Peklo, Josef Hynek ml.: Odhalené tajemství pekelské opony.
Odhalené tajemství pekelské opony.
Už delší čas je v malém sále vamberecké Sokolovny,tam kde v minulosti bývalo jeviště loutkového divadla, zavěšena opona zapůjčená divadelními ochotníky z Pekla. Oponu namaloval v r.1907 vamberecký mistr malířský Jan Grulich, který v r.1915 padnul na bojišti I.světové války. (pozn. doloženo, že zemřel 14.9.1918 a pochován je v Pulicích). Ochotníci si vymínili:“ Aby na oponě zobrazen byl výjev ze života Jana Koziny, selského hrdiny, který na náměstí plzeňském byl souzen za to, že hájil stará práva chodských hraničářů ,Psohlavců.“
V kronikách obce Peklo ani v archivech nebylo zaznamenáno, kdo byl autorem kvalitní předlohy. Mé dlouhé pátrání našlo odezvu až v muzeu Chodska v Domažlicích. Obraz vytvořil regionální akademický malíř, plzeňský rodák Jaroslav Špillar 1869-1917, žák Františka Ženíška a na Akedemii prof. M.Pirnera. Takže jedno zásadní tajemství bylo koneč odhaleno.
Ze zápisů v pekelské kronice je zřejmé, že finanční zajištění zadaných prací bylo pro malou obec velmi obtížné. Opona,sufity, šest kulis proměnných a dvě stálé jsou na dostupném účtu vyjádřeny částkou 210 korun rakouských. Na úhradu byl použit kapitál z předchozích divadelních představení a silvestrovské zábavy. Dále cituji z kroniky:“Kromě toho choval pan Bartoš kapitál z věnečků dívčích v částce 68 K55 haléřů, který byl choten vydati, když dívky s tím souhlasiti budou, což tyto jednoznačně svolily. Poněvadž pak ani tato částka nestačila, vešli ochotníci ve vyjednávání se spolkem Dobrovolných hasičů v Pekle, aby zapůjčili ze svého jmění, kolik se bude nedostávati.“
Dnešní čtenář se asi podiví, jak malá částka 210,- rakouských korun byla účtována za tak nákladné práce. U peněz krytých zlatem tehdy 10,-Kr bylo kryto 3,1 g ryzího zlata. Jeden gram zlata měl v polovině roku 2014 hodnotu 876,-Kč. Jedna rakouská koruna by se rovnala 272,- Kč a 210,- rakouských korun pak 57.120,- Kč.
Tady končí doložitelná historie opony a zůstává etapa s jedním otazníkem. Pekelská opona je prezentována ve skvělé knize „ Malované opony divadel českých zemí“. Za přítomnosti vambereckého divadelního režizéra Vlastimila Procházky zjistil profesionální fotograf pracující na prezentaci knihy, že opona je po obou stranách dodatečně o 30 cm nastavovaná. Pouhé domalování bylo technicky nemožné, tudíž musela být celá přemalovaná. Navíc po mnoha letech používání a svinování musela být značně zchátralá. V roce 1927 po požáru hostince pana Vodičky v Pekle bylo vybudováno nové jeviště, což mohl být důvod k rozšíření opony.
Můj otec Josef Hynek 1899-1971 v té době postavil u svého domu vysoké dílny umožňující malování rozměrných kulis a divadelních dekorací včetně opon, což bylo při tehdejším živém divadelním ruchu běžně požadováno. Zároveň shromáždil soubor zahraničních předloh malovaných opon a ten jsem již předal do okresního archivu i archivu vambereckých historiků.
V naší rodině se celá léta tradovalo, že otec oponu také maloval. Podější majitel Vodičkova hostince pan Krsek řekl mé sestře:“ A víte, že váš tatínek maloval naši oponu?“
Takže máme řadu indicií až po otcův charakteristický styl malby obličejů, ale naprostá jistota chybí.
Pamětníky odvanul čas a dokumenty, které nejsou včas archivovány,mizí.
Naštěstí stále ještě skvěle zachovalá opona připomíná doby, kdy se na každé vsi hrálo divadlo a lidé věnovali poslední haléř na místní kulturu.
