Pardubice, DVOŔÁK, Aleš: VLNA COOLNES VTRHLA I NA AMATÉRSKÁ PRKNA! Divadelní HROMADA 2006 - léto.
VLNA COOLNES VTRHLA I NA AMATÉRSKÁ PRKNA!
(Shopping and fucking)
Po profesionálních souborech se rozhodlo jako první u nás inscenovat na amatérské scéně hru Shopping and fucking pardubické divadlo Exil. A zřejmě bude na dlouhou dobu i poslední! Protože pustit se do tak pro někoho šokující hry, která vyžaduje přesné ztvárnění postav, chce opravdu velký kus odvahy a tu v Exilu našli.
Režisér Petr Kouba v rámci projektu 4 x 4 (4 hry o homosexuální menšině) tentokrát sáhnul po hře Marka Ravenhilla, Shopping and fucking (Nakupování a šukání) a to rukou pevnou a neochvějnou . V 90. letech se zrodila v Británii nová vlna „cool dramatiky“, která nastiňuje otázky homosexuality, drog, konzumního způsobu života a vůbec všeobecné letargie tehdejší mládeže, kdy sex a konzum byl povýšen nade vše.
Ale teď už vstupme do „cool“ sklepa a podívejme se na tuto kontroverzní hru.
Na samotném začátku se divák, dozví že teď má opravdu poslední možnost odejít a ještě mu bude vráceno plné vstupné, protože ve hře je plno vulgarizmů a sexuálně explicitních scén a slabší jedinci by to nemuseli rozdýchat. Před námi jsou rozehrávány mikroscény ze života narkomanské homosexuální komunity v Británii. Pardubičtí sáhli podle mě po jediném možném řešení a to inscenovat celou hru otevřeně a v „plné nahotě“. Druhá cesta, náznaky a skrývání sexuálních scén, by zřejmě celou inscenaci zparodovalo a na diváky by působilo spíše úsměvně! Tady musím říci, že klobouk dolů před všemi herci (Jan Smeták (Mark), Jana Tichá (Lulu), Miroslav Bažant (Robbie), Láďa Marek (Gary), Petr Kouba (Brain)), protože s jakou lehkostí a přirozeností zahráli všechny choulostivé scény, to jsou opravdu výkony hodné obdivu! Já sám jsem si pokládal otázku, zda bych přijal podobnou roli mnohokrát a vždy jsem došel k závěru, že spíše ne. Ale zpátky ke hře. V mnoha situacích byli tak přesvědčiví, že jsem měl pocit, že si to kluci dokonce užívají, tedy proti gustu žádný dišputát! Jen Jan Smeták (Mark) byl v dohrávání některých situací méně přesvědčivý, například když zjistil, že prostitut Gary, kterého si koupil, krvácí. Očekával bych větší reakci, než pouhé chladné konstatování „Ty krvácíš“ apod. Ale musím říci, že těch situací bylo minimálně. Mark Ravenhill dokonale znalý prostředí, sám HIV pozitivní homosexuál, napsal pro herce v každé postavě spoustu poloh a většinou je všichni využili beze zbytku, Petr Kouba v postavě drogového bosse, Láďa Marek coby mladičký prostitut Gary a Jana Tichá jako Robbieho kamarádka a přítelkyně, která se jako jediná snaží pracovat a udržet jejich „domácnost“ pohromadě, Lulu. Snad jen Mirek Bažant (Robbie) ve svých hysterických výlevech lehce přehrával. Techno a stroboskop, které byly použity při předělech ještě umocňovaly atmosféru a zrychlovaly tempo představení. Snad jen v závěru byly předěly lehce stereotypní a zdálo se mně, že se lehce natahovaly. Ale je možné, že to bylo proto, že Janě Tiché, která zrovna měla zlomenou ruku, se špatně převlékalo do kostýmu. Červený gauč, který tvořil centrální bod scény a na kterém se odehrávala většina scén, se jen pootočil nebo poponesl a rázem se tak vytvořil zcela jiný prostor. Shopping and fucking nenabízí jen násilí, sex a drogy, ale právě tu možnost vidět po tom „všem“ tu prázdnotu, beznaděj, ze které se všichni snaží dostat, ale bohužel z ní není návratu. A díky tomu Shopping and fucking rozhodně stojí za vidění!
Takže do Exilu díky za odvahu!!!
