - Jitka Kubínová
Děvčata - Magda Vokurková, Katka Šmehlíková, Zuzana Vítková
Pastýři - Vladimír Erbs, Blahoslav Hermann, Tom Seidl, Ondra Hejna
Otec Juana - Jan Kastner
Sestry Juana - Zuzana Kokešová, Lenka Šulcová
Maryša - Martina Erbová
Federico García Lorca
Narozen 5. června 1898. Popraven frankisty 19. srpna 1936. Španělský básník a dramatik. Od roku 1909 žil v Granadě, kde studoval střední školu. Roku 1914 začal studovat filozofii, literaturu a práva a od roku 1919 pokračoval ve studiích v Madridu, který se stal ohniskem umělecké avantgardy. O drama se Lorca pokoušel již v počátcích své tvorby. V roce 1920 debutoval poetickou komedií Uhrančivý motýl (El maleficio de la mariposa, 1919). V době, kdy pracoval na sbírce Cikánské
romance, se začal zabývat hrou Mariana Pinedová (uvedena poprvé v červnu 1927), kterou sám označil jako „lidovou romanci“. V závěrečném, klíčovém období Lorkovy dramatické tvorby dominuje žánr tragédie. Po Krvavé svatbě (Bodas de sangre, 1933) píše Yermu (1934) a svou vrcholnou hru Dům Bernardy z Alby (La casa de Bernarda Alba, 1936).
Kontakty na soubory:
Divadelní soubor Jesličky, stálá scéna ZUŠ Na Střezině Hradec Králové
Kontakt: Divadlo Jesličky, 500 03 Hradec Králové, ZUŠ Na Střezině
Tel. 495 430 418,
http://jeslicky.strezina.cz/
Okna
Yerma
Ema Zámečníková, 777 284 303
E-mailová adresa: EmilieZamecnikova@seznam.cz
O době. A o sobě...
Commedia Fiorentina
Jan Dvořák, 776 228 880
E-mailová adresa: janjdvorak@seznam.cz
Dutý úplněk
Jolana BRANNYOVÁ, 607 157 160
E-mailová adresa: brannyova@seznam.cz
LDO ZUŠ, Ústí nad Orlicí
Alena Prokopová: Utopení Ofélie
Musa Pavlovová: Veselá skleróza aneb Řek
Markéta SVÉTLÍKOVÁ, 723 559 390
E-mailová adresa: marketa.svetlikova@seznam.cz
BEDŘICH, Dramatická školička Svitavy
Jack´n Jill
Michal KADLEC, 737 129 014
E-mailová adresa: michal.kadlec@kultura-svitavy.cz
Divadlo DNO
Nepokojíčky
Dominika ŠPALKOVÁ, 604 193 540
E-mailová adresa: domenika@seznam.cz
Fakariáti, ZUŠ Vysoké Mýto
Viktor Dyk: Krysař
TRUHLÁŘOVÁ, Irena, 608 269 362
E-mailová adresa: truhlarova.irena@seznam.cz
J.S.T.E. Artyžok a DRED Náchod
Jan Jakub Kolski: Jenž hraje z talíře
Kontakt: Ondřej PUMR, 777 344 733
E-mailová adresa: ondrzej@post.cz
TRIARIUS Česká Třebová
Mazací hlava
Alexandr Vveděnskij: Jistý počet rozhovorů
Kontakt: Lenka Špaisová, tel. 724 235 931
E-mailová adresa: u.s.trs@email.cz
http://www.ctrebova.net/triarius/
Geisslers Hofcomoedianten, Kuks
Antonio Bioni: Andromache
Petr Hašek – 777078896, hasanek@centrum.cz
Otakar Faifr – 605589002, pronachod@centrum.cz - produkce
DS (a)Maťák Pardubice
Igor Baurisima: Norway.today Kontakt: Petr Kouba, tel. 724 111 779
E-mailová adresa: petr.kouba@rozhlas.cz
http://exil.pardubice.cz
Z podkladů dodaných vystupujícími soubory zpracovala Naďa Gregarová
Graficky upravil Mario Alfieri
Vydal SAK Impuls Hradec králové
Náklad 100 ks
Jen pro vnitřní potřebu
Kulturní klub Rabštejn v Kostelci nad Orlicí
Volné sdružení východočeských divadelníků
za finančního přispění Královéhradeckého kraje, Pardubického kraje a Ministerstva kultury ČR
AUDIMAFOR aneb Kostelecký kostlivec
Kulturní klub Rabštejn Kostelec nad Orlicí
24. – 26 . března 2006
Regionální přehlídka mladého a experimentujícího divadla a divadla poezie
s postupem na Šrámkův Písek, Prima sezónu Náchod, Wolkrův Prostějov
Šrámkův Písek 2006
je koncipován jako celostátní přehlídka souborů experimentujících osobitým způsobem s obsahem a formou představení. Přehlídka nemá věkové ani žánrové omezení (pouze není určena dětským souborům).
