2024 Dramatická výchova ve škole, 28. celostátní dílna dramatické výchovy, Jičín
Začátek: 19.9.2024
Konec: 25.9.2024
Pořadatel:
Sdružení pro tvořivou dramatiku, katedra výchovné dramatiky DAMU a K-klub Jičín, spolupráce: město Jičín, Centrum estetických aktivit dětí a mládeže NIPOS, útvar ARTAMA, Praha
28. celostátní dílna dramatické výchovy
19.–25. září 2024, Jičín
Celostátní praktická dílna v Jičíně je – vedle seminářů pořádaných v rámci celostátní přehlídky Dětská scéna – nejvýznamnější každoroční akcí v oboru dramatické výchovy v ČR. Je určena především pedagogům a studentům, kteří se už setkali s dramatickou výchovou a kteří chtějí prohloubit své znalosti v tomto oboru a získat další podněty a inspiraci pro práci s dětmi a mládeží – ať už působí na prvním, nebo druhém stupni ZŠ, v mateřských školách, ve školách středních i na pedagogických, filozofických a uměleckých fakultách nebo pracují s dětmi a mládeží v jiném zařízení, např. v ZUŠ, ve střediscích volného času/domech dětí a mládeže, v muzeích, galeriích apod. Jičínská dílna nabízí témata i tvořivým učitelům literární výchovy, občanské nebo rodinné výchovy, vlastivědy, dějepisu nebo dalších předmětů, ale také vychovatelům školních družin.
Letošní dílna nabízí tyto třídy:
1 – MOŽNOSTI DRAMATICKÉ VÝCHOVY
Seminární třída bude praktická a bude zaměřena na zkoumání možných podob dramatické výchovy. Nabídne pestrou škálu činností i ucelených lekcí, které budou vycházet z principů dramatické výchovy jako svébytného oboru, ale i z její schopnosti metodicky obohatit výuku jiných předmětů. Budete zváni ke hře, vedeni příběhy inspirovanými literaturou, ale třeba i hudbou, cizí řečí a pochopitelně i geniem loci samotného Jičína. Při praktických činnostech, které budou i metodicky komentovány, se sami přesvědčíte, že dramatická výchova je přirozenou cestou, jak zkoumat svět. Vítáni jsou jak začátečníci, kteří hledají první vhled do oboru, tak pokročilí s chutí zkoumat postupy dramatické výchovy v procesu nebo prostě jen s chutí užít si dramaťák jako účastník.
Lektorka: Soňa DEMJANOVIČOVÁ, absolventka KVD DAMU v Praze a FE ZČU v Plzni, lektorka dramatické výchovy se zkušenostmi z Velké Británie, kde postupy dramatické výchovy ověřovala při práci se seniory i s dětmi s těžkými poruchami učení a chování, zakladatelka a lektorka jazykové školy Easy–Peasy v Aši, kde žije a tč. pracuje i jako učitelka anglického jazyka na gymnáziu
2 – VYPRÁVĚT TĚLEM
Pohyb, tanec je přirozeným projevem, který má obrovský tvořivý potenciál pro každého. Jde o neopakovatelný zážitek nabízející přesahy do pedagogické i tvořivé činnosti a také do každodenního života.
Seminář nabídne seznámení s možnostmi, jak se dotknout přirozeného pohybu těla. Povede účastníky ke zkoumání anatomické funkčnosti těla, k citlivosti, k některým kvalitám, které jsou základem pohybu v přítomnosti. Účastníci si vyzkoušejí strukturované a kontaktní improvizace, pomocí svého těla budou hledat a nalézat vztahy mezi vnitřním a vnějším prostředím. Zapojena bude práce s dechem, vibrací, zvukem, hlasem, rytmem, dynamikou, abstraktní nebo konkrétní představou… Inspiraci přinese samotný prostor, ale i jeho detail… A bude se vyprávět tělem.
Lektorka: Lenka JÍŠOVÁ, taneční pedagožka na ZUŠ Bedřicha Smetany v Plzni, vedoucí taneční skupiny NoTa Plzeň, tanečně-pohybová performerka a lektorka kurzů pro pedagogy (tanečního oboru, mateřských a základních škol i tvořivé dramatiky). Nepravidelně vede semináře kreativního tance pro „netanečníky“, zajímá ji také propojování pohybu s jinými uměleckými směry.
