2025 - Semináře 95. Jiráskova Hronova, Hronov

Začátek: 1.8.2025
Konec: 9.8.2025
Pořadatel:
IC Hronov, Město Hronov, KIS Hronov, NIPOS-ARTAMA Praha
1. HATE - Herec a text
Lektor: Braňo Mazúch
Čtu text. Nahlas. Uvědomuji si smysl. Domnívám se, že rozumím tomu, co se v textu píše. Pomalu začínám chápat. Nebo rychle. Jak kdy. Někdy se mýlím. Kladu důraz na nesprávné místo. Musím se opravit. Čtu znovu. Od začátku. Pak pokračuji dál. Čtu po smyslu. Navazuji na to, co jsem pochopil. Snad to už chápu správně. Některé části textu se vzpírají mému porozumění. Čtu znovu. K obsahu se přidává vnímání zvukové struktury textu. Jeho rytmičnost. Jeho hudebnost. Jeho skladba. Uvědomění si částí textu, které se opakují. Zaznamenávání souhlásek, které se objevují nejčastěji. Opakující se spojky. Jednoduché věty. Nebo souvětí bez interpunkce. Čtu znovu. Začínám více vnímat grafickou podobu textu. Jeho hustotu. Jeho členění. Styl písma. Umístění na stránce. Hmotu textu. Jeho tíhu. Váhu jeho sdělení. Čtu znovu. Vztahuji se k textu. K jeho kontextu. Dělím text na menší celky. Po smyslu. Podle jeho umístění v rámci celku textu. Vytvářím mapu textu. Anektuji text. Beru text. Dám mu hlas. Dám mu tělo. Dám mu čas. Dám mu výraz. Dám mu prostor.

2. POP - Pohybová improvizace v písních
Lektorky: Lektorky Kateřina Císařová a Sára Arnstein
Během workshopu se zaměříme na individuální i skupinovou improvizaci založenou na volném, nechoreografovaném tanci ve spojení s popovou či jinak osobitou hudbou. Budeme využívat zpěv nebo texty známých písní jako možný divadelní text. Zasoustředíme se na svůj pohybový a herecký potenciál a zároveň se prostřednictvím jednoduchých pohybových principů budeme ladit na celou skupinu a skrze to hledat balanc mezi sebou a ostatními. Zkusíme hledat své vlastní přirozené pohybové vyjádření, a také se inspirovat někým druhým. A to vše s humorem, nadhledem a dobrou hudbou zkusíme přetavit na konci do jedné velké improvizace. Na workshop si vyberte tři oblíbené songy, můžou to být písně, na které tančíte nebo které znáte nazpaměť a máte rádi jejich text.

3. HI - Humor v improvizaci
Lektor: Dalibor Buš
Workshop zaměřený na divadelní improvizaci nabídne prostor pro zkoumání humoru a překonávání obav spojených s improvizací – zejména strachu z toho, být vtipný. Společně se zaměříme na to, jak se osvobodit od tlaku na výkon a potřeby za každou cenu bavit ostatní. Namísto toho budeme hledat lehkost, hravost a radost přítomného okamžiku.
Prozkoumáme principy, které nám pomohou uvolnit se a nalézt humor v jednoduchosti. Okrajově se dotkneme i klaunských technik, které podpoří naši hravost a spontánnost. Workshop bude především o objevování svobody v improvizaci a o tom, jak humor vzniká přirozeně.

4. DDT - Dutý datel dá tamtudy tady tudy tyto dudy
Lektor: Eva Spoustová
Pustit se do práce s hlasem se způsobem, jakým mluvím se způsobem, jakým o textu, který má říct má postava, přemýšlím, s tím, jak v sobě cítím, ctím a nesu svůj jazyk – znamená:
Že mám velké odhodlání, chuť a vůli,
Že jsem se rozhodl, že lépe porozumím

– svému tělu

– svému dechu

– svým emocím

– svým myšlenkám

– sám sobě


Že mám chuť a vůli s radostí a nadějí investovat energii.
Že si dovolím zkusit něco dělat jinak než dřív.
znamená to – pustit se DO PRÁCE.
Budeme pracovat zhruba v těchto okruzích –