Wolkrův Prostějov 2006
základem inscenace by měl být literární text, jehož zpracování má výraznou poetiku.
Náchodská prima sezóna 2006
je koncipována jako celostátní přehlídka studentského divadla umožňující setkání studentských divadelních kolektivů, prezentaci a konfrontaci výsledků jejich práce. Hlavními cíli přehlídky jsou podpora zájmu studentů o divadelní aktivity, vzájemná inspirace a kultivace studentské divadelní činnosti.
Přehlídky se mohou zúčastnit studentské divadelní soubory z České republiky při současném splnění podmínky, že jejich vystupující členové jsou ve věku od 15 do 20 let.
Soubory se mohou přehlídky zúčastnit s divadelními inscenacemi (vystoupeními) bez omezení druhového či žánrového (herecké - činoherní divadlo, hudební divadlo - hry se zpěvy, muzikály etc., pohybové a taneční divadlo, loutkové divadlo, divadlo poezie, divadlo pro děti aj.).
Lektorský sbor:
Alena Zemančíková, Vladimír Hulec, Petr Christov, Alexandr Gregar
může (nemusí) nominovat jedno představení, další pak navrhnout s pořadím do programu uvedených celostátních přehlídek. Pořadí inscenací je pro programovou radu doporučením, v konečném programu však může převážit i dramaturgické či technické hledisko.
Program
Pátek 24. března
10.30 ZUŠ Na Střezině, Divadlo Jesličky Hradec Králové
- 11. 15 Commedia Fiorentina - na motivy commedia del´arte
12. 30 – 13. 30 rozborový seminář
13.30 U tří pávů , ZUŠ Na Střezině, Divadlo Jesličky Hradec Králové
- 14.30 Martina Kinská: Dutý úplněk
15.00 LDO ZUŠ, Ústí nad Orlicí
- 15..35 Alena Prokopová: Utopení Ofélie
16.00 ZUŠ Na Střezině, Divadlo Jesličky Hradec Králové
- 17.00 Okna – pásmo jevištních výpovědí
17.30 LDO ZUŠ, Ústí nad Orlicí
- 18.00 Musa Pavlovová: Veselá skleróza aneb Řek
19.00 – 20.00 rozborový seminář
20.00 Dospělá embrya, ZUŠ Na Střezině, Divadlo Jesličky Hradec Králové
- 22.00 O době. A o sobě...
Pesimistická komedie z let padesátých a sedmdesátých na motivy Ludvíka Aškenazyho, Egona Bondyho, Bohumila Hrabala, Jiřího Křenka a života...
22. 30 rozborový seminář
Sobota 25 března
9.30 FAKARIÁTI, ZUŠ Vysoké Mýto
- 10.15 Viktor Dyk: Krysař
10.45 IDY a OTÍK, Dramatická školička Svitavy
- 11.25 Jack´n Jill
12.30 – 13. 30 rozborový seminář
13.30 Divadlo DNO
- 14.30 Nepokojíčky
15.15 TRIARIUS Česká Třebová
- 15.45 Mazací hlava
16.15 – 17.00 rozborový seminář
17.00 J.S.T.E. Artyžok a DRED Náchod
- 18.00 Jan Jakub Kolski: Jenž hraje z talíře
19.30 Geisslers Hofcomoedianten, Kuks
- 20.45 Antonio Bioni: Andromache
22.00 TRIARIUS Česká Třebová
- 22.30 Alexandr Vveděnskij: Jistý počet rozhovorů
23.00 rozborový seminář
Neděle 26. března
10.00 DS (a)Maťák Pardubice
- 11.15 Igor Baurisima: Norway.today
12. 30 - 13.00 rozborový seminář
13.00 ZUŠ Na Střezině, Divadlo Jesličky, Hradec Králové
- 15.00 F. G. Lorca: Yerma
15. 30 rozborový seminář - vyhlášení výsledků
Pátek 24. března
10.30 Divadlo Jesličky, stálá scéna ZUŠ Na Střezině, Hradec Králové
- 11. 15 skupina druhého ročníku druhého stupně
COMMEDIA FIORENTINA - na motivy commedia del´arte
Hrají:
Pimpinela, vdova po proslulém Pantalonovi - Anna Vašková
Isabella, její dcera - Jitka Špičanová
Colombina, její služka - Kristýna Burianová
Dorotea, vdova po slovutném Dottorovi - Marie Lapčíková
Clarice, její dcera - Simona Jarošová
Messalina, vdova po vznešeném Magnificovi - Alžběta Kupčíková
Vittoria, její dcera - Klára Stejskalová
Rosseta, hostinská - Nadja Barková
Smeraldina, její služka - Tereza Vrbická
Flaminia, dohazovačka - Miloslava Nosková