3 – STOP – divadlo fórum ve škole i mimo ni
Práce v této seminární třídě se zaměří na prozkoumání konceptu divadla fóra, jak jej vytvořil Augusto Boal (Divadlo utlačovaných). Divadlo fórum je metoda divadla ve výchově, vede k edukaci prožitkem, diváka zve, aby se v určité chvíli sám stal hercem – aby si vyzkoušel konkrétní životní situaci nanečisto v bezpečí fikce.
Účastníci seminární třídy si prakticky odpoví na následující otázky: Jaké jsou základní principy divadla fóra? Jak se staví přestavení divadla fóra? Jaká témata lze touto metodou otevírat a zkoumat? Kdo a co je k tomu potřeba? Lze divadlo fórum nebo jeho dílčí prvky využít ve výuce? A co může udělat učitel (nejen dramatické výchovy), aby svým žákům zprostředkoval alespoň dílčí zkušenost s touto metodou?
Lektorka: Jitka ROSENOVÁ, absolventka KVD DAMU a speciální pedagogiky na UHK, v současné době doktorandka KVD DAMU, v rámci svého výzkumu se zabývá otázkou, jak divadlo fórum ovlivňuje děti 2. stupně základní školy. Je umělecká ředitelka organizace Divadelta, která od roku 2009 používá divadlo fórum jako metodu svých programů prevence rizikového chování. V organizaci Zdravotní klaun pracuje jako klaunka a specialistka na dětskou psychiatrii a na práci s emočně nestabilními teenegery.
4 – Plánování procesuálního dramatu
Práce v semináři se zaměří především na průběh plánování tzv. procesuálního dramatu. Východiskem bude ukázka lekce pro děti na počátku školního vzdělávání, ale postupně se budeme věnovat i starším věkovým skupinám. V procesu plánování využijeme nápady a náměty účastníků tohoto semináře. Obecně se budeme zabývat těmito okruhy: Třídění a výběr materiálu; Sekvenování a vnitřní koherence; Sekundární symbolika a úhly pohledu; Ošetření situací při hraní rolí a při práci s emocemi; Technika učitel v roli.
Významné místo mívají v dramatu použité předměty (rekvizity). Nesou různé významy a v dramatické hře se rodí i jejich symbolická funkce. Budeme se tedy zabývat i tím, jaký druh předmětu si můžeme pro své procesuální drama vybrat a jak s ním potom můžeme nakládat.
Dílna není vhodná pro úplné začátečníky.
Lektor: Kostas AMOIROPOULOS, působí jako docent v oboru dramatická výchova na katedře primární pedagogiky Metropolitní univerzity v Oslu. Má za sebou 24letou praxi učitele prvního stupně základní školy v Řecku. V Athénách založil spolek Diadromes, který se zabývá dramatickou výchovou, divadlem ve výchově a vzdělávání a obecně vzdělávací praxí. Deset let stál v čele tohoto spolku a nejen pod jeho hlavičkou vedl dramatickovýchovné dílny, semináře pro dospělé, děti i mládež. Soustavně se věnoval také režii programů divadla ve výchově a vzdělávání, které byly určené především žákům prvního stupně základní školy.
DÍLNA BUDE TLUMOČENA DO ČEŠTINY!
Součástí celostátní dílny v Jičíně je již tradičně přehlídka inspirativních představení dětských a středoškolských divadelních a recitačních souborů a vystoupení dětských sólových recitátorů, která se uskuteční v sobotu 21. září 2024.
RECITACE A INSCENACE
Josefína Máchalová (Praha)
I. věková kategorie DS (text z letního soustředění)
Emanuel Frynta: Pod
Melichar Gojda (Praha)
I. věková kategorie DS
Shel Silverstein: Pinocchio (překlad: Stanislav Rubáš)
Prokop Holiš (Praha)
II. věková kategorie DS
Shel Silverstein: Zloděj šlofíků (překlad: Stanislav Rubáš)
Viktor Krčmář (Praha)
II. věková kategorie DS
Jaroslav Hašek: Nenadávejte!