Aleš Dvořák
Režie: Petr Kouba, premiéra: 1.dubna, psáno z představení 16. května
(Shopping and fucking)
Po profesionálních souborech se rozhodlo jako první u nás inscenovat na amatérské scéně hru Shopping and fucking pardubické divadlo Exil. A zřejmě bude na dlouhou dobu i poslední! Protože pustit se do tak pro někoho šokující hry, která vyžaduje přesné ztvárnění postav, chce opravdu velký kus odvahy a tu v Exilu našli.
Režisér Petr Kouba v rámci projektu 4 x 4 (4 hry o homosexuální menšině) tentokrát sáhnul po hře Marka Ravenhilla, Shopping and fucking (Nakupování a šukání) a to rukou pevnou a neochvějnou . V 90. letech se zrodila v Británii nová vlna „cool dramatiky“, která nastiňuje otázky homosexuality, drog, konzumního způsobu života a vůbec všeobecné letargie tehdejší mládeže, kdy sex a konzum byl povýšen nade vše.
Ale teď už vstupme do „cool“ sklepa a podívejme se na tuto kontroverzní hru.
Na samotném začátku se divák, dozví že teď má opravdu poslední možnost odejít a ještě mu bude vráceno plné vstupné, protože ve hře je plno vulgarizmů a sexuálně explicitních scén a slabší jedinci by to nemuseli rozdýchat. Před námi jsou rozehrávány mikroscény ze života narkomanské homosexuální komunity v Británii. Pardubičtí sáhli podle mě po jediném možném řešení a to inscenovat celou hru otevřeně a v „plné nahotě“. Druhá cesta, náznaky a skrývání sexuálních scén, by zřejmě celou inscenaci zparodovalo a na diváky by působilo spíše úsměvně! Tady musím říci, že klobouk dolů před všemi herci (Jan Smeták (Mark), Jana Tichá (Lulu), Miroslav Bažant (Robbie), Láďa Marek (Gary), Petr Kouba (Brain)), protože s jakou lehkostí a přirozeností zahráli všechny choulostivé scény, to jsou opravdu výkony hodné obdivu! Já sám jsem si pokládal otázku, zda bych přijal podobnou roli mnohokrát a vždy jsem došel k závěru, že spíše ne. Ale zpátky ke hře. V mnoha situacích byli tak přesvědčiví, že jsem měl pocit, že si to kluci dokonce užívají, tedy proti gustu žádný dišputát! Jen Jan Smeták (Mark) byl v dohrávání některých situací méně přesvědčivý, například když zjistil, že prostitut Gary, kterého si koupil, krvácí. Očekával bych větší reakci, než pouhé chladné konstatování „Ty krvácíš“ apod. Ale musím říci, že těch situací bylo minimálně. Mark Ravenhill dokonale znalý prostředí, sám HIV pozitivní homosexuál, napsal pro herce v každé postavě spoustu poloh a většinou je všichni využili beze zbytku, Petr Kouba v postavě drogového bosse, Láďa Marek coby mladičký prostitut Gary a Jana Tichá jako Robbieho kamarádka a přítelkyně, která se jako jediná snaží pracovat a udržet jejich „domácnost“ pohromadě, Lulu. Snad jen Mirek Bažant (Robbie) ve svých hysterických výlevech lehce přehrával. Techno a stroboskop, které byly použity při předělech ještě umocňovaly atmosféru a zrychlovaly tempo představení. Snad jen v závěru byly předěly lehce stereotypní a zdálo se mně, že se lehce natahovaly. Ale je možné, že to bylo proto, že Janě Tiché, která zrovna měla zlomenou ruku, se špatně převlékalo do kostýmu. Červený gauč, který tvořil centrální bod scény a na kterém se odehrávala většina scén, se jen pootočil nebo poponesl a rázem se tak vytvořil zcela jiný prostor. Shopping and fucking nenabízí jen násilí, sex a drogy, ale právě tu možnost vidět po tom „všem“ tu prázdnotu, beznaděj, ze které se všichni snaží dostat, ale bohužel z ní není návratu. A díky tomu Shopping and fucking rozhodně stojí za vidění!
Takže do Exilu díky za odvahu!!!
Aleš Dvořák
Režie: Petr Kouba, premiéra: 1.dubna, psáno z představení 16. května
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.
Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.