Opava, OP Dětská scéna - DDS - soubory - Hodnocení přehlídky
Přehlídka dětských divadelních, loutkářských a recitačních kolektivů
DĚTSKÁ SCÉNA 2010
Loutkové divadlo Střediska volného času Opava, 24. – 25. února 2010
Přehlídka Dětská scéna 2010 měla v letošním roce celkem vyrovnanou úroveň bez výraznějších výkyvů. Neobjevily se vynikající inscenace, ale ani takové, které by v sobě neskrývaly potenciál dalšího rozvoje. Lze spíše říci, že inscenátoři zůstali někde na půli cesty ve svém tvůrčím snažení. Soubory se nejvíce potýkaly s vypoitováním svých příběhů a s jeho divadelním přenesením na jeviště. Pěkné nápady tak mnohdy zapadly a nemohly se plně rozvinout v neujasněném inscenačním rámci. Rovněž výtvarné řešení scén a kostýmů bylo většinou sladěno a funkčnost scén podpořila celkové ztvárnění inscenací. Je potěšujícím zjištěním, že rok od roku se na této přehlídce objevuje stále více souborů, které využívají hravosti a přirozeného spontánního projevu dětí.
Následující heslovité poznámky poroty k jednotlivým inscenacím jsou jen drobnými postřehy s odkazem na individuální hodnocení s vedoucími souborů, které následovalo po každém představení. Snad Vás tato reflexe bude inspirovat a stane se podnětnou pro Vaši náročnou tvůrčí práci s dětmi a mládeží.
Dětský divadelní soubor Štěkátko LD SVČ Opava
Popoluška
Úspornými prostředky předvedeno řečnické cvičení slovenštiny. Monotónnost působí komicky, ale nesmí to vypadat, že představitelé jsou otráveni a nebaví je to. Bez pointy a téměř žádného vývoje by příběh další text neunesl.
Dětský divadelní soubor Štěkadlo LD SVČ Opava
Poklad Celestýna Stehýnka
Objevily se pěkné nápady, ale bohužel nebyly dále rozvedeny. Nevyužitá možnost vytvoření atmosféry (zejména na půdě). Chybí charaktery stěžejních postav. Vulgární výstup učitelky. Chaotické aranžmá (kdo mluví, na toho se svítí). Chybí vzájemné vnímání hereckých partnerů na jevišti.
Dětský divadelní soubor Korálek ZŠ a MŠ Kyjovice
Egle
Příliš popisné, příběh je předříkáván na úkor divadelní akce. Málo hravé, děti jsou svázány s textem, mechanický projev. Chybí vytvoření atmosféry (vodní a lidský svět). Výprava pěkná, ale moc (zahlcuje prostor). Zpřesnit aranžmá postav (ne zády k divákům, stálá přítomnost členů rodiny na scéně).
Dětské divadélko ZŠ Vítkov, Opavská
Sněhurka a sedm trpaslíků
Rozehrát jednotlivé postavy a dát jim charakter (Královna - zahrát vztek, zlost, Babička - stará žena, Zrcadlo - příliš drmolilo). Rozvíjet partnerství na jevišti a vzájemně si naslouchat.
Dramatický kroužek ŠD při ZŠ Mladecko
Oslíčku, otřes se!
Pěkná práce s textem. Přirozený a spontánní projev dětí. Vypravěč dubluje akci dalším textem, neposunuje děj, spíše naopak. Chybí vypointování příběhu.
Divadelní kroužek při ŠD ZŠ a MŠ Větřkovice
Dlouhý, Široký a Bystrozraký
Příjemné zapojení dětí do výtvarného pojetí scény (obrazy). Použití zvuků přináší oživení divadelní akce. Hravé představení. Nedotaženy některé situace a důležité momenty (osvobození princezny).
Tyjátr K Vítkov
Setkali se v lese, aneb Kdo nepoznal, neuvěří
Pěkný nápad, aktuální přístup k textu. Představitelé by však měli svou postavu hrát, nikoliv jen odříkávat. V postavě zůstat a nevypadávat z role.
Divadelní soubor ŠD při ZŠ Opava-Vrchní
Karkulák
Začátek proměn a záměn nejprve zábavný, ale později již utahané. Vypointovat příběh a zpřesnit temporytmus. Vyhraná postava ptáčka. Závěr odbytý.
