RUMLER, Martin. Divadelní Tříska 2025. Online. Amatérská scéna 8. 4. 2025
Další ročník má za sebou pražská postupová přehlídka Divadelní Tříska. Sedm inscenací usilovalo o nominaci či doporučení na Celostátní přehlídku činoherního a hudebního divadla Divadelní Piknik v Mostě. Jedna se pak vydala cestou směr Celostátní přehlídka divadla pro děti a mládež Fimfárum Český Krumlov.
I letos se mimo jiné ukázal trend posledních let, kdy řadě souborů už nestačí existující dramatická literatura a pro své potřeby vytvářejí předlohy autorské. Tentokrát tak byla k vidění představení autorských textů hned tři: Střelnice souboru Kdomělčas, Norská žena od Puchmajera DS a Kabaret zdravotní aneb kdo je tady doktor pražského Kardio Theatre.
Všechny tyto tři autorské inscenace vědomě pracovaly se schopnostmi souboru a mají tu výhodu, že jsou psány na míru. Zbytek už záleží na schopnostech autorů a proto i mezi těmito texty byly k vidění jak velmi kvalitní, tak o něco slabší dramatické pokusy.
Ostatní účastníci sáhli při inscenování po existujících textech, a právě tady se ukázalo to, co zaznívá snad na každé přehlídce a při každé reflexi současného amatérského činoherního divadla: absence dramaturga nebo alespoň důsledná práce s textem už v okamžiku výběru a přípravy na inscenování. Další oči, ostrá tužka a znalost kontextu dramatické tvorby by souborům určitě pomohly při výběru textů a jejich scénování. Často by stačilo sáhnout jen „o poličku vedle“ a vybrat si text kvalitnější, pevnější. Z mého pohledu například Mary Page Marlow nepatří k tomu nejlepšímu, co Tracy Letts napsal (soubor Divadlo Radar/Šupitopresto) a P.R.S.A. autora píšícího pod pseudonymem Eugeniusz Szybal jsou textem vyloženě slabým, jehož téma tvářící se jako opozice k výtečnému Testosteronu může znít atraktivně, ale neumožňuje inscenátorům vytáhnout z něj cokoli, co by divadelně obstálo a nesvádělo k až nezáměrné jevištní trapnosti.
Divadlo RADAR/Šupitopresto: Mary Page Marlow. Foto archiv přehlídky.
O to víc pak zazáří třeba zmíněná Norská žena Kateřiny Rudčenkové souboru DS Puchmajer, které zachází se stejným tématem, tedy identitou, životním zklamáním a směřováním a celkově s reflexí života žen poučeně, vtipně, s chytrostí i úžasnou sebeironií protagonistek. I kvůli tomu patřilo toto představení k vrcholům letošní Třísky.
Pokud voláme po povolání dramaturgů do zbraně i na „bojiště“ amatérských scén, je jasné, že to není jen tak a jde o proces dlouhodobý a hodně záleží i na chuti souborů si o dramaturgickou pomoc či prostou radu říct třeba spřáteleným profesionálům.
Co se ale dá odstranit relativně rychle a netřeba studovat, ale hlavně pracovat, je problém s jevištní mluvou. Hned v několika případech byla úroveň mluveného projevu na jevištní tak tristní, že i odborní lektoři museli při rozboru důrazně vytknout souborům tento nedostatek. Například u divadla Akorát a jejich McDonaghově Osiřelém západu mluvený projev dokonce znemožňoval nejen rozumět textu, ale poškozoval celý jevištní tvar.
Divadlo Akrorát: Osiřelý západ. Foto archiv přehlídky.
Divadelní Tříska byla letos i přehlídkou hereckou. Třeba monolog Vojty Chalupy v roli Zeppa (Pomona souboru Radar/Načerno) byl strhující s profesionálními parametry. Podobně herecky zazářila souhra šesti hereček v Norské ženě Puchmajerů.
Divadlo RADAR/Načerno: Pomona. Foto archiv přehlídky.
Na konec: určitě i letošní Tříska patřila v činoherním amatérském divadle k těm kvalitnějším přehlídkám a není náhodou, že poslední dobou posílá do programu celostátní přehlídky inscenace, které nejen, že o úroveň výš ostudu neudělají, ale často i zazáří. Věřme, že to tak bude i letos na Pikniku v Mostě.
Odborná porota ve složení Kateřina Baranowska, Johana Jurášová a Vít Malota do programu celostátní přehlídky amatérského činoherního a hudebního divadla Divadelní Piknik v Mostě
doporučila inscenaci Mary Page Marlowe souboru Divadlo RADAR / Šupitopresto,
doporučila inscenaci Pomona souboru Divadlo RADAR / Načerno,
doporučila inscenaci Osiřelý západ souboru Divadlo Akorát,
nominovala inscenaci Norská žena souboru Antonín Puchmajer D.S.
