Návrh opony (kresba tužkou a akvarel, 470 x 225 mm) k prvnímu všesokolskému sletu představuje pro 19. století tematicky běžnou apoteózu s alegorickými i reálnými postavami. Bravurní podání tužkové kresby doplněné akvarelem nenechá ovšem nikoho na pochybách o mimořádném talentu tvůrce. Návrh je dílem Karla Štapfera (1863-1930), pozdějšího ředitele výpravy Národního divadla v Praze.
Výjev není nijak orámován, jen je velmi volně naznačeno krajinné pozadí, se skálou a vzrostlými stromy, je tedy podán jako dobové oblibě nesmírně se těšící živý obraz. Vlevo se tyčí baldachýn rozepjatý na žerdích s odznakem sokola, před ním dvě alegorické ženské postavy věnčí busty. Skicovitost výjevu je značná, alegorické figury nelze proto blíže určit, avšak busty jsou nepochybně bustami zakladatelů Sokola a dávají tak výjevu, nad nímž se vznáší letící Fáma, jednoznačný výklad. Sokolové v krojích shromažďující se zprava výjev nejen pozdravují, ale sklánějí před ním své praporce, tedy v gestu obětování a zasvěcování.
Oproti levé straně listu nese pravá polovina známky nejen skicovitosti, ale patrně nebyla dokončena. Návrh tedy v této podobě patrně předložen nakonec nebyl.
Ač svědčí o nesporném talentu, tají v sobě toto dílo předzvěst budoucího rysu Štapferovy vynikající a záslužné scénografické práce: s postupujícím 20. stoletím bude jeho dílo více a více omezovat prohlubující se rozpor mezi vynikajícími výtvarnými prostředky a konvenčním výrazovým aparátem.
(Mgr. Jakub Synecký, září 2016 - příspěvek pro připravovanou knihu Malované opony divadel českých zemí II)