– jak mluvíme a jak držíme tělo – jak dýcháme

– co znamená energie, pokud jde o hlas a řeč – jak s ní lépe zacházet

– jak se cítit líp v životě i na jevišti

– samohlásky a souhlásky – emoce a srozumitelnost – artikulace

– zvuky, slova, věty, sdělení – myšlenky

5. DO - Divadelní obraz
Lektor: Jan Jirků
Pomocí řady divadelních obrazů (nebo obrázků) budeme vyprávět velký dramatický příběh nebo historku ze života v paneláku nebo pohádku pro děti. Divadelní obraz může být jeden pohyb rukou, jedno zapálení cigarety, jeviště utopené pod mořem tenisáků. Divadelní obraz postavený jako divadelní metafora dokáže s obrovskou intenzitou zrychlit nebo zesílit přenos toho, co chceme říct – v jednom okamžiku rozesmát nebo rozplakat, vyděsit nebo znechutit, zmámit nebo konfrontovat. To jsou stavební kameny každé inscenace, která nás dokáže vtáhnout, zaujmout, něco nám sdělit. Divadelní obraz může fungovat a působit beze slov. Samotné slovo může být obrazem. Kombinací slova a divadelního obrazu lze dosáhnout velkého efektu obzvláště tehdy, když obrazem vytváříme něco jiného, než co říkáme slovem. Divadelními obrazy vypráví opera, moderní činohra i hravé pohybové nebo loutkové divadlo. Všechno vyzkoušíme! Na začátku semináře si vysvětlíme, co je to divadelní obraz, jak ho kdo chápe. V průběhu semináře se pokusíme pomocí divadelních obrazů postavit krátká autorská divadelní představení, která na konci semináře odpremiérujeme. Cílem je nechat se inspirovat.

6. REPRO - Režijní prostředky
Lektor: Kateřina Letáková
REPRO, aneb s čím může režisér na scéně kouzlit a jaká tomu předchází příprava? Budeme se věnovat nejen analýze textu a hledání interpretačního klíče, ale především si budeme hrát s prostorem, časem a atmosférou. Také se zaměříme na to, jak rozvíjet jednání herců na scéně, aby jen chudáci nečekali, kdy mají říct svou repliku. A v neposlední řadě se dotkneme oné bájné mizanscény a toho, jaké všechny režijní prostředky lze využívat na posílení tématu a podtextů. Seminář je určen pro režijně nepolíbené, ale i zkušenější či pro ty, které zajímá prohlubování herecké práce. Těším se na naše společné skotačení!

7. HAD jako herecká abeceda divadla
Lektor: Luděk Horký
Režie je praktická dramaturgie, dramaturgie je teoretická režie a bez herců to nejde. Taková je abeceda divadla. Seminář je určen především začínajícím divadelníkům. Seznámíte se v něm takříkajíc na vlastním těle a na konkrétním „materiálu“ divadelních představení, která skýtá program JH, se základy divadelní práce. Prostředkem k tomu budou různá cvičení, hry a povídání o jednotlivých inscenacích. Zvláštní pozornost bude věnována základním divadelním principům, „stavebním kamenům“ inscenace, a užití výrazových scénických a hereckých prostředků. Seminář bude pracovat jako uzavřená skupina.

8. SOCKY - sociální sítě a umělá inteligence pro divadla
Lektor: Matúš Benža
Ako pritiahnuť publikum do vášho divadla v digitálnej ére? Workshop SOCKY vás prevedie tajomstvami marketingovej komunikácie, tvorby vizuálnej identity, efektívneho využívania sociálnych médií a umenia tvorby pútavého obsahu. Počas ôsmich dní získate praktické zručnosti v práci s nástrojmi ako Canva, Buffer či ChatGPT, naučíte sa plánovať obsahové kampane, tvoriť originálne texty a vizuály, a dokonca aj spravovať platenú reklamu na sociálnych sieťach.
Program je navrhnutý špeciálne pre amatérskych divadelníkov, ktorí chcú zlepšiť propagáciu svojich súborov a budovať publikum pre svoju tvorbu. Workshop ukončíte prezentáciou vlastných marketingových stratégií, pripravených na implementáciu do praxe.

9. OV - objeVOICEBAND!
Lektor: Pavol Smolárik
V semináři zamíříme od slova k větší hudebnosti a rytmizaci. Prozkoumáme nekonečné a fascinující možnosti českého jazyka a možná i jazyků jiných. Své vlastní jazyky a další mluvící ústroje dostaneme do formy, která možná umožní nevídané věci.

Roztančená slova, roztančená těla.
Budeme odkrývat tajná přání slov a vět. Co vše od nás potřebují, aby zazněly v plné síle, kráse, přesvědčivost, či naléhavosti?
Zazní texty konkrétní a známé, ale budeme vzývat i improvizované autorství.
Zkusíme prolínat svět zvukové dokonalosti i úplné svobody projevu.
Pokusíme se nalézt společný výraz, společný dech a společný cit.
Hudebnost jednotlivce vítaná, ale nevyžadovaná!
Chuť po společné hlaso a zvukohře stejně tak. Znalost úplných základů hudební nauky nebude na škodu.
K tomu všemu v první den překvapení v podobě inspirativní osobnosti z hudebního světa!
A BUDEM ZNÍT!

10. CEP - Cesty k postavě
Lektor: Boris Jedinák
Třídenní seminář bude formou dramaturgických a hereckých cvičení, improvizací a her ohledávat cesty vedoucí od pevného dramatického textu k autorské práci na postavě. Laboratoř, rešerše, improvizace, dialog. Společným vytyčeným hřištěm bude Maryša bratří Mrštíků. Jakou postavou z Maryši bych byl/a? Kam až nás mohou dovést dobré úmysly? Jakou nese kdo z nás vinu na závěrečné vraždě? Co bych oproti své postavě v dané situaci udělal jinak a za jakých okolností bych jednal stejně?