Sqalda, prodavačka sladkostí - Michaela Marečková
Beatrice, výkvět všech zvědavkyň světa - Michaela Szabová
Capitano, výkvět všech armád světa - Ondřej Macl
Trufaldino, výkvět všech sluhů světa - Václav Vystrčil
Hudba: Ludwig van Beethoven, Alžběta Kupčíková
Pedagogické vedení: Jan Dvořák
Premiéra: první jarní den – 21.března 2005 v Divadle Jesličky
Poznámka: soubor vřele děkuje Monice Janákové a dobře ví proč…
Několik slov o inscenaci Comedia Fiorentina:
Jednou z nejosobitějších a dodnes nejinspirativnějších kapitol z dějin divadla je italská Komedia dell´arte – poloimprovizovaná komedie rozvíjející tradice antické komedie (Menandros, Plautus). Využívá typických figur: sluhů ( Harlekýn, Trufaldino, Pierot), chlubivých vojáků ( Capitano), krásných a výřečných služek a milovnic (Kolombina, Smeraldina), lakomých a „učených“ staříků (Pantalone, Dottore), dohazovaček a vdavekchtivých vdov k nejrůznějším variacím na téma šťastné i nešťastné lásky, boje o peníze, dědictví apod. Z principů komedie dell´arte vycházejí i nejlepší komediografové své doby – Goldoni ( jeho Sluha dvou pánů – v hlavní roli s M.Donutilem hraný v Národním divadle nepřetržitě už přes deset let – je snad nejznámější komedií dell´arte vůbec), Moliere (Lakomec, Zdravý nemocný).
I v českém divadelnictví má komedie dell´ arte bohatou inscenační tradici – navazuje na ní např. Václav Kliment Klicpera, Osvobozené divadlo, slavné byly inscenace Jiřího Menzela v Činoherním klubu (Mandragora, Tři v tom) nebo Divadla na provázku. Naše inscenace vychází z několika scén a motivů z různých dochovaných fragmentů scénářů komedie dell´arte a doufáme, že publiku nabízí tři čtvrtě hodiny dobré pohody a zábavy. Určena je (i díky věkovému složení souboru 15 – 17 let) především středoškolskému publiku, pro které může být i zajímavým exkursem do dějin divadla a literatury vůbec.
13.30 U tří pávů , ZUŠ Na Střezině, Divadlo Jesličky Hradec Králové
- 14.30 Martina Kinská: DUTÝ ÚPLNĚK
Představení Dutý úplněk vzniklo na základě ročníkové práce 4. ročníku 2. cyklu LDO ZUŠ Na Střezině v Hradci Králové ve školním roce 2004/2005. Tenkrát jsme zvolili text Martiny Kinské Dutý úplněk jako ideální předlohu pro práci s dialogem. Výsledkem společného objevování pak vznikl projekt, ve kterém hledáme příčiny utrpení tří lidí, jejichž osudy jsou pronásledovány Démonem, který nám brání přijímat a dávat lásku a činí tak náš život nenaplněným. Pro spoustu mladých lidí to může být i drogová závislost....
Vzhledem k tomu, že žáků bylo víc než rolí, střídáme se v alternacích a tak zatím ještě není úplně jasné, kdo bude hrát a kdo jen tak figurovat.
Každopádně na scéně uvidíte: Jitku Kubínovou, Kateřinu Šmehlíkovou, Kláru Pražákovou, Lucii Burgrovou, Magdalénu Vokurkovou, Renatu Huškovou, Tomáše Běhala a Víta Rohra. Scénu, hudbu a "pedagogický dozor" činila Jolana Brannyová.
15.00 LDO ZUŠ, Ústí nad Orlicí
- 15..35 Alena Prokopová: UTOPENÍ OFÉLIE
Pohled na Hamletův příběh očima Ofélie, z reálií, které mohla vnímat ona. Inspirováno úhlem pohledu Jany Mandlové, která rozdělila Ofélii na čtyři části, pro čtyři dívky. Další úpravy již jsou vlastní, vzniklé kompilací původního prozaického textu a textu v úpravě Jany Mandlové.
Hrají:
Dítě – Hana Kubátová
Zamilovaná – Tereza Staňková
Zvědavá – Štěpánka Pecháčková
Dospělá – Pavla Kaufmanová
režie: Markéta Světlíková
16.00 ZUŠ Na Střezině, Divadlo Jesličky Hradec Králové
- 17.00 OKNA
Jevištní výpovědi sedmi mladých lidí.
