Hostivice, opona kostel a fara, autor Alois Šafařík, obnovena Josefem Novákem, asi 1930
Zdroj: Foto Jiří Němec, září 2014
Hostivice, opona kostel a fara, autor Alois Šafařík, obnovena Josefem Novákem, detail opony, asi 1930
Zdroj: Foto Jiří Němec, září 2014
Hostivice, opona kostel a fara, autor Alois Šafařík, obnovena Josefem Novákem, detail opony, asi 1930
Zdroj: Foto Jiří Němec, září 2014
Hostivice, jeviště DrO Orla v sále hostince U Českého lva, torzo opony s vedutou obce, autor Alois Šafařík, asi 1925, přemalba Josef Novák 1976, v soukromém vlastnictví
Autor: Alois Šafařík , re Josef Novák
Rozměr: 260 x 185 cm, torzo
Vročení: asi 1930, přemalba 1976
Divadelní opona hostivického Orla, kterou namaloval Alois Šafařík kolem roku 1930, byla umístěna v sídle Orla v hostinci U Českého lva, pozdějším vlastníkem byl pan Šroubek. Místní tomuto hostinci také říkali U Marty. Orel ukončil činnost v roce 1939, opona byla srolována a umístěna na půdě. Dnes hostinec již neexistuje. V roce 1976 byla snesena a obnovena Josefem Novákem. Její torzo je v soukromém vlastnictví.
Původní podoba byla při přemalování změněna. Centrální část opony byla napnuta na rám, založené malé části svědčí o tom, že obraz byl původně rámován malovanou draperií. I když patrně původní kompozice obrazu zůstala zachována, po porovnání s ostatními pracemi Josefa Nováka soudím, že nese spíše rukopis obnovitele, než malířský rukopis původního autora. (JV 2012)
---
Divadelní opona hostivického Orla, kterou namaloval Alois Šafařík kolem roku 1925, byla umístěna v sídle Orla v hostinci U Českého lva. Orel ukončil činnost v roce 1939, opona byla srolována a umístěna na půdě. V roce 1976 byla snesena a přemalována. Později oponu obnovil Josef Novák. Původní podoba byla při přemalování změněna. Centrální část opony byla napnuta na rám, založené malé části svědčí o tom, že obraz byl původně rámován malovanou draperií. Torzo opony (260 x 185 cm) je v soukromém vlastnictví.
Vzhledem k výsledkům bádání, které jsou k dispozici, je složité si představit přesnou podobu celé opony. Zajisté tedy schází orámování drapérií, centrální motiv však zůstal zachován. Celkové vyznění je velmi naivní. Dochovaná podoba opony se vlivem přemalby a malířskými opravami z pozdější doby nejspíš podstatně vzdálila originálu.
Zvláštní řešení z hlediska koncepčního je autorova potřeba zachytit autentický pohled na kostel a faru, seč mu síly a um stačily, a tudíž pohled nemohl zachytit bez stromů v popředí. Tráva ani nálada oblohy nepůsobí ani zimně ani podzimně, dokonce vidíme i květiny, ale stromy, kvůli pohledu na budovu, jsou zbaveny jakéhokoli náznaku olistění.
(Mgr. Pavel Purkrábek, červenec 2016 - příspěvek pro připravovanou knihu Malované opony divadel českých zemí II)
STROTZER, Milan (ed.): Malované opony divadel českých zemí II. Praha, NIPOS 2017. Komentář Pavel Purkrábek, s. 77.
Původní podoba byla při přemalování změněna. Centrální část opony byla napnuta na rám, založené malé části svědčí o tom, že obraz byl původně rámován malovanou draperií. I když patrně původní kompozice obrazu zůstala zachována, po porovnání s ostatními pracemi Josefa Nováka soudím, že nese spíše rukopis obnovitele, než malířský rukopis původního autora. (JV 2012)
---
Divadelní opona hostivického Orla, kterou namaloval Alois Šafařík kolem roku 1925, byla umístěna v sídle Orla v hostinci U Českého lva. Orel ukončil činnost v roce 1939, opona byla srolována a umístěna na půdě. V roce 1976 byla snesena a přemalována. Později oponu obnovil Josef Novák. Původní podoba byla při přemalování změněna. Centrální část opony byla napnuta na rám, založené malé části svědčí o tom, že obraz byl původně rámován malovanou draperií. Torzo opony (260 x 185 cm) je v soukromém vlastnictví.
Vzhledem k výsledkům bádání, které jsou k dispozici, je složité si představit přesnou podobu celé opony. Zajisté tedy schází orámování drapérií, centrální motiv však zůstal zachován. Celkové vyznění je velmi naivní. Dochovaná podoba opony se vlivem přemalby a malířskými opravami z pozdější doby nejspíš podstatně vzdálila originálu.
Zvláštní řešení z hlediska koncepčního je autorova potřeba zachytit autentický pohled na kostel a faru, seč mu síly a um stačily, a tudíž pohled nemohl zachytit bez stromů v popředí. Tráva ani nálada oblohy nepůsobí ani zimně ani podzimně, dokonce vidíme i květiny, ale stromy, kvůli pohledu na budovu, jsou zbaveny jakéhokoli náznaku olistění.
(Mgr. Pavel Purkrábek, červenec 2016 - příspěvek pro připravovanou knihu Malované opony divadel českých zemí II)
STROTZER, Milan (ed.): Malované opony divadel českých zemí II. Praha, NIPOS 2017. Komentář Pavel Purkrábek, s. 77.
Bibliografie:
http://www.hostivickahistorie.cz/divadlo/
http://www.hostivickahistorie.cz/divadlo/index_soubory/image007.jpg
STROTZER, Milan (ed.): Malované opony divadel českých zemí II. Praha, NIPOS 2017. Komentář Pavel Purkrábek, s. 77.
http://www.hostivickahistorie.cz/divadlo/index_soubory/image007.jpg
STROTZER, Milan (ed.): Malované opony divadel českých zemí II. Praha, NIPOS 2017. Komentář Pavel Purkrábek, s. 77.
Majitel/umístění:
soukromé vlastnictví
soukromé vlastnictví
Fyzický stav:
existuje, v soukromém vlastnictví
Tematická skupina:
Stavby
Obrazy vesnic
Obrazy vesnic
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.
Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.