11. HJ1 - Herecké jednání 1 (Základy jevištního jednání)
Lektor: Miroslav Ondra
Jaké jsou rozdíly v jevištním jednání? Co to vlastně znamená, když herec/herečka jedná slovem, a co znamená, když jedná tělem, pohybem? Lze od sebe tyto typy jednání oddělit? A jak je naopak organicky propojovat? Pomocí her, hereckých cvičení, etud a různých technik budeme zkoumat, jak efektivně kombinovat a propojovat mluvní a pohybové nástroje hereckého jednání.
Seminář je určen mírně pokročilým až velmi zkušeným divadelníkům bez ohledu na jejich žánrové preference.

12. GA - Gymnastika a akrobacie
Lektor: Michal Boltnar
Seminář zaměřený na základy gymnastiky a akrobacie pomůže objevit tajemství pohybu a ovládnutí těla. Především skrze cvičení zaměřená na lokomoci nohou, tedy prostná či přeskoky, pomůže účastníkům probudit tělo a dodat hereckému projevu nový, vzrušující rozměr. Kurz poskytne nejen intenzivní fyzický trénink, ale i netradiční inspiraci z novocirkusového prostředí, která rozšíří pohybové horizonty účastníků. Seminář vede k dokonalému propojení mysli a pohybu a napomůže tak souhře gest na jevišti. POZOR – vzhledem k fyzické náročnosti semináře bude probíhat každý den pouze tři hodiny, tedy od 10 do 13hod.

14. S - Situace
Lektor: Milan Schejbal
Co je to dramatická situace a jak ji účinně vytvořit? Jak vytvořit jevištní podmínky ke smysluplnému hereckému jednání? Vzájemná tvůrčí spolupráce režiséra a herců při interpretaci a tvorbě postav a jejich témat. Herecké partnerství a souhra. A to vše během praktického procesu zkoušení na základě daného dramatického textu, se kterým se frekventanti seznámí v průběhu semináře. Přirozenou součástí pak budou krátká cvičení na rozvíjení představivosti, kreativity, empatie a vzájemné komunikace.
Seminář je určen jak pro režiséry, tak pro herce – ti se mohou aktivně účastnit tvorby dané postavy z předlohy.

15. P.R.D.E.L. - Příležitost k realizace díla v elektronické laboratoři
Lektor: Dominik Migač
Přijďte se zapojit do praktického workshopu, kde se zaměříme na konkrétní kroky při integrování elektroniky a Arduina do světa scénografie. Během workshopu budete mít příležitost si vyzkoušet, jak rozsvítit malé světýlko a nevyhořet při tom. Prakticky se podíváme na celý proces elektro provedení od výběru součástek, jejich nákupu, jejich zapojení až po komunikaci s hercem ohledně zacházení s objektem, které může předejít nutným opravám. Ke konci workshopu se podíváme i na základy programování Arduina a tím se pokusíme herce zbavit dočista.
V průběhu tří dnů se dotkneme témat:

Basic elektronika pro scénografy
Jak vybrat a nakoupit součástky
Pájení jako bůh
Výroba první smysluplné věci v životě
Arduino a světla
Arduino a motory
Pokročilé Arduino
Multimedia v počítači (Pure Data)
Ovládáme scénu PCmédiem

V mezičasech workshopu si budeme povídat o smyslu a místě moderního média v současném divadle.

16. RAF - Radikálně autorská forma
Lektor: Jiří Havelka
Autorský přístup jako způsob divadelního myšlení. Individualita rozpuštěná v kolektivním vědomí.Přítomný čas zkoušky. Bod nula. Stav nevím. Flow.

17. HJ2 - Herecké jednání 2 (Jevištní jednání a žánr)
Lektor: Miroslav Ondra
Lze stejnou myšlenku, informaci, emoci sdělit stejně slovem a pohybem, aby se z tohoto sdělení nic neztratilo? Dají se na to uplatnit pravidla divadelních žánrů? A existují vůbec nějaká žánrová pravidla vztahující se k hereckému jednání? Odpovědi na tyto otázky budeme hledat pomocí hereckých cvičení, etud a her a pokusíme se prozkoumat, jestli vůbec existuje něco takového jako „žánrové herectví“.
Seminář je určen mírně pokročilým až velmi zkušeným divadelníkům bez ohledu na jejich žánrové preference.

18. PSL - Pohádkovým světem, letem
Lektorky: Leona Houdková a Tereza Mátlová
Porazíme zlého draka, nebo se s ním spřátelíme? Dokážeme překonat nástrahy tajemného lesa?
Společně budeme vymýšlet a hrát pohádkové příběhy, hledat inspiraci ve známých i vlastních dobrodružstvích a objevovat, co všechno je potřeba k jejich vyprávění. Budeme běhat, lézt, malovat, tvořit divadlo a hlavně si hrát!