Vypovídají: Martina Erbsová, Šárka Ziková, Petr David, Maruška Šikýřová, Zuzka Vítková, Vašek Šust a Anička Součková.
Scénář, výtvarno, výběr hudby a dal.:kolektiv
Technická spolupráce: Blahoslav Hermann
Režie. Ema Zámečníková
17.30 LDO ZUŠ, Ústí nad Orlicí
- 18.00 Musa Pavlovová: VESELÁ SKLERÓZA ANEB ŘEK
LDO při ZUŠ Jaroslava Kociána v Ústí nad Orlicí představuje text ruské dadaistické autorky Músy Pavlovové ve vlastní úpravě souboru. Jedná se o absurdní komedii.
Hrají:
Jaru – Anna Kukuczková
Maru – Magdaléna Tkačíková
Soused – Ondřej Staněk
Režie: Markéta Světlíková
20.00 Dospělá embrya, ZUŠ Na Střezině, Divadlo Jesličky Hradec Králové
- 22.00 O DOBĚ. A O SOBĚ…
pesimistická komedie z let padesátých a sedmdesátých
na motivy Aškenazyho Ludvíka, Bondyho Egona, Hrabala Bohumila, Křenka Jiřího
a Života všedního.
S pesimistickými motivy se optimisticky potýkají:
Monika Janáková, Veronika Jarošová, Anna Ježková, Marika Klapková, Jana Kučerová, Tereza Melišová, Marie Netušilová, Lenka Novotná, Marcela Procházková, Lucie Rozkovcová, Eliška Šustová, Petr Čapek, Martin Čelko, Ondřej Dušek, Jan Dvořák, Jan Kučera, Jakub Malý, Jiří Pecháček, Petr Richter, Karel Syrůček, Roman Štajner, Petr Vydarený
Poprvé potýkáno 23. 3. 2006 v Divadle Jesličky.
Sobota 25 března
9.30 FAKARIÁTI, ZUŠ Vysoké Mýto
- 10.15 Viktor Dyk: KRYSAŘ
Zpracování scénáře je kolektivní a opírá se o základní syžet knihy Viktora Dyka - Krysař.
Hudba Agnes Kutás a Jaroslav Kořán.
Režie: Irena Truhlářová
Nalezení lásky.Víra v její sílu. Důvěra v člověka.
Láska - dar daný do vínku duše. Je skryt v každém z nás.
Nelze zradit. Časový řetězec života je o nás.
10.45 IDY a OTÍK, Dramatická školička Svitavy
- 11.25 JACK´N JILL
Soubor Idy a Otík existuje pod tímto názvem zhruba dva roky. V pozměněné sestavě a pod více či méně obdobnými názvy se na amatérské scéně nalézá již několik let. Založila jej Monika Formanová, která se však v současné době musí věnovat bohulibějším věcem. : - ) V souboru zřejmě dřímá nadměrný invenční potenciál, neb za existenci dvou let se mu podařilo vymyslet, sepsat a odehrát dvě autorská představení, z nichž jedno jste mohli pod názvem Hra (o)sudu vidět i vy, návštěvníci loňského Audimaforu.
Letošní kus se tedy jmenuje Jack ´n´ Jill a jde v něm v prvé řadě o zachycení vztahů a jejich dynamiku, která je často dohnána do extrému na půdorysu detektivního příběhu. Představení nemá jednoduchou stavbu, což koresponduje s hlavní myšlenkou kusu: "Nic není takové, jak by se na první pohled zdálo." Důležitou roli zde hraje hudba, která se často stává ne-li hercem, tak rozhodně činitelem, který ovlivňuje a určuje děj příběhu.
Soubor hraje ve složení:
Martina Ješinová - přítelkyně, policista
Pavla Pokorná - manželka (Jill), barman
Viktor Willant - manžel (Jack)
Veronika Kubová - milenka, policista
Bára Urbanová - soukromý detektiv (Louis Norman)
Scénář, scénografie, výběr hudby, režie: soubor a Michal Kadlec
Věkový průměr souboru je 18 let.
13.30 Divadlo DNO
- 14.30 NEPOKOJÍČKY
Námět: Jiří Jelínek, Zuzka Vítková, Petr Maška
Hrají: Zuzka Vítková, Markéta Stránská, Diana Čičmanová, Dominika Špalková
hudba, zvuky, ruchy, mix: Matěj Pospíšil.
Dále zazní nahrávky : Plácecké kapely „Zvuk srdce a ráj ucha“ ve složení: Matěj Pospíšil, Bára a Jan Kratochvílovi, Kamil Bělohlávek, texty k písním: Jiří Jelínek a Matěj Pospíšil, zpěv, vokály: Vendulka Šepsová, Markéta Stránská, Matěj Pospíšil
Režie: Jiří Jelínek a kol.