Michaela Janatová (Jindřichův Hradec)
IV. kategorie DS
Ivan Wernisch: Dobrá rada
Ema Běhalová (Jindřichův Hradec)
I. kategorie Wolkrova Prostějova
Tomáš Pěkný: Havrane z kamene (úryvek)
Alan Peša (Liberec)
I. kategorie Wolkrova Prostějova
Jules Jouy: Lavičky na promenádě (překlad: Jan Otokar Fischer)
Komedianti z Jihu, ZŠ Jih, Mariánské Lázně (ved. Zdenka Hurtová)
Tramvaj plná strašidel
Předloha: Petra Braunová: Tramvaj plná strašidel (Albatros, 2012)
Dramatizace a režie: Zdenka Hurtová
BezeSporu, Dramacentrum Bezejména, DDM Větrník, Liberec (ved. Miloslava Čechlovská a Vojtěch Matějíčka)
O světe a stavu
Scénář: soubor velmi volně podle první kapitoly knihy Truhla času od Andriho Snæra Magnasona (přel. Marta Bartošková, Argo 2021)
Režie: Vojtěch Matějíčka a Miloslava Čechlovská
ZUŠ Jindřichův Hradec (ved. František Oplatek)
Proč se dítě vaří v kaši
Předloha: Aglaja Veteranyiová: Proč se dítě vaří v kaši (přel. Eva Hermanová, Kniha Zlín 2007)
Dramatizace: František Oplatek
Režie: František Oplatek a soubor
Scénografie: soubor
Premiéra: 12. dubna 2024
19.–25. září 2024, Jičín
Celostátní praktická dílna v Jičíně je – vedle seminářů pořádaných v rámci celostátní přehlídky Dětská scéna – nejvýznamnější každoroční akcí v oboru dramatické výchovy v ČR. Je určena především pedagogům a studentům, kteří se už setkali s dramatickou výchovou a kteří chtějí prohloubit své znalosti v tomto oboru a získat další podněty a inspiraci pro práci s dětmi a mládeží – ať už působí na prvním, nebo druhém stupni ZŠ, v mateřských školách, ve školách středních i na pedagogických, filozofických a uměleckých fakultách nebo pracují s dětmi a mládeží v jiném zařízení, např. v ZUŠ, ve střediscích volného času/domech dětí a mládeže, v muzeích, galeriích apod. Jičínská dílna nabízí témata i tvořivým učitelům literární výchovy, občanské nebo rodinné výchovy, vlastivědy, dějepisu nebo dalších předmětů, ale také vychovatelům školních družin.
Letošní dílna nabízí tyto třídy:
1 – MOŽNOSTI DRAMATICKÉ VÝCHOVY
Seminární třída bude praktická a bude zaměřena na zkoumání možných podob dramatické výchovy. Nabídne pestrou škálu činností i ucelených lekcí, které budou vycházet z principů dramatické výchovy jako svébytného oboru, ale i z její schopnosti metodicky obohatit výuku jiných předmětů. Budete zváni ke hře, vedeni příběhy inspirovanými literaturou, ale třeba i hudbou, cizí řečí a pochopitelně i geniem loci samotného Jičína. Při praktických činnostech, které budou i metodicky komentovány, se sami přesvědčíte, že dramatická výchova je přirozenou cestou, jak zkoumat svět. Vítáni jsou jak začátečníci, kteří hledají první vhled do oboru, tak pokročilí s chutí zkoumat postupy dramatické výchovy v procesu nebo prostě jen s chutí užít si dramaťák jako účastník.
Lektorka: Soňa DEMJANOVIČOVÁ, absolventka KVD DAMU v Praze a FE ZČU v Plzni, lektorka dramatické výchovy se zkušenostmi z Velké Británie, kde postupy dramatické výchovy ověřovala při práci se seniory i s dětmi s těžkými poruchami učení a chování, zakladatelka a lektorka jazykové školy Easy–Peasy v Aši, kde žije a tč. pracuje i jako učitelka anglického jazyka na gymnáziu
2 – VYPRÁVĚT TĚLEM
Pohyb, tanec je přirozeným projevem, který má obrovský tvořivý potenciál pro každého. Jde o neopakovatelný zážitek nabízející přesahy do pedagogické i tvořivé činnosti a také do každodenního života.
Seminář nabídne seznámení s možnostmi, jak se dotknout přirozeného pohybu těla. Povede účastníky ke zkoumání anatomické funkčnosti těla, k citlivosti, k některým kvalitám, které jsou základem pohybu v přítomnosti. Účastníci si vyzkoušejí strukturované a kontaktní improvizace, pomocí svého těla budou hledat a nalézat vztahy mezi vnitřním a vnějším prostředím. Zapojena bude práce s dechem, vibrací, zvukem, hlasem, rytmem, dynamikou, abstraktní nebo konkrétní představou… Inspiraci přinese samotný prostor, ale i jeho detail… A bude se vyprávět tělem.