19. HM - HRONOVSKÉ MOŘE
Lektor: Jiří Suk
Vydáme se na společnou cestu k moři. Podnikneme plavbu kolem světa jako Willy Fog. Ponoříme se do hlubin a necháme se inspirovat jejich tichem jako Kapitán Nemo, nebo třeba Nemo a Dory. Ocitneme se na opuštěném ostrově jako Robinson a možná objevíme i Ameriku. Zkrátka, moře nám skýtá MOŘE inspirace – ať už v podobě vlastních zkušeností a zážitků, nebo ji nalezneme v literatuře, filmu či divadle. Připravte se, VYPLOUVÁME.

20. LES - Laboratoř extra strašidelná
Lektor: Eva Suková
V semináři budeme pracovat na strašidelných/ hororových příbězích, které se budeme pokoušet převádět do divadelní formy. Budeme hledat zvukové, vizuální a výrazové prostředky, kterými jde napínavou, temnou atmosféru přenést na diváky. Zkusíme se dívat na svět jinýma očima, najít, co (děsivého) by se mohlo skrývat za realitou momentů běžného dne a zdánlivě obyčejných událostí. Inspiraci nalezneme v dětské literatuře (Chris Priestley), literární klasice (A. C. Doyle, E. A. Poe, K. J. Erben) nebo ve starých lidových pohádkách. Samozřejmě budeme vymýšlet i příběhy vlastní a témata získávat kolem sebe, třeba z míst, situací a zachycených útržků rozhovorů na Hronově. Kromě divadelního tvoření si vyzkoušíme různá průpravná improvizační cvičení, hry na skupinovou spolupráci, rozvoj empatie atd. Budeme chodit ven, relaxovat, povídat si.

21. PC neboli Problémový klub
Lektoři: Alena Zemančíková, Miriam Kičiňová, René Levínský, Petr Michálek, Tomáš Jarkovský, Jan Mrázek
Problémový klub je vzdělávací platformou, která si klade za cíl nahlížet divadlo z různých úhlů pohledu a zasazovat vybrané inscenace do širších kontextů. Neočekávejte hodnocení představení odbornou porotou, ale obecnější rozpravu nad tématy, která nás pálí. Inspirováni viděným se spolu s odborníky z různých profesí můžete pustit do debaty, nebo si jen vyslechnout jejich názory. PC probíhá každý den počínaje nedělí 3. srpna do soboty 9. srpna vždy od 14 do 16 hod v Malém sále Jiráskova divadla.
Lektoři:
Alena Zemančíková vystudovala dramaturgii na Divadelní fakultě Akademie múzických umění v Praze. Po letech manuálních zaměstnání byla od roku 1988 dramaturgyní Západočeského divadla v Chebu. Od roku 1997 pracuje v Českém rozhlase. Napsala čtyři rozhlasové hry, natočila řadu autorských dokumentů a fejetonů, garantovala programové řady pořadů o kulturních dějinách a poezii. V roce 2008 vydala povídkovou knížku Bez otce, v roce 2009 vyšla dětská knížka Mařenka a Čenda a roku 2012 krátké texty v knize nazvané Značkování. Román Příběh v řeči nepřímé vydalo nakl. Větrné mlýny v roce 2015. V roce 2020 vyšla monografie o Činohře Národního divadla v Praze v letech 1990–2015 Zpětné zakreslení cesty. Kromě rozhlasového vysílání spolupracuje s časopisem Listy, Tvar a s literární přílohou deníku Právo Salón. Píše sloupky pro internetový deník Referendum.

Miriam Kičiňová vyštudovala divadelnú dramaturgiu a teóriu a kritiku divadelného umenia na Vysokej škole múzických umení v Bratislave, kde absolvovala aj doktorandské štúdium. V rámci programu Erazmus sa zúčastnila výmenného študijného pobytu na AGRFT v Ľubľane. Už počas štúdia spolupracovala ako dramaturgička s divadlami Ludus a A.ha.. Zúčastňovala sa ako porotkyňa či dopisovateľka do festivalových denníkov na prehliadkach neprofesionálneho divadla ako napr. Scénická Žatva. Ako recenzentka písala pre časopis Javisko, KOD, Divadlo v medzičase a Monitoring slovenských divadiel. Pedagogicky pôsobila na Cirkevnom Konzervatóriu v Bratislave a na Konzervatóriu v Košiciach. Bola externou pedagogičkou na Vysokej škole múzických umení na katedre Scénografie a kostýmového výtvarníctva a Divadelného manažmentu. V rokoch 2015 – 2019 pôsobila ako externá dramaturgička Štátneho divadla Košice. Spolupracovala aj s Divadlom Jonáša Záborského v Prešove, s Divadlom Andreja Bagara v Nitre, s Divadlom Jána Palárika v Trnave. Od roku 2010 najprv pôsobila ako lektorka dramaturgie v Činohre Slovenského národného divadla, kde sa venovala vzdelávacím projektom a zahraničným aktivitám, neskôr i ako dramaturgička. Od roku 2023 je opäť riaditeľkou Činohry SND.