Dětský divadelní soubor Rarášci LD SVČ Opava
Třista mil za světem aneb Čertíkovy lumpačiny
Krásné nápady se rozmělňovaly až do ztracena. Tvůrčí a hravá práce s dětmi. Komické prvky oživovaly dynamiku inscenace. V druhé části příběhu příliš dlouhé expozice. Zpřesnit vystavění příběhu a pozor na klopýtající temporytmus inscenace. Nechat více rozehrát loutky.
Dětský divadelní soubor ZŠ Stěbořice
O Sněhurce aneb Jak to bylo doopravdy
Nepřirozený herecký projev, přehrávání. Snažit se jej kultivovat. Omezit vulgární projevy. Divadelní projev je o náznaku a přesvědčivosti. Šikovně zvládnuté proměny scén s propojením hry na předscéně. Zvolená píseň je pro děti těžká a nezvládnutá. Pozor na délky a výslovnost. Děti se snaží a hrají s nasazením.
Dětský divadelní soubor Štěkáček LD SVČ Opava
O třech prokletých princeznách
Nápady, které nejsou dále rozvinuty. Nedotažená aranžmá (zamyslet se nad rozmístěním a nástupy, včetně odchodů ze scény). Věnovat pozornost vypointování příběhu (vystavět jednotlivé situace, které posunují děj). Temporytmus pokulhává. Dotáhnout technické řešení loutek a scény.
Ocenění:
Dětský divadelní soubor Rarášci LD SVČ Opava za inscenaci Třista mil za světem aneb Čertíkovy lumpačiny získal ocenění s postupem
Za tvůrčí přístup a hravé pojetí dětí ke ztvárněným inscenacím byly oceněny tyto soubory a jejich vedení "za práci s dětmi"
- Dramatický kroužek ŠD při ZŠ Mladecko při inscenaci Oslíčku, otřes se!
- Divadelní kroužek při ŠD ZŠ a MŠ Větřkovice při inscenaci Dlouhý, Široký a Bystrozraký
- Divadelní soubor ŠD při ZŠ Opava-Vrchní při inscenaci Karkulák
Složení poroty: Mgr. Sylva Pracná – odborná pracovnice v oblasti divadelní
vědy, SZM v Opavě
Božena Homolková – loutkoherečka Divadla loutek v Ostravě
Mgr. Petra Bublíková - referent Českých center Praha
DĚTSKÁ SCÉNA 2010
Loutkové divadlo Střediska volného času Opava, 24. – 25. února 2010
Přehlídka Dětská scéna 2010 měla v letošním roce celkem vyrovnanou úroveň bez výraznějších výkyvů. Neobjevily se vynikající inscenace, ale ani takové, které by v sobě neskrývaly potenciál dalšího rozvoje. Lze spíše říci, že inscenátoři zůstali někde na půli cesty ve svém tvůrčím snažení. Soubory se nejvíce potýkaly s vypoitováním svých příběhů a s jeho divadelním přenesením na jeviště. Pěkné nápady tak mnohdy zapadly a nemohly se plně rozvinout v neujasněném inscenačním rámci. Rovněž výtvarné řešení scén a kostýmů bylo většinou sladěno a funkčnost scén podpořila celkové ztvárnění inscenací. Je potěšujícím zjištěním, že rok od roku se na této přehlídce objevuje stále více souborů, které využívají hravosti a přirozeného spontánního projevu dětí.
Následující heslovité poznámky poroty k jednotlivým inscenacím jsou jen drobnými postřehy s odkazem na individuální hodnocení s vedoucími souborů, které následovalo po každém představení. Snad Vás tato reflexe bude inspirovat a stane se podnětnou pro Vaši náročnou tvůrčí práci s dětmi a mládeží.
Dětský divadelní soubor Štěkátko LD SVČ Opava
Popoluška
Úspornými prostředky předvedeno řečnické cvičení slovenštiny. Monotónnost působí komicky, ale nesmí to vypadat, že představitelé jsou otráveni a nebaví je to. Bez pointy a téměř žádného vývoje by příběh další text neunesl.
Dětský divadelní soubor Štěkadlo LD SVČ Opava
Poklad Celestýna Stehýnka
Objevily se pěkné nápady, ale bohužel nebyly dále rozvedeny. Nevyužitá možnost vytvoření atmosféry (zejména na půdě). Chybí charaktery stěžejních postav. Vulgární výstup učitelky. Chaotické aranžmá (kdo mluví, na toho se svítí). Chybí vzájemné vnímání hereckých partnerů na jevišti.