Lektorka: Lenka JÍŠOVÁ, taneční pedagožka na ZUŠ Bedřicha Smetany v Plzni, vedoucí taneční skupiny NoTa Plzeň, tanečně-pohybová performerka a lektorka kurzů pro pedagogy (tanečního oboru, mateřských a základních škol i tvořivé dramatiky). Nepravidelně vede semináře kreativního tance pro „netanečníky“, zajímá ji také propojování pohybu s jinými uměleckými směry.
3 – STOP – divadlo fórum ve škole i mimo ni
Práce v této seminární třídě se zaměří na prozkoumání konceptu divadla fóra, jak jej vytvořil Augusto Boal (Divadlo utlačovaných). Divadlo fórum je metoda divadla ve výchově, vede k edukaci prožitkem, diváka zve, aby se v určité chvíli sám stal hercem – aby si vyzkoušel konkrétní životní situaci nanečisto v bezpečí fikce.
Účastníci seminární třídy si prakticky odpoví na následující otázky: Jaké jsou základní principy divadla fóra? Jak se staví přestavení divadla fóra? Jaká témata lze touto metodou otevírat a zkoumat? Kdo a co je k tomu potřeba? Lze divadlo fórum nebo jeho dílčí prvky využít ve výuce? A co může udělat učitel (nejen dramatické výchovy), aby svým žákům zprostředkoval alespoň dílčí zkušenost s touto metodou?
Lektorka: Jitka ROSENOVÁ, absolventka KVD DAMU a speciální pedagogiky na UHK, v současné době doktorandka KVD DAMU, v rámci svého výzkumu se zabývá otázkou, jak divadlo fórum ovlivňuje děti 2. stupně základní školy. Je umělecká ředitelka organizace Divadelta, která od roku 2009 používá divadlo fórum jako metodu svých programů prevence rizikového chování. V organizaci Zdravotní klaun pracuje jako klaunka a specialistka na dětskou psychiatrii a na práci s emočně nestabilními teenegery.
4 – Plánování procesuálního dramatu
Práce v semináři se zaměří především na průběh plánování tzv. procesuálního dramatu. Východiskem bude ukázka lekce pro děti na počátku školního vzdělávání, ale postupně se budeme věnovat i starším věkovým skupinám. V procesu plánování využijeme nápady a náměty účastníků tohoto semináře. Obecně se budeme zabývat těmito okruhy: Třídění a výběr materiálu; Sekvenování a vnitřní koherence; Sekundární symbolika a úhly pohledu; Ošetření situací při hraní rolí a při práci s emocemi; Technika učitel v roli.
Významné místo mívají v dramatu použité předměty (rekvizity). Nesou různé významy a v dramatické hře se rodí i jejich symbolická funkce. Budeme se tedy zabývat i tím, jaký druh předmětu si můžeme pro své procesuální drama vybrat a jak s ním potom můžeme nakládat.
Dílna není vhodná pro úplné začátečníky.
Lektor: Kostas AMOIROPOULOS, působí jako docent v oboru dramatická výchova na katedře primární pedagogiky Metropolitní univerzity v Oslu. Má za sebou 24letou praxi učitele prvního stupně základní školy v Řecku. V Athénách založil spolek Diadromes, který se zabývá dramatickou výchovou, divadlem ve výchově a vzdělávání a obecně vzdělávací praxí. Deset let stál v čele tohoto spolku a nejen pod jeho hlavičkou vedl dramatickovýchovné dílny, semináře pro dospělé, děti i mládež. Soustavně se věnoval také režii programů divadla ve výchově a vzdělávání, které byly určené především žákům prvního stupně základní školy.
DÍLNA BUDE TLUMOČENA DO ČEŠTINY!
Součástí celostátní dílny v Jičíně je již tradičně přehlídka inspirativních představení dětských a středoškolských divadelních a recitačních souborů a vystoupení dětských sólových recitátorů, která se uskuteční v sobotu 21. září 2024.