René Levínský se narodil v Olešnici nad Halštrovem v saském Vogtlandu Evě Oelsnitz a Andreasi Bandovi, přímému potomkovi sládka broumovského pivovaru. Dramatikem se stal během svého pobytu v Hradci Králové, zejména pod vlivem Markéty Rybové a Petra Stančíka. Jeho dosavadní dílo sestává z přibližně osmnácti divadelních her pro dospělé a devíti loutkových her pro děti (ty podepisuje na památku svého otce Šimon Olivětín). Jeho hry Ještě žiju s věšákem, čepicí a plácačkou (pseudonym Samuel Königgrätz) a Harila (Helmut Kuhl) byly zfilmovány Pavlem Göblem. V říjnu 1988 spoluzaložil divadlo Nejhodnější medvídci, v srpnu 2016 pak Divadlo Vojty Oláha. Světové premiéry jeho her jsou uváděny vesměs na scéně jeho domovských divadel, často v koprodukci s Divadlem Na tahu. Za svého dvorního režiséra považuje Levínský Andreje Kroba, který uvedl 6 jeho her. Mimo něj ovšem jeho hry režírovali např. Zdeněk Bartoš, Hana Burešová, Radek Beran, Martin Františák, Jan Frič, Štěpán Gajdoš, Petr Hašek, Michaela Homolová, Radosław Kasiukiewicz, Martin Kosa, Jakub Krofta, Ivo Kristián Kubák, Jiří Kubec, Slávka Mašínová, Marie Nováková, Jan Oborník, Tomáš Procházka, Akram Opička Georgi, Petr Štindl, Johana Švarcová, Daniel Vavřík, Marek Zákostelecký, Ewa Zembok a další. Jeho hry byly přeloženy do angličtiny, němčiny, polštiny, ruštiny, běloruštiny, litevštiny a francouzštiny. Od svého návratu do Čech v lednu 2016 žije Levínský na břehu Rokytky ve Vysočanech. Českého uměleckého života se účastní převážně o víkendech.

Petr Michálek je absolventem divadelní dramaturgie JAMU, kde nyní pracuje jako rektor. Pracoval v Brně, Karlových Varech, Děčíně a 12 let řídil zlínské divadlo, kde mimo jiné uvedl dva díly kabaretu o Jiřím Ovčáčkovi. Ve své tvorbě se jako herec, režisér, či autor rád věnuje různým druhům komedie, např.: Válka Roseových nebude!, Domeček, Upokojenkyně, Bečva (true crime). Nepravidelně učí Seminář tvůrčího psaní. Při chůzi natáčí podcast Kam jdeš? (www.kamjdes.art)

Eva Suková je učitelka, básnířka, písničkářka, lektorka, divadelnice. Od roku 2006 učí v ZUŠ Rakovník Literárně-dramatický obor. Baví ji práce s dětmi i dospělými, pedagogickou činnost vyvažuje autorskými vystoupeními s kytarou, psaním básní a vymýšlením humoristických sloupků do týdeníku Raport. V současnosti pracuje s dětmi 6–17 let, lektoruje studenty a dospělé (na textových a divadelních workshopech) a učí tvůrčí psaní na liberecké univerzitě. Vedla příměstské tábory pro nejmenší věkovou skupinu. Nebojí se servírovat knedlíky ani psát odborné vědecké statě. V současnosti pracuje na vydání nové desky one woman kapely Blondýna. Má dvě děti, jednoho manžela, černého kocoura a zlatého psa.

Jiří Suk je pedagog LDO ZUŠ a herec, režisér, moderátor, osvětlovač, kulisák, zkrátka amatérský divadelník. Je absolventem KATAP DAMU, od roku 2013 učí Literárně-dramatický obor na ZUŠ Rakovník. Domovskou scénou je mu DS Tyl Rakovník a letním bytem Divadlo V.A.D. Kladno. Většinu dovolené, nebo prázdnin prožil na všemožných divadelních festivalech, ale u moře už taky (asi dvakrát) byl.

Anežka Sixtová je studentkou muzikálového zpěvu na Plzeňské konzervatoři. Svůj vztah s divadlem začala u DS Tyl Čistá a v současnosti spolupracuje s DS Tyl Rakovník. Je pedagožkou dramatických oborů, sborového a sólového zpěvu na ZUŠ Elementaria v Plzni.

Leona Houdková studuje dramatickou výchovu na DAMU. Dříve učila v mostecké ZUŠ, Divadle Radar a ZŠ v Praze. Nyní je lektorka v ekocentru Koniklec.

Tereza Mátlová studuje dramatickou výchovu na DAMU. Pochází z Karlovarského kraje, kde učila v ZUŠ, dramatickou výchovu a po učila v Praze na ZŠ. Věnuje se kulturně-komunitním aktivitám.