Představení „ Nepokojíčky“ se nepohybuje na hraně pohybového divadla, ale zato znepokojivě blízko hrany jeviště.
Představení „ Nepokojíčky“ je společný projekt pěti děvčat a dvou režisérů – chlapců. Přičemž některá děvčata jsou zároveň režisérkami.
Představení „Nepokojíčky“ je o tak malých věcech, že se nevejdou ani do pokojíčku.
Představení „Nepokojíčky“ je jemné jako svetřík a stejně tak škrtí.
15.15 TRIARIUS Česká Třebová
- 15.45 MAZACÍ HLAVA
Jste neúspěšní? Býváte často unavení, trpíte poruchami spánku, obáváte se budoucnosti?
Na začátku jste byli čistí, vzpomínáte? Už je to dávno.
Nemáte štěstí, nemáte prostředky, nemáte záruky, nemáte čas? Nemáte skoro nic?... Máme pro vás řešení…
Text byl sestaven z úlovků nabytých při kleptomanských výletech v oblasti současné
literatury.
Dramatizace, úprava: Laco Špais
Výtvarná spolupráce: Bohouš Špaček
Hudební spolupráce: Jirka Duchoň
Technická spolupráce: Petr Hýbl
Lektor taj-či: Iva Jurenková
Hrají: Verča Stasiowská, Lenka Špaisová, Jirka Duchoň, Ivoš Soukup, Joska J. Kopecký
režie: Triarius
Premiéra 5/11 2005
17.00 J.S.T.E. Artyžok a DRED Náchod
- 18.00 Jan Jakub Kolski: GRAJĄCY Z TALERZA – JENŽ HRAJE Z TALÍŘE
režie: Ondřej Pumr
Stary Marczyk niechcący przyzywa do siebie Kostuchę i w zamian za kilka dni życia na załatwienie wszystkich spraw obiecuje jej, że zagra dla niej wędrowny grajek Lunda, szukający melodii dla swych skrzypek na ornamentach z kawałków talerzy. Ten jednak nie chce grać dla Śmierci, a i Marczyk, zamiast pozałatwiać swoje sprawy, znajduje sobie nowy problem - stojącą na krawędzi samobójstwa, karliczkę Jankę, którą przygarnia do siebie. Głęboko w Marczykowej studni skrywa się przed światem jeszcze jeden uciekinier - Morka, niegdyś cyrkowy potwór z dwiema twarzami. Gdy ostatecznie Kostucha zbiera swoje żniwo, Janka i Morka dowiadująsię o sobie i między nimi rodzi się miłość. W cudowny sposób Janka zaczyna rosnąć, ale Morka wątpi, czy piękna obecnie Janka będzie dalej kochać takiego cudaka jak on, i ostatecznie ucieka. Janka jednak nie przestaje rosnąć
Lubisz jak jabłko spadnie na ziemię? I ten odgłos... A jak wiosną szreń podmaluje trawy,
albo jak pies obszczeka daleko i po mgle pójdzie taki cieniutki jazgot. Albo jeszcze co innego - jesień jest, dajmy na to i łętowy dym puknie w nozdrza.
Marczyk: Kosa jest do żniwowania, tak wymyślił Pan Bóg, nie inaczej.
Śmierć: A co ja robię innego Marczyk, ty jesteś moje żniwo, moje żyto i pszenica. Ja żniwuję Marczyk.
Jest taka okolica w świecie, po której chodzi Lunda-człowiek grający z ułomków talerzy.
Z ornamentów na nich namalowanych czyta jak z nut i gra-piękną muzykę. Marzy, aby kiedyś zagrać z całego talerza, cały okrągły szlaczek. Marzy, ale gra jedynie z fragmentów. Bardzo się boi muzyki z całego talerza. W tej samej okolicy zdarza się wielka miłość. Para bohaterów, On i Ona - kochają po raz pierwszy, więc kochają niezręcznie, śmiesznie, wzruszająco, łatwo ulegając nagłej egzaltacji i tak samo łatwo - przerażeniu, że za miłość spotka ich kara. Narodzinom uczucia i jego spełnieniu przeszkodzić może Kostucha, która
też przechadza się po tej okolicy. Na szczęście jest Lunda i jego muzyka . . . Miłość wygrywa ze wszystkim. Nawet z tym, że On jest potworen zbiegłym z cyrku, gdzie wystawiano go
na widok publiczny, lżono i opluwano, Ona zaś jest karliczką mierzącą niewiele ponad metr wzrostu. Kiedy się zakochują - Karliczka zaczyna rosnąć z miłości. Kłopot w tym, że nie przestając kochać, nie przestaje też rosnąć . . .