Josef Hynek ml.
Už delší čas je v malém sále vamberecké Sokolovny,tam kde v minulosti bývalo jeviště loutkového divadla, zavěšena opona zapůjčená divadelními ochotníky z Pekla. Oponu namaloval v r.1907 vamberecký mistr malířský Jan Grulich, který v r.1915 padnul na bojišti I.světové války. (pozn. doloženo, že zemřel 14.9.1918 a pochován je v Pulicích). Ochotníci si vymínili:“ Aby na oponě zobrazen byl výjev ze života Jana Koziny, selského hrdiny, který na náměstí plzeňském byl souzen za to, že hájil stará práva chodských hraničářů ,Psohlavců.“
V kronikách obce Peklo ani v archivech nebylo zaznamenáno, kdo byl autorem kvalitní předlohy. Mé dlouhé pátrání našlo odezvu až v muzeu Chodska v Domažlicích. Obraz vytvořil regionální akademický malíř, plzeňský rodák Jaroslav Špillar 1869-1917, žák Františka Ženíška a na Akedemii prof. M.Pirnera. Takže jedno zásadní tajemství bylo koneč odhaleno.
Ze zápisů v pekelské kronice je zřejmé, že finanční zajištění zadaných prací bylo pro malou obec velmi obtížné. Opona,sufity, šest kulis proměnných a dvě stálé jsou na dostupném účtu vyjádřeny částkou 210 korun rakouských. Na úhradu byl použit kapitál z předchozích divadelních představení a silvestrovské zábavy. Dále cituji z kroniky:“Kromě toho choval pan Bartoš kapitál z věnečků dívčích v částce 68 K55 haléřů, který byl choten vydati, když dívky s tím souhlasiti budou, což tyto jednoznačně svolily. Poněvadž pak ani tato částka nestačila, vešli ochotníci ve vyjednávání se spolkem Dobrovolných hasičů v Pekle, aby zapůjčili ze svého jmění, kolik se bude nedostávati.“
Dnešní čtenář se asi podiví, jak malá částka 210,- rakouských korun byla účtována za tak nákladné práce. U peněz krytých zlatem tehdy 10,-Kr bylo kryto 3,1 g ryzího zlata. Jeden gram zlata měl v polovině roku 2014 hodnotu 876,-Kč. Jedna rakouská koruna by se rovnala 272,- Kč a 210,- rakouských korun pak 57.120,- Kč.
Tady končí doložitelná historie opony a zůstává etapa s jedním otazníkem. Pekelská opona je prezentována ve skvělé knize „ Malované opony divadel českých zemí“. Za přítomnosti vambereckého divadelního režizéra Vlastimila Procházky zjistil profesionální fotograf pracující na prezentaci knihy, že opona je po obou stranách dodatečně o 30 cm nastavovaná. Pouhé domalování bylo technicky nemožné, tudíž musela být celá přemalovaná. Navíc po mnoha letech používání a svinování musela být značně zchátralá. V roce 1927 po požáru hostince pana Vodičky v Pekle bylo vybudováno nové jeviště, což mohl být důvod k rozšíření opony.
Můj otec Josef Hynek 1899-1971 v té době postavil u svého domu vysoké dílny umožňující malování rozměrných kulis a divadelních dekorací včetně opon, což bylo při tehdejším živém divadelním ruchu běžně požadováno. Zároveň shromáždil soubor zahraničních předloh malovaných opon a ten jsem již předal do okresního archivu i archivu vambereckých historiků.
V naší rodině se celá léta tradovalo, že otec oponu také maloval. Podější majitel Vodičkova hostince pan Krsek řekl mé sestře:“ A víte, že váš tatínek maloval naši oponu?“
Takže máme řadu indicií až po otcův charakteristický styl malby obličejů, ale naprostá jistota chybí.
Pamětníky odvanul čas a dokumenty, které nejsou včas archivovány,mizí.
Naštěstí stále ještě skvěle zachovalá opona připomíná doby, kdy se na každé vsi hrálo divadlo a lidé věnovali poslední haléř na místní kulturu.
Josef Hynek ml.
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.
Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.