Náchod, Sen noci svatojánské, Mirka Císařová, 1960.
Zdroj: Regionální muzeum Náchod, Fond Jiráskovy Hronovy, malá krab, bez č,i,
Hronov, MAJ, Sen noci svatojánské, 1960
Zdroj: Soukromý archiv Lubomíra Červeného z Hronova. Pro DČAD poskytl L. Červený z Hronova v srpnu 2013.
Hronov, MAJ, Sen noci svatojánské, 1960
Zdroj: Soukromý archiv Lubomíra Červeného z Hronova. Pro DČAD poskytl L. Červený z Hronova v srpnu 2013.
Hronov, MAJ, První den Svobody, 1961
Zdroj: Soukromý archiv Lubomíra Červeného z Hronova. Pro DČAD poskytl L. Červený v srpnu 2013.
Vysoké nad Jizerou, KDP 1988
Zdroj: Foto Pavel Štoll
Císařová Miroslava, Impuls/KKS Hradec Králové, Zlatý odznak J. K. Tyla 2007
Zdroj: AS 2005, č. 4, s. 38
Mirka Císařová na jevišti Jiráskova divadla při převzetí Zlatého odznaku J. K. Tyla, 2005
Zdroj: SČDO, foto Ivo Mičkal.
Předání ceny Mirce Císařové na JH 2005
Zdroj: SČDO, foto Ivo Mičkal.
Mirka Císařová, 2007
Zdroj: AS 2010, č. 1, s. 8
Mirka Císařová, JH 2007
Zdroj: AS 2010, č. 1, s. 9
Hronov, CP Jiráskův Hronov, snímky z plenéru, 2007
Zdroj: Foto Jaroslav Kodeš © 2007
Císařová Mirka, Hradec Králové, Praha, 2008
Zdroj: Foto Ivo Mičkal
Hradec Králové, KP Audimafor 2011, publikum
Zdroj: Foto Ivo Mičkal 2011
Červený Kostelec, rozborové semináře, KP Červený Kostelec 2011
Zdroj: Foto Ivo Mičkal 2012
Volyně, CP Divadelní Piknik Volyně 2014 - zahájení přehlídky aj.
Zdroj: Foto Milan Strotzer © 2014
Hradec Králové, KP AUDIMAFOR, rozborové semináře, osobnosti, 2017
Zdroj: Foto Jan Slavíček © 2017
Hronov, Festivalové minuty, CP Jiráskův Hronov 2022
Zdroj: Foto Ivo Mičkal © 2022
Celoživotní zaměření a pracovní působení Mirky Císařové ovlivnila divadelní Úpice, kde prožila část dětství a kde se oba rodiče účastnili divadelního dění. Ve třech letech poprvé stanula na jevišti, pak účinkovala v dětských představeních a později pomáhala s jejich přípravou.
1960 po osvětové škole nastoupila do Osvětového domu v Náchodě jako vůbec první pracovník přijatý na plný úvazek pro Jiráskův Hronov, tehdy třicátý. Postupně převzala i výtvarné obory a společně s Miroslavem Houšťkem založila v roce
1961 Studio mladých. Práce s mládeží ji pak provázela celý další život.
V době svého náchodského působení začala hrát i s hronovským souborem ( Shakespeare: Sen noci svatojánské, Kruczkowski: První den svobody; Williamsův Skleněný zvěřinec už nedozkoušela), ale posléze se vdala (působila pod jménem Kadaníkováa v roce
1964 přesídlila do Hradce Králové.
Zpočátku pracovala ve školním klubu při Pedagogické fakultě a poté deset let v Krajském domě dětí a mládeže (či v Krajském domě pionýrů a mládeže (podle toho, jak se právě nazýval) na oddělení společenských věd. Opět tedy s mládeží. Mimo jiné se zde pořádaly zajímavé koncerty, filmová i divadelní představení. Ale také text-appealy z vlastní tvorby, filmy se také točily a divadlo hrálo.