19.31 Geisslers Hofcomoedianten, Kuks
- 20.45 Antonio Bioni: ANDROMACHE
Antonio Bioni (1698 - 1739) je klíčovou postavou pro dějiny italské opery v Čechách. Dne 6. května 1723 v Praze podepsali A.M. Peruzzi a A. Denzio smlouvu o provozu pravidelné operní sezóny v Praze, Drážďanech a Lipsku. Denzio měl v Benátkách vytvořit 19členný soubor, Peruzzi sestavu schválit, a odcestovat do Čech, „dobře zásobený librety a podle potřeby poezii upravovat i psát“. Soubor měl mít 8 zpěváků, houslistu schopného řídit orchestr, malíře a architekta, strojníka, krejčího a také „maestra di musica, který bude umět
zhudebnit jakoukoliv operu, kterou určí řečení pánové Peruzzi a Denzio, až do výše čtyř ročně“. Tímto všestranným a pohotovým kapelníkem se stal Antonio Bioni. Syn benátského krejčího napsal a řídil svou první operu Climene v Chioggi roku 1721. Následovaly opery
pro Ferraru a angažmá do Denzio-Peruzziho souboru. Smlouvou ze 6. června 1724 byl soubor přesměrován do Sporckových lázní Kuks, kam 23členná společnost přijela 11. srpna. Zde se v plenéru hrála Bioniho opera Orlando furioso o nedělích, útercích a čtvrtcích, ve zbývajících dnech hrál komedie v kukském divadle (Comoedien-Haus) činoherní soubor - toho roku
s Heinrichem Rademinem (Atalanta). Dne 24. 9. se posledním představením v Kuksu uzavřela první letní Denziova sezóna a soubor se stěhoval do Prahy. Úspěch pražské premiéry Bioniho opery Orlando furioso 23. října 1724 byl obrovský a Sporckovi se dostávalo od pražské šlechty velkého obdivu. Sporckův dvorní básník G. B. Hancke po kukské premiéře napsal : „Řeka Vltava děkuje jménem českého království hraběti Sporckovi za uvedení italské
opery do Čech". Denzio-Peruzziho operní společnost hrála v Praze celou sezónu, nato opět následovaly letní produkce v lázních v Kuksu (1. 7. - 20.9.1725). Se vzrůstající popularitou ale došlo k roztržce mezi oběma provozovateli společnosti. Denzio napsal pražskému místodržitelství udání na Peruzziho pro nezaplacené dluhy, žádal jejich uvěznění a uznání sebe sama jako principála. Členové souboru včetně Bioniho jeho žádost podpořili a Peruzzi musel nakonec z Prahy odejít do Breslau. Ještě v listopadu 1725 se Bioniho opera Armida hrála ve Sporckově divadle, poté však z Prahy odešel do Breslau i Antonio Bioni s dalšími zpěváky. Bioniho Orlando furioso posloužil i jako inaugurační představení pro otevření divadla v Míčovně v Breslau, kde Bioni řídil představení v letech 1725 - 1734 a zkomponoval zde 21 oper. Protože mannheimský kurfiřt byl zároveň titulárním vratislavským arcibiskupem, získal A. Bioni i titul dvorního skladatele, avšak jeho osudy po roce 1734 jsou neznámé.
V nedávné době se našlo kompletní libreto Apostola Zena s devíti áriemi a předehrou k Bioniho opeře Andromache (A. Zeno) zkomponovanou pro vratislavskou sezónu 1729/30. Dochovaný materiál nese označení „Arie Per Musica Del Signor Antonio Bioni Cantate In
Brislavia Il Carnovale Dell’Anno 1730“. Je zřejmé, že to byla právě tato opera, kterou Antonio Bioni zahájil svou kariéru vratislavského impresária v letech 1730 - 1734. Děj opery se odehrává v mýtických dobách po dobytí Tróje. Andromache , dcera thébského krále, je vdovou po trójském vládci Hektorovi, kterého zabil Achilles. Syn Achillův Pyrrhos, nový vládce Tróje, se však do své otrokyně Andromachy osudově zamiluje…
„Geisslerovské proplutí“ hlubokými operními tůněmi barokní doby!
Postavy
Pyrrhos, syn Achilleův, král epirský, milenec Andromachy.
Andromache, vdova po Hektorovi, princezna trojská a otrokyně Pyrrhova.
Astyanax, mladík, syn Andromachy.
Telemachos, mladík, syn Odyssea, vychován Andromachou též pod jménem Astyanakta.
Odysseus, král Ithaky, řecký velvyslanec.
Hermione, dcera Menelaa, krále Sparty, a Heleny, snoubenka Pyrrha a milenka Oresta.
Helenos, věštec Apollonův, tajný milenec Andromachy.
