Praha - Karlín
Viktor Tardoss Krenner: Apotheosa divadelního umění - tragédie a komedie, konec 19. stol., restaurovali Josef Novotný a Jan Měšťan, 2005
V jejím středu je múza Umění a figura lva, po stranách alegorie symbolů Divadla a Hudby, menší figury drží znaky Prahy a Karlína.
Rozměry: 8,3m x 12,8 m
Praha 10. srpna 2005(ČTK) - Součástí rekonstrukce karlínského divadla v Praze byla i důkladná oprava historické opony, díla profesora budapešťské Akademie Viktora Tardosse Krennera z konce 19. století. Pět měsíců na ní pracovali restaurátoři Josef Novotný a Jan Měšťan. Vzhledem k rozměrům opony 8,3 krát 12,8 metru se v jejich ateliér změnila tenisová hala v Praze na Zbraslavi, kde zažili i letní vedra.
"Měli jsme tu také 50 stupňů Celsia, ale výhodou bylo, že nám to rychle schlo," řekl ČTK Novotný a pochvaloval si báječné rozptýlené světlo, které jim při práci poskytovala matná okna po celé délce haly. Hlavní bylo podle něj vyřešit barevnost opony, která byla celá zastřena vrstvou ztmavlého laku a místy olejovými přemalbami.
"Je to umělecky velmi kvalitní opona, kterou v roce 1974 poničila voda zatékající z porušené střechy. A protože je malována temperami, které jsou ve vodě rozpustné, voda smyla část barevné vrstvy," řekl Novotný. Mechanicky oponu poškodilo, že se v divadle desítky let natáčela na buben. S tím se nyní nepočítá, bude napnuta do rámu i s ním bude zajíždět do provaziště nad scénu.
"Oponu, která je zhotovena z osmi pruhů plátna, jsme lokálně podlepili a zatmelili, staré vrstvy laků rozpustili a barvy retušovali," dodal Jan Měšťan. Váhu opony odhadl na dvě stě kilogramů. Opona má název Apotheosa divadelního umění - tragédie a komedie. V jejím středu je múza Umění a figura lva, po stranách alegorie symbolů Divadla a Hudby, menší figury drží znaky Prahy a Karlína.