RECITACE A INSCENACE
Josefína Máchalová (Praha)
I. věková kategorie DS (text z letního soustředění)
Emanuel Frynta: Pod
Melichar Gojda (Praha)
I. věková kategorie DS
Shel Silverstein: Pinocchio (překlad: Stanislav Rubáš)
Prokop Holiš (Praha)
II. věková kategorie DS
Shel Silverstein: Zloděj šlofíků (překlad: Stanislav Rubáš)
Viktor Krčmář (Praha)
II. věková kategorie DS
Jaroslav Hašek: Nenadávejte!
Michaela Janatová (Jindřichův Hradec)
IV. kategorie DS
Ivan Wernisch: Dobrá rada
Ema Běhalová (Jindřichův Hradec)
I. kategorie Wolkrova Prostějova
Tomáš Pěkný: Havrane z kamene (úryvek)
Alan Peša (Liberec)
I. kategorie Wolkrova Prostějova
Jules Jouy: Lavičky na promenádě (překlad: Jan Otokar Fischer)
Komedianti z Jihu, ZŠ Jih, Mariánské Lázně (ved. Zdenka Hurtová)
Tramvaj plná strašidel
Předloha: Petra Braunová: Tramvaj plná strašidel (Albatros, 2012)
Dramatizace a režie: Zdenka Hurtová
BezeSporu, Dramacentrum Bezejména, DDM Větrník, Liberec (ved. Miloslava Čechlovská a Vojtěch Matějíčka)
O světe a stavu
Scénář: soubor velmi volně podle první kapitoly knihy Truhla času od Andriho Snæra Magnasona (přel. Marta Bartošková, Argo 2021)
Režie: Vojtěch Matějíčka a Miloslava Čechlovská
ZUŠ Jindřichův Hradec (ved. František Oplatek)
Proč se dítě vaří v kaši
Předloha: Aglaja Veteranyiová: Proč se dítě vaří v kaši (přel. Eva Hermanová, Kniha Zlín 2007)
Dramatizace: František Oplatek
Režie: František Oplatek a soubor
Scénografie: soubor
Premiéra: 12. dubna 2024
Lektoři:
SOŇA DEMJANOVIČOVÁ, absolventka KVD DAMU v Praze a FE ZČU v Plzni, lektorka dramatické výchovy, zakladatelka a lektorka jazykové školy Easy–Peasy v Aši, učitelka anglického jazyka na gymnáziu
LENKA JÍŠOVÁ, taneční pedagožka na ZUŠ Bedřicha Smetany v Plzni, vedoucí taneční skupiny NoTa Plzeň, tanečně-pohybová performerka a lektorka kurzů pro pedagogy
JITKA ROSENOVÁ, absolventka KVD DAMU a speciální pedagogiky na UHK, doktorandka KVD DAMU, umělecká ředitelka organizace Divadelta, klaunka a specialistka na dětskou psychiatrii a na práci s emočně nestabilními teenegery v organizaci Zdravotní klaun
KOSTAS AMOIROPOULOS, docent v oboru dramatická výchova na katedře primárního pedagogiky Metropolitní univerzity v Oslu, významná osobnost řecké dramatické výchovy, pedagog s dlouholetou praxí učitele prvního stupně ZŠ, tvůrce a režisér programů divadla ve výchově a vzdělávání, zakladatel a lektor spolku Diadromes (Athény), který se zabývá dramatickou výchovou, divadlem ve výchově a vzdělávací praxí obecně
LENKA JÍŠOVÁ, taneční pedagožka na ZUŠ Bedřicha Smetany v Plzni, vedoucí taneční skupiny NoTa Plzeň, tanečně-pohybová performerka a lektorka kurzů pro pedagogy
JITKA ROSENOVÁ, absolventka KVD DAMU a speciální pedagogiky na UHK, doktorandka KVD DAMU, umělecká ředitelka organizace Divadelta, klaunka a specialistka na dětskou psychiatrii a na práci s emočně nestabilními teenegery v organizaci Zdravotní klaun
KOSTAS AMOIROPOULOS, docent v oboru dramatická výchova na katedře primárního pedagogiky Metropolitní univerzity v Oslu, významná osobnost řecké dramatické výchovy, pedagog s dlouholetou praxí učitele prvního stupně ZŠ, tvůrce a režisér programů divadla ve výchově a vzdělávání, zakladatel a lektor spolku Diadromes (Athény), který se zabývá dramatickou výchovou, divadlem ve výchově a vzdělávací praxí obecně
Bibliografie:
Výroční zpráva za rok 2024, Národní informační a poradenské středisko pro kulturu (NIPOS), Praha 2024, s. ?.
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.
Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.