Orestes, syn Agamemnona, krále argského, milenec Hermiony a přítel Oddysseův.
Odehrává se v Tróji.
překlad: Kateřina Bohadlová
hrají Geisslers Hofcomoedianten: Otakar Faifr, Kateřina Bohadlová, Vendula Štíchová, Martin Bohadlo, Michal Novák a Helenos j.h.
původní árie A. Bioniho k opeře L´Andromaca zpívají : Pavla Rychtářová – soprán, Ludmila Horová – alt, Michael Pospíšil - bas
hudbu hraje Collegium Musica Antiqua Teplice: Veronika Opluštilová, Šárka Langová – housle, Ondřej Pešl – viola, Radovan Skalický – fagot, Lenka Suchanová – violoncello, Štěpánka Hájková – cembalo, dirigent a umělecký vedoucí Lukáš Vytlačil
zvuková nahrávka: Tomáš Peterka
scéna, kostýmy: Kristýna Šrolová
dramaturgie a transkripce: S. B.
režie: Petr Hašek
světová obnovená premiéra: Kuks, Comoedien-Haus, 26. 8. 2005
22.00 TRIARIUS Česká Třebová
- 22.30 Alexandr Vveděnskij: JISTÝ POČET ROZHOVORŮ
Rozhovory jsou inscenace nasáklá vodkou, krví a širokou ruskou duší… Trojjediné Vveděnského vědomí je dějištěm rozhovorů o vzpomínání, o hře v karty, o útěku po pokoji…především ale o smrti, jejích podivných hrách, o útěku před ní, o neustálém směřování do jejího područí.
Znovuzrozené představení v obměněné herecké partě se svým novým nastudováním získalo na mnohém. Především na akčnosti: bavil se dramaturg, bavili se někteří herci, doufejme, že dostatek vodky a krve potěší i diváky. Naše nové akční zpracování, při kterém se herci jednou za čas najedí, napijí a nafackují si, má jistě šanci stát se trhákem roku. Nebo alespoň nevyhánět diváky ze sálů…Zpívat k tomu bude Žanna Bičevská a jedna nejmenovaná japonská kapela…
Hrají Josef J. Kopecký, Ivoš Soukup, Jiří Duchoň a Lenka Špaisová
Režie Lenka a Laco Špaisová
Neděle 26. března
10.00 DS (a)Maťák Pardubice
- 11.15 Igor Baurisima: NORWAY.TODAY
V únoru roku 2000 vzrušila veřejnost zpráva z tisku. Dva mladí lidé, třiadvacetiletý Nor a sedmnáctiletá Rakušanka, kteří se poznali v internetovém chatroomu pro lidi se sebevražednými sklony, spáchali sebevraždu skokem ze 600 m vysokého útesu Prekestolen nad norským Lysefjordem. Tato událost inspirovala švýcarského dramatika českého původu Igora Bauresimu k napsání hry "norway.today" uvedenou v listopadu téhož roku. Opřít se mohl o několik známých faktů. Například se ví, že na inkriminované místo přijeli odpoledne a skočili za svítání následujícího dne. Jak prožili svou poslední noc zůstává tajemstvím. Autor se tak snaží rekonstruovat poslední hodiny této mladé dvojice. O čem si asi tak mohli povídat dva lidé, kteří se předtím v životě neviděli a teď je čeká společná smrt? Třeba jeden ve druhém najdou přítele, který naslouchá, zažijí dosud nejintenzivnější pocit štěstí, ale bude to stačit?
Igor Bauresima se narodil matce Rusce a otci Čechovi v r. 1964 v Praze. V roce 1968 emigroval s rodiči do Švýcarska, kde v roce 1990 získal diplom architekta, stal se majitelem úspěšného studia, ale zároveň přední postavou místní nezávislé umělecké scény. Působil jako hudebník, režisér i dramatik. Všemi hrami Igora Bauersimy se táhne jako červená nit otázka týkající se smyslu reality a opravdovosti našich činů a emocí. Co je skutečnost a co jenom zdání?