Miroslav Ondra je dramaturg, herec, pedagog a muzikant. Vystudoval obor Teorie a dějiny dramatických umění na Filozofické fakultě Univerzity Palackého v Olomouci a v současnosti je dramaturgem Městského divadla Brno a učí muzikálové herectví na Divadelní fakultě JAMU. Jako herec působí v nezávislém brněnském divadle Vejminek (bývalý BuranTeatr). V minulosti prošel mnoha dílnami Jiráskova Hronova jako účastník a nyní se často vyskytuje jako porotce amatérských divadelních přehlídek. Je také akordeonista a zpěvák klezmerové kapely Létající rabín.

Jiří Havelka je režisér, autor scénářů a herec. Absolvent katedry alternativního a loutkového divadla DAMU, kterou v letech 2011-2019 vedl. Je držitelem mnoha ocenění (Cena Alfreda Radoka 2007 v kategorii Talent roku, Cena za mimořádný přínos k reflexi novodobých dějin (2016), Cena Rudolfa Medka za příkladnou snahu přibližovat veřejnosti důležitá, byť často bolestivá témata moderních českých (československých) dějin (2021). Za svá filmová díla obdržel několik nominací na cenu Český lev, z nichž tu za scénář k filmu Vlastníci úspěšně proměnil. Jako divadelník zkoumá princip hry, možnosti divadelního časoprostoru, tvorby divadelní iluze a zdůrazňuje jedinečnost divadla jako nástroje přímé komunikace. Hledá novou roli pro divadlo ve věku virtuálních médií a nalézá ji především v síle imaginace. Režijně hostuje po divadlech napříč republikou a od roku 2025 je novým uměleckým šéfem Dejvického divadla.

Dominik Migač vystudoval herectví na Katedře alternativního a loutkového divadla DAMU pod vedením Braňa Mazúcha. Několik let strávil v angažmá v Naivním divadle Liberec a v souboru Divadla Lampion na Kladně. Se svými autorskými divadelními projekty projel celý svět a jeho inscenace lze momentálně nalézt v katalogu Drama Label. Vytvořil nebo byl součástí řady unikátních inscenací, např. MicroSputnik, Thunder – Enter the Three Witches, Tisíc tuctů, Prefaby, aj. Projekt Prefaby, za který získal Cenu Divadelních novin, představuje minimalistický tvar, který otevírá téma černobylské havárie. Jeho nejnovějším projektem je loutková inscenace Soudružky s kroužky (vzniklá ve spolupráci s Martou Hermannovou a Janem Pichlerem) věnovaná fenoménu normalizační všednosti a spartakiády. Migač je precizní tvůrce, který se nebojí myslet mimo zajeté koleje, a každý z projektů se pro něj stává osobní výzvou.

Milan Schejbal je režisér, dramaturg a pedagog. Byl 12 let uměleckým šéfem a režisérem Divadla ABC v Praze. Od roku 2007 dosud zastává funkci uměleckého šéfa a režiséra v Divadle A. Dvořáka Příbram. Jako režisér se zaměřuje především na divadelní komedie, zajímají ho velké silné příběhy, ale nevyhýbá se ani dramatickým divadelním předlohám. Od roku 1996 se systematicky věnuje výuce režie na katedře činoherního divadla DAMU v Praze.

Michal Boltnar je bývalý reprezentant ve sportovní gymnastice, který se po ukončení závodní kariéry stal členem mezinárodně uznávané novocirkusové skupiny Cirk La Putyka. Specializuje se na disciplíny teeterboard a russian swing, kde spojuje gymnastické techniky s uměleckým vyjádřením.
Kromě své umělecké činnosti působí jako vedoucí trenér sportovní gymnastiky chlapců v Praze Vršovicích a také jako pedagog na pražské AMU, kde vyučuje akrobacii v centru pohybové přípravy.

Boris Jedinák je dramaturg, režisér a performer. Absolvoval magisterské studium dramaturgie na Katedře alternativního a loutkového divadla a magisterský obor Etnologie a kulturní antropologie na FF UK. Jako dramaturg a autor se podílel na inscenacích uváděných v řadě českých scén. Věnuje se autorskému a dokumentárnímu divadlu. Zajímá ho hledání možných propojování divadelní tvorby a kulturně-antropologického výzkumu. Patří mezi zakládající členy skupiny 8lidí, herního studia PalackyGames a v současnosti působí jako stálý dramaturg v Divadle na Zábradlí.