RUMLER, Martin. Divadelní Tříska 2025. Online. Amatérská scéna 8. 4. 2025 [cit. 2025-04-12]. Dostupné z: https://www.amaterskascena.cz/divadelni-triska-2025/
I letos se mimo jiné ukázal trend posledních let, kdy řadě souborů už nestačí existující dramatická literatura a pro své potřeby vytvářejí předlohy autorské. Tentokrát tak byla k vidění představení autorských textů hned tři: Střelnice souboru Kdomělčas, Norská žena od Puchmajera DS a Kabaret zdravotní aneb kdo je tady doktor pražského Kardio Theatre.
Všechny tyto tři autorské inscenace vědomě pracovaly se schopnostmi souboru a mají tu výhodu, že jsou psány na míru. Zbytek už záleží na schopnostech autorů a proto i mezi těmito texty byly k vidění jak velmi kvalitní, tak o něco slabší dramatické pokusy.
Ostatní účastníci sáhli při inscenování po existujících textech, a právě tady se ukázalo to, co zaznívá snad na každé přehlídce a při každé reflexi současného amatérského činoherního divadla: absence dramaturga nebo alespoň důsledná práce s textem už v okamžiku výběru a přípravy na inscenování. Další oči, ostrá tužka a znalost kontextu dramatické tvorby by souborům určitě pomohly při výběru textů a jejich scénování. Často by stačilo sáhnout jen „o poličku vedle“ a vybrat si text kvalitnější, pevnější. Z mého pohledu například Mary Page Marlow nepatří k tomu nejlepšímu, co Tracy Letts napsal (soubor Divadlo Radar/Šupitopresto) a P.R.S.A. autora píšícího pod pseudonymem Eugeniusz Szybal jsou textem vyloženě slabým, jehož téma tvářící se jako opozice k výtečnému Testosteronu může znít atraktivně, ale neumožňuje inscenátorům vytáhnout z něj cokoli, co by divadelně obstálo a nesvádělo k až nezáměrné jevištní trapnosti.
Divadlo RADAR/Šupitopresto: Mary Page Marlow. Foto archiv přehlídky.
O to víc pak zazáří třeba zmíněná Norská žena Kateřiny Rudčenkové souboru DS Puchmajer, které zachází se stejným tématem, tedy identitou, životním zklamáním a směřováním a celkově s reflexí života žen poučeně, vtipně, s chytrostí i úžasnou sebeironií protagonistek. I kvůli tomu patřilo toto představení k vrcholům letošní Třísky.
Pokud voláme po povolání dramaturgů do zbraně i na „bojiště“ amatérských scén, je jasné, že to není jen tak a jde o proces dlouhodobý a hodně záleží i na chuti souborů si o dramaturgickou pomoc či prostou radu říct třeba spřáteleným profesionálům.
Co se ale dá odstranit relativně rychle a netřeba studovat, ale hlavně pracovat, je problém s jevištní mluvou. Hned v několika případech byla úroveň mluveného projevu na jevištní tak tristní, že i odborní lektoři museli při rozboru důrazně vytknout souborům tento nedostatek. Například u divadla Akorát a jejich McDonaghově Osiřelém západu mluvený projev dokonce znemožňoval nejen rozumět textu, ale poškozoval celý jevištní tvar.
Divadlo Akrorát: Osiřelý západ. Foto archiv přehlídky.
Divadelní Tříska byla letos i přehlídkou hereckou. Třeba monolog Vojty Chalupy v roli Zeppa (Pomona souboru Radar/Načerno) byl strhující s profesionálními parametry. Podobně herecky zazářila souhra šesti hereček v Norské ženě Puchmajerů.
Divadlo RADAR/Načerno: Pomona. Foto archiv přehlídky.
Na konec: určitě i letošní Tříska patřila v činoherním amatérském divadle k těm kvalitnějším přehlídkám a není náhodou, že poslední dobou posílá do programu celostátní přehlídky inscenace, které nejen, že o úroveň výš ostudu neudělají, ale často i zazáří. Věřme, že to tak bude i letos na Pikniku v Mostě.
Odborná porota ve složení Kateřina Baranowska, Johana Jurášová a Vít Malota do programu celostátní přehlídky amatérského činoherního a hudebního divadla Divadelní Piknik v Mostě
doporučila inscenaci Mary Page Marlowe souboru Divadlo RADAR / Šupitopresto,
doporučila inscenaci Pomona souboru Divadlo RADAR / Načerno,
doporučila inscenaci Osiřelý západ souboru Divadlo Akorát,
nominovala inscenaci Norská žena souboru Antonín Puchmajer D.S.
RUMLER, Martin. Divadelní Tříska 2025. Online. Amatérská scéna 8. 4. 2025 [cit. 2025-04-12]. Dostupné z: https://www.amaterskascena.cz/divadelni-triska-2025/
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.
Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.