FIKEJZOVÁ PROUZOVÁ, Kateřina. HROM do Police. Mezi groteskou, dramatem a hledáním místa ve světě (Matt Charman: Večer na psích dostizích, Divadlo Opatovice, režie: Aleš Dvořák). Online. Divadelník.cz 14. 6. 2025
Divadlo Opatovice: Večer na psích dostizích. Foto archiv přehlídky.
Černá komedie o velké touze alespoň někdy něco vyhrát, nás vtáhne do ryze mužského světa. Pět rozdílných mužů pojí sázka na jednoho psa. Jsou plní očekávání a naděje, že přijde něco velkého. Jak už to v divadelních hrách musí být, nakonec nejde nic podle plánu.
Matt Charman napsal hru v roce 2004 jako svůj dramatický debut – a hned zvítězil v soutěži Verity Bargate Award mezi více než 700 přihlášenými texty. Samotný výběr textu byl dobrou cestou. Hra graduje od konverzačního začátku až ke konfliktu, který je plný napětí, násilí a hluboké frustrace.
Ve zpracování souboru z Opatovic nad Labem je dost prostoru pro diváka, aby si mohl vybrat v tématu to, co konkrétně zajímá jeho a co se ho osobně dotýká. Inscenace otevírá otázky týkající se role muže ve společnosti – co to vlastně znamená být opravdovým chlapem. Jakým způsobem to ovlivňuje roli muže v rodině a soukromém životě. Je tu i akcentován téma vztahu společnosti k homosexualitě. Co znamená být mužem – chlapem.
Režisér Aleš Dvořák velmi dobře zvolil herecké obsazení po typu. Díky tomu vynikla rozdílnost charakteru jednotlivých postav. Možná až příliš od počátku doslovná (i kvůli kostýmům). Divák hned věděl, s kým má tu čest na úkor postupného vývoje postav a odhalování jejich tajemství a traumat. Nečekáme tak na žádný zvrat v charakterech. Silný je aspekt znázorněné pasivity, kdy jednotlivé postavy dávají svým mimoslovním jednáním najevo svůj postoj k nastalé situaci – mě se to přece netýká, tak proč já bych měl do toho zasahovat. Každý si nese s sebou svou vlastní křivdu a motivaci.
Velmi dobře funguje scénografie. Všechno, co je na jevišti, má svůj důvod, není tam nic zbytečného. Mizanscény dávají čitelný význam tomu, na co se díváme a udržují dynamiku v ději.
FIKEJZOVÁ PROUZOVÁ, Kateřina. HROM do Police. Mezi groteskou, dramatem a hledáním místa ve světě (Matt Charman: Večer na psích dostizích, Divadlo Opatovice, režie: Aleš Dvořák). Online. Divadelník.cz 14. 6. 2025. Dostupné z: https://www.amaterskascena.cz/hrom-do-police-mezi-groteskou-dramatem-a-hledanim-mista-ve-svete/ [cit. 2025-06-14]
Černá komedie o velké touze alespoň někdy něco vyhrát, nás vtáhne do ryze mužského světa. Pět rozdílných mužů pojí sázka na jednoho psa. Jsou plní očekávání a naděje, že přijde něco velkého. Jak už to v divadelních hrách musí být, nakonec nejde nic podle plánu.
Matt Charman napsal hru v roce 2004 jako svůj dramatický debut – a hned zvítězil v soutěži Verity Bargate Award mezi více než 700 přihlášenými texty. Samotný výběr textu byl dobrou cestou. Hra graduje od konverzačního začátku až ke konfliktu, který je plný napětí, násilí a hluboké frustrace.
Ve zpracování souboru z Opatovic nad Labem je dost prostoru pro diváka, aby si mohl vybrat v tématu to, co konkrétně zajímá jeho a co se ho osobně dotýká. Inscenace otevírá otázky týkající se role muže ve společnosti – co to vlastně znamená být opravdovým chlapem. Jakým způsobem to ovlivňuje roli muže v rodině a soukromém životě. Je tu i akcentován téma vztahu společnosti k homosexualitě. Co znamená být mužem – chlapem.
Režisér Aleš Dvořák velmi dobře zvolil herecké obsazení po typu. Díky tomu vynikla rozdílnost charakteru jednotlivých postav. Možná až příliš od počátku doslovná (i kvůli kostýmům). Divák hned věděl, s kým má tu čest na úkor postupného vývoje postav a odhalování jejich tajemství a traumat. Nečekáme tak na žádný zvrat v charakterech. Silný je aspekt znázorněné pasivity, kdy jednotlivé postavy dávají svým mimoslovním jednáním najevo svůj postoj k nastalé situaci – mě se to přece netýká, tak proč já bych měl do toho zasahovat. Každý si nese s sebou svou vlastní křivdu a motivaci.
Velmi dobře funguje scénografie. Všechno, co je na jevišti, má svůj důvod, není tam nic zbytečného. Mizanscény dávají čitelný význam tomu, na co se díváme a udržují dynamiku v ději.
FIKEJZOVÁ PROUZOVÁ, Kateřina. HROM do Police. Mezi groteskou, dramatem a hledáním místa ve světě (Matt Charman: Večer na psích dostizích, Divadlo Opatovice, režie: Aleš Dvořák). Online. Divadelník.cz 14. 6. 2025. Dostupné z: https://www.amaterskascena.cz/hrom-do-police-mezi-groteskou-dramatem-a-hledanim-mista-ve-svete/ [cit. 2025-06-14]
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.
Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.