Pavol Smolárik je absolventem herectví na Katedře alternativního a loutkové divadla DAMU v ročníku doc. Miroslava Krobota. Krátce byl v angažmá v Divadle Minor, se kterým dodnes pravidelně spolupracuje. Je spoluzakladatelem Divadla LETÍ, hudebně divadelní skupiny Fekete Seretlek, vokálně experimentální divadelní platformy Boca Loca Lab a kapely pro děti a rodiny Rozbal to! Dlouhodobě spolupracoval s Dejvickým divadlem, opakovaně hostoval v Národním divadle v Praze, nyní účinkuje mj. v divadle Komedie v muzikálu Lazarus. Podílel a podílí se na vzniku mnoha nezávislých projektů pro děti i dospělé, např. v rámci studia Damúza. Dlouhodobě spolupracuje s FORUM PPV – organizací zabývající se prožitkovým vzděláváním. Účinkuje v televizních a rozhlasových projektech. Roku 2007 byl na festivalu Next Wave označen za Objev roku, za roli v inscenaci Bratři naděje Divadla Minor byl mezi třemi nominovanými na Cenu Thálie za rok 2022.

Jan Matásek absolvoval Konzervatoř Pardubice, obor trombon, a pražskou Konzervatoř Jaroslava Ježka, obor kompozice pod vedením Víta Clara. Komponuje především scénickou hudbu pro česká divadla (např. Minor, Komedie, plzeňská Alfa, liberecké Naivní divadlo, Nablízko, hradecký Drak, brněnská Reduta, Viola ad.) a spolupracuje s řadou významných divadelních režisérů (Arnošt Goldflam, Jiří Adámek/Austerlitz, SKUTR, Rostislav Novák ml., Braňo Holiček, Michal Dočekal, Josef Krofta, Lída Engelová, Jiří Nekvasil a další…). Od roku 2001 působí jako skladatel, muzikant a herec v divadle Minor v Praze. Je autorem televizní hudby i celovečerních baletů. Jako lektor se opakovaně účastní divadelních festivalů (Jiráskův Hronov, Loutkářská Chrudim) a od roku 1995 vede pravidelné hudební semináře na Fakultě humanitních studií Univerzity Karlovy. Průběžně participuje na dalších hudebně-hlasových workshopech pro děti i dospělé (Zpěvomat, NIPOS-Artama, Struny dětem, Diagnostický ústav Hodkovičky, …)

Matúš Benža je absolvent divadelného manažmentu na Divadelnej fakulte VŠMU v Bratislave (2008) a kultúrnej politiky a manažmentu umenia na City, University of London (2011). V roku 2016 na VŠMU obhájil dizertačnú prácu na tému Nové média v marketingu divadiel. Počas svojej pracovnej kariéry spolupracoval s kultúrnymi inštitúciami ako Slovenské národné divadlo, Balet Bratislava a Rozhlas a televízia Slovenska. Neskôr pôsobil na manažérskych pozíciách v marketingových oddeleniach komerčných spoločností ako napr. O2 a HEINEKEN Slovensko. Od roku 2019 pôsobí ako odborný asistent na Katedre divadelného manažmentu, v rokoch 2020 až 2022 bol prorektorom pre zahraničie, vzťahy s verejnosťou a projektovú činnosť. Budúcich divadelných manažérov učí predmety súvisiace s marketingom a marketingovou komunikáciou. Od roku 2023 je dekanom Divadelnej fakulty VŠMU.

Luděk Horký je absolvent divadelní vědy na FF UK, dramaturg, režisér a pedagog. Od roku 1995 do roku 2006 pracoval jako dramaturg v Divadle ABC, scéně Městských divadel pražských pod vedením uměleckého šéfa Milana Schejbala. Nyní vede Centrum dramaturgie tvorby pro děti a mládež v České televizi. Vedle toho pravidelně dramaturgicky spolupracuje s režiséry Davidem Drábkem (např. inscenace Racek ve Slovenském národním divadle), Jakubem Šmídem (např. inscenace Král Ubu v Divadle D21) a Jankem Jirků (například inscenace Amberville v Divadle v Dlouhé nebo Černý partyzán v Divadle Minor). Od roku 1992 působí jako pedagog a režisér dětského divadla a divadla pro děti v pražském Divadle RADAR. Je autorem nebo spoluautorem devíti divadelních her (poslední z nich, raně barokní katovna české politiky se stručným názvem „27“, byla v nastudování souboru Geisslers Hofcomoedianten nominována na Cenu Marka Ravenhilla za rok 2022). Je prezidentem Českého střediska ASSITEJ, externím pedagogem Katedry divadelní vědy FF UK a jako divadelní lektor a metodik dlouhodobě spolupracuje s NIPOS-ARTAMA.

Martin Holzknecht je členem hereckého souboru Divadla A. Dvořáka Příbram, neexistující country kapely a velice existujícího Divadla RADAR v Praze. Býval také hercem s loutkou v Malém divadle v Českých Budějovicích. Spolupracuje s divadelním souborem Geisslers Hofcomoedianten a s dramaturgicko-scenáristickým týmem ČT Déčko.

Kateřina Letáková je režisérka, dramaturgyně a autorka. Absolventka DAMU v oboru činoherní režie pod vedením Jana Nebeského a prof. Darii Ullrichové nejprve vystudovala kulturní management a divadelní vědu na Masarykově univerzitě v Brně. Režijně spolupracovala s divadly CED Brno, Činoherním klubem, Západočeským divadlem, Divadlem LETÍ, Východočeským divadlem, Jihočeským divadlem či Dejvickým divadlem, kde je zároveň od září 2023 součástí uměleckého vedení jako dramaturgyně. Miluje příběhy a možná proto dělá divadlo.

