Krásné, Hasiči, detail opony s částí portálu, 1928
Krásné, Hasiči, detail opony s částí portálu, 1928
Zdroj: SDH Krásné Foto Jiří Němec 2016
Krásné, Hasiči, opona, 1928
Krásné, Hasiči, opona, 1928
Zdroj: SDH Krásné Foto Jiří Němec 2016
Krásné, Hasiči, detail opony, 1928
Krásné, Hasiči, detail opony, 1928
Zdroj: SDH Krásné Foto Jiří Němec 2016
Krásné, Hasiči, detail opony s částí portálu, 1928
Krásné, Hasiči, detail opony s částí portálu, 1928
Zdroj: SDH Krásné Foto Jiří Němec 2016
Krásné, Hasiči, detail opony, 1928
Krásné, Hasiči, detail opony, 1928
Zdroj: SDH Krásné Foto Jiří Němec 2016
Krásné, Hasiči, detail opony s částí portálu, 1928
Krásné, Hasiči, detail opony s částí portálu, 1928
Zdroj: SDH Krásné Foto Jiří Němec 2016
Krásné, Hasiči, detail opony, 1928
Krásné, Hasiči, detail opony, 1928
Zdroj: SDH Krásné Foto Jiří Němec 2016
Ženíšek, Oldřich a Božena, obraz
Ženíšek, Oldřich a Božena, obraz
Zdroj: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Ženíšek.Oldřich.a.Božena.jpg (JV 131110)

Krásné, DS Sboru dobrovolných hasičů, opona Oldřich a Božena, autor František Flasar podle Františka Ženíška, 1928

Autor: František Flasar Litovel, dle Františka Ženíška
Rozměr: 490 x 210 cm
Vročení: 1928
Motiv:
Oldřich a Božena
Oponu o rozměrech 490 x 210 cm, která je interpretací obrazu Oldřicha a Boženy od Františka Ženíška, namaloval pro ochotnický odbor hasičů v Krásném na okr. Chrudim v roce 1928 František Flasar, malíř divadelních dekorací v Litovli. Autorovi bylo tehdy dvacet pět let a právě se osamostatnil z dílny místního malíře pokojů a lakýrníka. Byl řemeslně zdatný a suverénně zvládl imitaci ornamentálně potištěné drapérie lemující vlastní výjev.
Přepis Ženíškova obrazu, i když zachovává rozložení podle předlohy, mohl jen vzdáleně připomínat kvality ženíškovy vybroušené salonní malby. Flasar maloval temperou, asi i omezenou škálou levných pigmentů. To mu neumožňovalo měkkou modelaci. Jako předlohu asi používal dobový barvotisk, z něhož musel formy mnohonásobně zvětšovat (přestože originál má s jeho malbou téměř stejné rozměry), to je příčinou určité primitivnosti a plochosti v převyprávění originálu. Zcela autorské rozhodnutí bylo vynechání ženské figury vlevo a přidání plochy krajiny za postavou lovčího vpravo.
(Akad. malíř Václav Zoubek, srpen 2016 - příspěvek pro připravovanou knihu Malované opony divadel českých zemí II)


STROTZER, Milan (ed.) Malované opony divadel českých zemí II. Praha, NIPOS 2017. Komentář Vclav Zoubek, s. 108-109.
Historické užití:
Opona divadelního souboru Hasičů.
Současné užití:
Uložena v depozitáři.
Majitel/umístění:
Hasiči Krásné
Fyzický stav:
existuje, uložena v depozitáři
Tematická skupina:
Česká historie

Související Obrázky

Krásné, Hasiči, detail opony s částí portálu, 1928
Krásné, Hasiči, detail opony s částí portálu, 1928
Krásné, Hasiči, detail opony s částí portálu, 1928
Krásné, Hasiči, detail opony, 1928
Krásné, Hasiči, detail opony, 1928
Krásné, Hasiči, detail opony, 1928
Krásné, Hasiči, opona, 1928
Ženíšek, Oldřich a Božena, obraz
Máte nějaké další informace k tomuto tématu?

Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.

Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.

Vaše jméno:
Váš e-mail:
Informace:
Obrana proti spamu: do této kolonky napiště slovo 'divadlo':