Hrají:
Kristýna Hypšová
Mirek Bažant
Režie: Kirsten Fasan
12. 30 - 13.00 rozborový seminář
13.00 ZUŠ Na Střezině, Divadlo Jesličky, Hradec Králové
- 15.00 F. G. Lorca: YERMA
Scénář s použitím překladu Antonína Přidala
a úryvků ze hry bří. Mrštíků Maryša - Ema Zámečníková a Martina Erbsová
Hudba - Josef Zámečník
Hudební nastudování - Anna Součková
Hudební spolupráce - Kristýna Burianová
Scéna, kostýmy, maškary - Zuzka Vítková
Spolupráce na kostýmech - Maruška Šikýřová
Spolupráce při vodění maškar - Magda Vokurková
Světla - Ema Zámečníková
Režie - Emilie Zámečníková
Hrají:
Yerma - Šárka Ziková
Juan, její muž - Petr David
Viktor, pastýř - Milan Hajn
Marie, přítelkyně - Marie Šikýřová
Stařena - Anna Součková
Její syn - Vašek Šust
Dolores, vědma - Zuzana Hodková
Její dcera - Jitka Kubínová
Děvčata - Magda Vokurková, Katka Šmehlíková, Zuzana Vítková
Pastýři - Vladimír Erbs, Blahoslav Hermann, Tom Seidl, Ondra Hejna
Otec Juana - Jan Kastner
Sestry Juana - Zuzana Kokešová, Lenka Šulcová
Maryša - Martina Erbová
Federico García Lorca
Narozen 5. června 1898. Popraven frankisty 19. srpna 1936. Španělský básník a dramatik. Od roku 1909 žil v Granadě, kde studoval střední školu. Roku 1914 začal studovat filozofii, literaturu a práva a od roku 1919 pokračoval ve studiích v Madridu, který se stal ohniskem umělecké avantgardy. O drama se Lorca pokoušel již v počátcích své tvorby. V roce 1920 debutoval poetickou komedií Uhrančivý motýl (El maleficio de la mariposa, 1919). V době, kdy pracoval na sbírce Cikánské
romance, se začal zabývat hrou Mariana Pinedová (uvedena poprvé v červnu 1927), kterou sám označil jako „lidovou romanci“. V závěrečném, klíčovém období Lorkovy dramatické tvorby dominuje žánr tragédie. Po Krvavé svatbě (Bodas de sangre, 1933) píše Yermu (1934) a svou vrcholnou hru Dům Bernardy z Alby (La casa de Bernarda Alba, 1936).
Kontakty na soubory:
Divadelní soubor Jesličky, stálá scéna ZUŠ Na Střezině Hradec Králové
Kontakt: Divadlo Jesličky, 500 03 Hradec Králové, ZUŠ Na Střezině
Tel. 495 430 418,
http://jeslicky.strezina.cz/
Okna
Yerma
Ema Zámečníková, 777 284 303
E-mailová adresa: EmilieZamecnikova@seznam.cz
O době. A o sobě...
Commedia Fiorentina
Jan Dvořák, 776 228 880
E-mailová adresa: janjdvorak@seznam.cz
Dutý úplněk
Jolana BRANNYOVÁ, 607 157 160
E-mailová adresa: brannyova@seznam.cz
LDO ZUŠ, Ústí nad Orlicí
Alena Prokopová: Utopení Ofélie
Musa Pavlovová: Veselá skleróza aneb Řek
Markéta SVÉTLÍKOVÁ, 723 559 390
E-mailová adresa: marketa.svetlikova@seznam.cz
BEDŘICH, Dramatická školička Svitavy
Jack´n Jill
Michal KADLEC, 737 129 014
E-mailová adresa: michal.kadlec@kultura-svitavy.cz
Divadlo DNO
Nepokojíčky
Dominika ŠPALKOVÁ, 604 193 540
E-mailová adresa: domenika@seznam.cz
Fakariáti, ZUŠ Vysoké Mýto
Viktor Dyk: Krysař
TRUHLÁŘOVÁ, Irena, 608 269 362
E-mailová adresa: truhlarova.irena@seznam.cz
J.S.T.E. Artyžok a DRED Náchod
Jan Jakub Kolski: Jenž hraje z talíře
Kontakt: Ondřej PUMR, 777 344 733
E-mailová adresa: ondrzej@post.cz
TRIARIUS Česká Třebová
Mazací hlava
Alexandr Vveděnskij: Jistý počet rozhovorů
Kontakt: Lenka Špaisová, tel. 724 235 931
E-mailová adresa: u.s.trs@email.cz
http://www.ctrebova.net/triarius/
Geisslers Hofcomoedianten, Kuks
Antonio Bioni: Andromache
Petr Hašek – 777078896, hasanek@centrum.cz
Otakar Faifr – 605589002, pronachod@centrum.cz - produkce
DS (a)Maťák Pardubice
Igor Baurisima: Norway.today Kontakt: Petr Kouba, tel. 724 111 779
E-mailová adresa: petr.kouba@rozhlas.cz
http://exil.pardubice.cz
Z podkladů dodaných vystupujícími soubory zpracovala Naďa Gregarová
Graficky upravil Mario Alfieri
Vydal SAK Impuls Hradec králové
Náklad 100 ks
Jen pro vnitřní potřebu
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.
Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.
Vaše jméno: | |
Váš e-mail: | |
Informace: | |
Obrana proti spamu: | do této kolonky napiště slovo 'divadlo': |