Jan Jirků je český divadelní, televizní a filmový režisér, dramatik a spisovatel knih pro děti. Nejvíce spolupracuje s Českou televizí a divadlem Minor. V roce 2020 získal Cenu českého střediska Assitej „za osobitou autorskou a režijní tvorbu a za to, že ve svých inscenacích přivádí dětské diváky velmi komunikativním způsobem a na základě moderních divadelních prostředků k hlubšímu pochopení historických a společenských souvislostí.“

Eva Spoustová vystudovala DAMU, hrála v DRAKu, hodně toho napracovala v dabingu, učí mluvit (nejen) na jevišti (nejen) studenty na DAMU, píše texty k dětským písničkám, intenzivně se věnuje jazykové a hlasové spolupráci při zkoušení inscenací divadel v Čechách, načítá a občas režíruje audioknihy, dělá toho spíše spoustu než málo, ale nejraději je v divadle, když se zkouší. Domov si nosí s sebou a je šťastná tam, kde zrovna pracuje.

Dalibor Buš je brněnský herec, držitel ceny Thálie pro činoherce do 33 let, zdravotní klaun a pedagog herectví na JAMU. Jeho lektorská práce navazuje na metody jeho učitelů herectví na JAMU, prof. Brettschneiderové a doc. Igora Dostálka. Nejdůležitější inspirací je pak jeho dlouholeté angažmá v divadle Husa na provázku, klaunská praxe a bohatá zkušenost s různými improvizačními formáty.

Kateřina Císařová a Sára Arnstein se potkaly při studiu na DAMU a pár let po skončení studií společně pod hlavičkou souboru Ufftenživot nazkoušely inscenaci This is not a love song. Obě jsou herečky a mají rády pohyb jako prostředek vyjádření, jako rozšířené gesto, důraz, hyperbolu, jako něco, co dokáže hýbat slovy a myšlenkami, jako zhmotněná energie. Kateřina je dlouholetou členkou hereckého souboru Na zábradlí, v letošním roce získala cenu Thálie za výkon v inscenaci Vzkříšení, skvěle zpívá a má ráda goudu. Sára je spoluzakladatelkou souboru Ufftenživot, dělá především autorské a pohybové divadlo, píše texty, zajímá jí dramaturgie a má dva syny, co mají taky rádi goudu.

Braňo Mazúch je absolvent ekonomiky služeb a cestovního ruchu na Ekonomické fakultě Univerzity Mateje Bela v Banské Bystrici a režie a dramaturgie alternativního a loutkového divadla na KALD DAMU v Praze. Režisér více než 40 činoherních, loutkových, tanečních a multimediálních inscenací v českých, polských a slovenských divadlech (Merlin aneb Pustá zem Tankreda Dorsta v Západočeském divadle v Chebu, Panna Orleánská Friedricha Schillera v Klicperově divadle v Hradci Králové, Senekova Medea v Lubuskim Teatrze v Zielonej Górze, Fragmenty milostného diskurzu Rolanda Barthese v Divadle Ponec, Antikódy Václava Havla na Nové scéně Národního divadla v Praze, Král Ubu Alfreda Jarryho v Divadle Alexandra Duchnoviče v Prešově, Černá voda Rolanda Schimmelpfenniga ve Státním divadle v Košicích a autorská objektová inscenace NIE! Manifest vzdorovitého dítěte v košickém Loutkovém divadle). Pedagog herectví na Katedře alternativního a loutkového divadla a pedagog režie v rámci anglického magisterského programu Directing of Devised and Object Theatre na KALD DAMU. Od října 2019 vedoucí katedry.
Osobnosti:
Benža Matúš
Havelka Jiří
Horký Luděk
Jarkovský Tomáš
Jirků Jan
Kičiňová Miriam
Levinský René
Mazúch Braňo
Michálek Petr
Ondra Miroslav
Schejbal Milan
Smolárik Pavol
Spoustová-Málková Eva
Suk Jiří
Suková Eva
Zemančíková Alena
Archivy:
https://jiraskuvhronov.eu/hate-herec-a-text#/kosik, 20250509
Obor:
činohra
pohybové divadlo
tanec
alternativní
dětské (hrané dětmi)
pro děti a mládež
dramatická výchova
Jiné2
Zaměření:
dramaturgie
režie
herectví
jevištní řeč
pohybová výchova
hudba
zvuk
jiné
Typ vzdělávání:
jednorázové
Skupiny organizací:
Centrální organizace a spolky
Působnost:
celorepubliková
Máte nějaké další informace k tomuto tématu?

Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.

Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.

Vaše jméno:
Váš e-mail:
Informace:
Obrana proti spamu: do této kolonky napiště slovo 'divadlo':