Texty: HORKÝ, Luděk. Exhibice se žábou. Recenze Luďka Horkého na inscenaci Žaba. Online. Web Jiráskův Hronov 10. 8. 2024

Recenze Luďka Horkého na inscenaci Žaba.

Na doporučení z Dětské scény přistála v programu letošního Jiráskova Hronova Žaba. Není obvyklé, aby celostátní přehlídku divadla hraného dětmi reprezentovala inscenace jediného herce. Současně není žádný důvod k tomu, aby tomu tak být nemohlo. Žaba je loutková one boy show Maxmiliána Šimka, který zručně kombinuje animaci hraček (včetně hraček-maňásků) s vlastním vyprávěním příběhu a zpěvem. Projev dětského herce se skoro až nebezpečně pohyboval na hraně mezi prezentací příběhu a sebepředváděním. Chápu, že to mohlo být způsobeno konkrétní reprízou, ale místy už nešlo o exhibici ukvákané žáby, nýbrž o exhibici Maxe Šimka. To by se podle mě stávat nemělo.

Příběh inscenace vychází z povídky zkušeného spisovatele literatury pro děti Jiřího Kahouna, autora předlohy k populárnímu večerníčku Příběhy včelích medvídků. Ani inscenace sama nepřekoná stopáží jednu epizodu večerníčku. Přesto je její příběh příliš jednoduchý na to, aby utáhl šest minut sám o sobě. Je tedy nezbytné jevištní vyprávění obohatit o inscenační nápady, o loutkářské vychytávky. V tomto ohledu zůstala Žaba na půl skoku. Max Šimek okouzlujícím způsobem kloní uši klokana na znamení studu nebo hravě a s nadhledem znázorňuje třes soutěžícího způsobený předstartovním stresem. Takových světlých míst je ovšem v inscenaci podle mého názoru méně, než by bylo třeba k jejímu naplnění. Hračky použité jako loutky nemají žádnou přidanou hodnotu, jsou to prostě hračky, v případě obou hlavních hrdinů, žáby a kuřete, navíc výtvarně nepříliš vkusné.

Situace, kdy si děti pomocí hraček přehrávají příběhy, nejsou nijak vzácné – a přesto jsou nesmírně cenné. Děje se tak často, ať už za účasti dospělých, či bez nich, a vždy to v dětech rozvíjí obrazotvornost a smysl pro dramatické vyprávění.

Myslím si ale, že k přetavení takové dětské hry do tvaru divadelní inscenace zařazené do programu Jiráskova Hronova je zapotřebí ještě víc úsilí, než kolik se jí dostalo.

HORKÝ, Luděk. Exhibice se žábou. Recenze Luďka Horkého na inscenaci Žaba. Online. Web Jiráskův Hronov 10. 8. 2024. Dostupné z: https://jiraskuvhronov.eu/exhibice-se-zabou [cit. 2024-08-10]