V roce 1975 nastoupila na Krajské kulturní středisko v Hradci Králové – zprvu jako pracovnice pro Lidovou konzervatoř Východočeského kraje (v té době nejrozsáhlejší a nejsystematičtější vzdělávání nejen divadelních amatérů v republice) a posléze se stala odbornou pracovnicí (metodičkou) pro divadlo.
Od roku 1975 se tedy výrazně začala podepisovat na amatérském divadelním dění nejen bývalého Východočeského kraje, ale vzhledem k velkému počtu národních přehlídek na jeho území, vlastně na amatérském divadelním dění vůbec. Byla členkou přípravných výborů těchto přehlídek a podílela se na jejich organizaci i obsahové náplni. Především dokázala vždy vycítit, co právě obor potřebuje a uměla si pro svou práci najít výborné spolupracovníky mezi profesionály i amatéry. Cílevědomě a systematicky budovala koncepci amatérského divadla ve Východočeském kraji. (Pro kraj bylo štěstím, že si při tomto hledání našla i svého životního partnera v prof.dr. Janu Císařovi, CSc., čímž jej sice nenásilně, ale úzce přimkla k trvalé spolupráci.) Mirčin cit pro aktuální potřeby oboru byl dán hlubokou a širokou znalostí „terénu“, osobní zkušeností získávanou neustálým kontaktem se soubory v celém kraji.
Zasloužila se o vydání řady studijních textů renomovaných autorů (prof. Císař, prof. Štěpánek aj.), právě za jejího působení vznikla snad první přehlídka typu „žatvy“ v českých zemích – Inspirace.
Královéhradecké KKS se tak zvláště v 80. letech stalo i navzdory totalitní době přirozeným centrem divadelního dění. Je i zásluhou M.C. že se po zrušení KKS podařilo divadelní obory plynule převést pod křídla Střediska pro amatérskou kulturu Impuls v Hradci Králové.
Stála u zrodu časopisu Divadelní hromada, jehož první dvě čísla vznikla ještě na KKS.
1990 byla při založení Volného sdružení východočeských divadelníků, které je dnes druhou nejpočetnější organizací amatérských divadelníků v České republice.
Pak se dostavily vážné zdravotní problémy, ale ani ty jí nezabránily účastnit se, jen s nejnutnějšími přestávkami, divadelního dění i nadále. Pracovala a pracuje jako tajemnice porot na nejrůznějších přehlídkách a je členkou odborné rady Artamy pro činoherní divadlo.
Mirka Císařová je čestným členem VSVD.
V roce 2004 jí byl udělen zlatý odznak J. K. Tyla za celoživotní službu amatérskému divadlu, za zásadní podíl na vzdělávání amatérských divadelníků a výjimečné zásluhy o vytváření tvůrčího prostředí v amatérském divadelním hnutí ve východních Čechách.
Bibliografie: GREGAR, Saša: Divadlo vnímám velmi osobně. Rozhovor s Mirkou Císařovou. Amatérská scéna 2010, č. 1, s. 7-9.
LÁZŇOVSKÁ, Lenka: S Mirkou Císařovou o životě, o minulosti, přítomnosti i budoucnosti českého amatérského divadla. Rozhovor. Amatérská scéna 2000, č. 2.
MÜLLER, Jan: Císařová Miroslava. Nositelé zlatého odznaku J.K. Tyla v roce 2005. Amatérská scéna 2005, č. 4, s. 38.
SČDO: Návrh na udělení odznaku J.K.Tyla 2004.
VĚTRNÍK. Zpravodaj přehlídky. Č. 1-9. Red. EXNAROVÁ, Alena - CÍSAŘOVÁ, Mirka. Vysoké n. Jiz., PV 1996.
PILÁTOVÁ, Agáta: O amatérském divadle ve Východočeském kraji. Rozhovor s M. C. Amatérská scéna 1985, č. 2, s. 12.
Hromada 1995, č. XII, s. 354; 2000, č. 27, s. 27.