Dětský divadelní soubor Korálek ZŠ a MŠ Kyjovice
Egle
Příliš popisné, příběh je předříkáván na úkor divadelní akce. Málo hravé, děti jsou svázány s textem, mechanický projev. Chybí vytvoření atmosféry (vodní a lidský svět). Výprava pěkná, ale moc (zahlcuje prostor). Zpřesnit aranžmá postav (ne zády k divákům, stálá přítomnost členů rodiny na scéně).
Dětské divadélko ZŠ Vítkov, Opavská
Sněhurka a sedm trpaslíků
Rozehrát jednotlivé postavy a dát jim charakter (Královna - zahrát vztek, zlost, Babička - stará žena, Zrcadlo - příliš drmolilo). Rozvíjet partnerství na jevišti a vzájemně si naslouchat.
Dramatický kroužek ŠD při ZŠ Mladecko
Oslíčku, otřes se!
Pěkná práce s textem. Přirozený a spontánní projev dětí. Vypravěč dubluje akci dalším textem, neposunuje děj, spíše naopak. Chybí vypointování příběhu.
Divadelní kroužek při ŠD ZŠ a MŠ Větřkovice
Dlouhý, Široký a Bystrozraký
Příjemné zapojení dětí do výtvarného pojetí scény (obrazy). Použití zvuků přináší oživení divadelní akce. Hravé představení. Nedotaženy některé situace a důležité momenty (osvobození princezny).
Tyjátr K Vítkov
Setkali se v lese, aneb Kdo nepoznal, neuvěří
Pěkný nápad, aktuální přístup k textu. Představitelé by však měli svou postavu hrát, nikoliv jen odříkávat. V postavě zůstat a nevypadávat z role.
Divadelní soubor ŠD při ZŠ Opava-Vrchní
Karkulák
Začátek proměn a záměn nejprve zábavný, ale později již utahané. Vypointovat příběh a zpřesnit temporytmus. Vyhraná postava ptáčka. Závěr odbytý.
Dětský divadelní soubor Rarášci LD SVČ Opava
Třista mil za světem aneb Čertíkovy lumpačiny
Krásné nápady se rozmělňovaly až do ztracena. Tvůrčí a hravá práce s dětmi. Komické prvky oživovaly dynamiku inscenace. V druhé části příběhu příliš dlouhé expozice. Zpřesnit vystavění příběhu a pozor na klopýtající temporytmus inscenace. Nechat více rozehrát loutky.
Dětský divadelní soubor ZŠ Stěbořice
O Sněhurce aneb Jak to bylo doopravdy
Nepřirozený herecký projev, přehrávání. Snažit se jej kultivovat. Omezit vulgární projevy. Divadelní projev je o náznaku a přesvědčivosti. Šikovně zvládnuté proměny scén s propojením hry na předscéně. Zvolená píseň je pro děti těžká a nezvládnutá. Pozor na délky a výslovnost. Děti se snaží a hrají s nasazením.
Dětský divadelní soubor Štěkáček LD SVČ Opava
O třech prokletých princeznách
Nápady, které nejsou dále rozvinuty. Nedotažená aranžmá (zamyslet se nad rozmístěním a nástupy, včetně odchodů ze scény). Věnovat pozornost vypointování příběhu (vystavět jednotlivé situace, které posunují děj). Temporytmus pokulhává. Dotáhnout technické řešení loutek a scény.
Ocenění:
Dětský divadelní soubor Rarášci LD SVČ Opava za inscenaci Třista mil za světem aneb Čertíkovy lumpačiny získal ocenění s postupem
Za tvůrčí přístup a hravé pojetí dětí ke ztvárněným inscenacím byly oceněny tyto soubory a jejich vedení "za práci s dětmi"
- Dramatický kroužek ŠD při ZŠ Mladecko při inscenaci Oslíčku, otřes se!
- Divadelní kroužek při ŠD ZŠ a MŠ Větřkovice při inscenaci Dlouhý, Široký a Bystrozraký
- Divadelní soubor ŠD při ZŠ Opava-Vrchní při inscenaci Karkulák
Složení poroty: Mgr. Sylva Pracná – odborná pracovnice v oblasti divadelní
vědy, SZM v Opavě
Božena Homolková – loutkoherečka Divadla loutek v Ostravě
Mgr. Petra Bublíková - referent Českých center Praha
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.
Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.